galaxer

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? galaxer

• Dette emne har 6 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 13 år, 8 måneder siden af palle. This post has been viewed 59 timesb. This post has been viewed 59 times. This post has been viewed 59 times
Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Forfatter

nekkos
    Deltager
      • Giant

Hej alle.

Jeg købte i januar en montering og noget udstyr. Jeg har siden da været ude mange nætter og har mest kigget på planeter.

Jeg syntes selv det har været over al forventning, selvom det kniber lidt med at få klare nætter nok.

Jeg har brug for lidt info, som jeg håber i vil hjælpe med. Jeg kunne godt tænke mig at begynde at kigge lidt på galaxer og gaståger. Men hvilken kikkert vil være bedst til dette. Jeg har en williams 66ED/388 og en explorer 150/1200. Vil jeg med held kunne bruge en af disse.

Hvor god en oplevelse får man ved at se galaxer og tåger visuelt ?

MVH Brian

astrojensen
      Deltager
        • Neutron star

Begge vil være fine til tåger og galakser, omend til meget forskellige typer af disse. Din WO66 vil være fin til store objekter med lav overfladelysstyrke, hvor din 150/1200 vil være bedre til mindre og svagere objekter, der kræver højere forstørrelse.

Et absolut krav til gode observationer af disse er en helt klar nat, langt fra al lysforurening. Dette betyder selvfølgelig ikke at man ikke kan se de klarere objekter under dårligere forhold, men især galakser, fordi filtre ikke virker på dem, er voldsomt påvirket af lysforurening.

ALLE tåger og galakser, i den størrelse kikkert der her er tale om, vil bare være svage, diffuse tågeklatter i forskellige former. Her må man i ligeså høj grad observere med sindet som med øjnene. Når man forstår at den svage klat man kun lige kan ane i okularer i virkeligheden er en galakse på størrelse med vores egen mælkevej, 40 millioner lysår borte, ja så er tågeklatten pludselig helt anderledes fascinerende. Det er subtil skønhed på højeste niveau. Vi ser ikke på dem, for hvad vi kan se, men fordi vi ved, hvad de er.

Thomas, Bornholm

tommyf
        Deltager
          • Neutron star

Jeg vil tro at måske M51 vil kunne ses ret godt i 150mm med et godt okular, hvis du bor mørkt, M82 burde også kunne fornemmes aflang…
          På midtsjælland med en 200mm newt står M51 ret flot, tydelige arme, måske er 150mm lige til øllet…

henrik
          Deltager
            • Nova

Nej du kan sagtens se M51, M81 og M82, M57, M13 og lignende i en 150mm.

WO’eren er ikke kun til de større objekter vil jeg tilføje; jeg har selv set M81, ydre arme i en 90mm ED ved lav forstørrelse – endda inde fra byen. OK: jeg har måske også lidt mere trænede øjne, men alligevel.

Mvh Henrik

mr.mox
              • Nova

Jeg startede ud med en 150mm Newton i sin tid. I den har jeg set masser af Messier-objekterne, så det kan sagtens lade sig gøre.

nekkos
              Deltager
                • Giant

Ok.

Jeg mangler dog stadig at få kigget på jupiter, som der er ved at være mulighed for nu.

Jeg har udset mig 2 galaxer jeg gerne ville kigge lidt nærmere på. Det er m31-andromeda og M51-Malstrøms.

Jeg har også besluttet mig for at købe en ny kikkert. Det bliver nok enten Skywatcher 200mm f/5 eller Skywatcher 250mm f/5. Meeen, det bliver ikke før slutningen af næste måned dog.

Det vil sige, at jeg vil bruge cirka 3500-5000 kr. på en ny kikkert. Den skal hovedsaligt

bruges til galaxer og tåger. Hvis der er et forslag i denne prisklasse, der er bedre til at observere disse vil jeg gerne høre dem.

brian

nekkos2010-07-09 11:05:18

palle.b.
                Deltager
                  • Nova

Du skal også huske på at den kikkert man “gider” slæpe ud og stille op er den man har mest glæde af….. jeg er den glade ejer af en 200 mm Newton, og syntes ikke den skal være støre rent fysisk Vægt / format. Altså en 10″ er STOR. Men sikkert også skøn, særligt hvis man har et obs ….. Kan iøvrigt fortælle at jeg har set rigtigt mange Messeier objekter i en 4″ Refraktor, men igen den kikkert man får brugt er den bedste 😉

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
                • Emnet 'galaxer' er lukket for nye svar.