Galakser

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Galakser

• Dette emne har 10 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 1 måned siden af thommy. This post has been viewed 100 times
Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Forfatter

John
    Deltager
      • Nova

Jeg fandt lige lidt galakser optaget den 5. januar. Målet var at tage masser af galakser med få forholdsvis korte eksponeringer. Det blev ikke rigtigt til noget – kun disse to kom i kassen. (men masser af små galakser i baggrunden)

Skywatcher ed120 + Atik 414 mono

astrojensen
      Deltager
        • Neutron star

Husk lidt billedoplysninger, tak! Den første galakse er M102/NGC 5866, men den anden kan jeg ikke umiddelbart identificere.

Thomas, Bornholm

Torben Taustrup
        Admin
          • Neutron star

Hej John

Gode billeder – mere eksponeringstid, tak

Interessant at en refraktor laver spikes på stjernerne. Jeg synes at det

er synd at sætte noget i åbningen for at lave spikes, for det forringer

billedkvaliteten.

mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

John
          Deltager
            • Nova

Den første galakse er som Thomas skriver M102 og den anden NGC 2805. Målet den nat var flere objekter, derfor den forholdsvis korte eksponeringstid. M102 39 x 180sec og NGC 2805 22 x 180 sec. og jeg har ingen planer om at der skal mere tid på.

At der er spikes på nogle af de klare stjerner kan jeg ikke umiddelbart forklare. Der er i hvert fald ikke sat noget i åbningen for at frembringe dem, og ikke tilført nogle i den efterfølgende proces.

webweichel
            Deltager
              • Nova

Flotte billeder, felt nr. 2 er meget interessant smed den lige på Astrometry.net, det er NGC2805 etc.:

ps. jeg er heller ikke meget for spikes på de fine runde stjerner.

xplode
              Deltager
                • Nova

Spikes er dessverre ganske vanlig på CCD kameraer selv med refraktorer.

Det kommer fra sensoren, men eksakt hva som er grunnen vet jeg dessverre ikke

Du kan se spikes på mitt bilde her også som er tatt med en refraktor.

Xplode2017-02-05 15:10:18

John
                Deltager
                  • Nova

Jeg tror nu at disse spikes kommer fra mine Baaderfiltre og det er vist desværre ikke usædvanligt og i narrowband får jeg tilmed nogle forfærdelige halos omkring klare stjerner.

John2017-02-05 15:20:14

xplode
                  Deltager
                    • Nova

Jeg vet att oppsett med Astrodon filtre har slike spikes også så det er nok ikke filtrene sin skyld,

Om du har mulighet prøv å snu filtrene for å bli kvitt halos.

Torben Taustrup
                    Admin
                      • Neutron star

Ang. spikes, så har jeg lagt mærke til, at de altid er orienteret

parallelt med chippens akser, så derfor mener jeg, at man godt kan

udelukke, at fænomenet stammer fra et filter – måske nærmere chippen.

Vi har også spikes på et billede taget med Putin, men kun ude i den ene

side. Det viste sig, at der sad noget på luminansfiltret, som altså har

kunnet udløse diffraktion i noget af feltet.

Plejaderne med TAL 125Torben Taustrup2017-02-05 17:40:39

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

Rudi
                      Deltager
                        • Neutron star

Frem med blæsebælg og i yderste instans pudseklud

Og iøvrigt fin Syv Stjerne med TAL’en

/Rudi B. Rasmussen

thommy
                        Deltager
                          • Giant

Inspirerende billeder af objekter, man ikke ser så tit herinde – bliv endelig ved!

/Thommy

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
                        • Emnet 'Galakser' er lukket for nye svar.