› Fora › ASTRO-FORUM › OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI › Galaksekort
- Dette emne har 16 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 13 år, 11 måneder siden af Bjørn Sandåker. This post has been viewed 274 times
-
ForfatterIndlæg
-
9. marts 2010 kl. 00:12 #33932
Bjørn SandåkerDeltager- Neutron star
Jeg ved ikke om dette er riktig sted at skrive dette, men det får stå sin prøve.
Er der nogen som kenner til et kort over vor galakse, med plasseringsangivelse af tåger og andre objekter? Jeg tenker da på et oversiktskort hvor man hurtig kan se en omtrentlig plassering i spiralarmerne. Finnes det noget slikt tilgjengelig på nettet?
Mvh,
Bjørn9. marts 2010 kl. 00:22 #33933
mstauningDeltager- Black Hole
Kender kun StarryNight og TheSky som kan det, har ikke leget nok med linux programmerne til at vide om de kan. Men det er da til at printe noget ud du kan bruge 🙂
9. marts 2010 kl. 00:42 #33934
Ok, så disse programmer har dette? Da er det et svar på mit spørsmål. Om det ikke er Linux-programmer så gør det ikke så meget … man bliver jo efter hvert vandt til det. Så jeg får vel se at anskaffe et af de programmer.
Det jeg tenkte at bruge det til er både for at orientere mig, men osse for dokumentasjon til evt. fremtidige billeder. Hvis/når jeg tager et astrobillede har jeg lyst til at lave lidt info til det, og da er et oversiktskort en fin ting for dem der læser om det. Personligt synes jeg at det er et stort plus at kunde læse om objektet under billedet. Dessuden er slik faktagraving osse god selvoplæring.
En parallell til et andet fagområde jeg kender lidt bedre, historie, bliver som at gå ind i dybden på hendelser og personer. Det er det der er interessant med histore – alle de rare detaljerne bag!
Her om dagen læste jeg om hoper der har vandret ind i vor galakse og så blit en del af den. Det havde været interessant da at kunde se på et kort hvor de befinder sig, hvor gamle de er, og når de vandret ind i galaksen udenfra. Samme sag for tåger – når stjernen eksploderede og tågen blev dannet. Slike ting.
Mvh,
Bjørn9. marts 2010 kl. 09:40 #33945
Så skal du kikke på StarryNight, kører også på Mac… Den har en god info boks, som fortæller noget mere end TheSky gør – også links til nogle af de ting vi ser på, så man kan læse videre på nettet. Prøver da lige at lave noget så du kan se mulighederne…
9. marts 2010 kl. 09:47 #33946
dave_gahan- Main Sequence
Hejsa.Jeg er også NYbegynder.Køb det kæmpe (Udgivet 2008) opslagsværk “ASTRONOMICA” af H.F. Ullmann. Det er næsten 600 A4 sider som simpelthen gør det PERFEKT i forhold til nybegynbder som jeg også er. Tro mig, den er suveræn!!!Jeg var også mest til elektronisk info i starten men meget meget bedre at have det i en bog end klikke rundt og rundt og den…. ja køb den, du vil ikke forttryde og den er som sagt fra 2008 så info er ny på alting.9. marts 2010 kl. 13:53 #33969
mr.news- Main Sequence
Dave_Gahan wrote:
Hejsa.Jeg er også NYbegynder.Køb det kæmpe (Udgivet 2008) opslagsværk “ASTRONOMICA” af H.F. Ullmann. Det er næsten 600 A4 sider som simpelthen gør det PERFEKT i forhold til nybegynbder som jeg også er. Tro mig, den er suveræn!!!Jeg var også mest til elektronisk info i starten men meget meget bedre at have det i en bog end klikke rundt og rundt og den…. ja køb den, du vil ikke forttryde og den er som sagt fra 2008 så info er ny på alting.Ud fra stjernene i Bjørns profil, så har jeg svært ved at tro at han er nybegynder
Mr. News
9. marts 2010 kl. 14:02 #33970
Mener nu også Bjørn har været igang et stykke tid 😉
Men Astronomica har ikke et kort over placeringen af tåger også videre, set ud fra deres placering i mælkevejen. Så det ville ikke hjælpe på hans problem!Har så siddet og leget noget med StarryNight for at få den til at gøre som jeg ville, og jeg ved den kan – men det viser altså ikke vildt meget i selve mælkevejen… 99% viser den som værende udenfor! Tror der er noget galt et eller andet sted, har haft det fremme før – og der virkede det helt efter planen. Måske noget i den version jeg har inde lige nu….. Undersøger mere og vender tilbage.9. marts 2010 kl. 15:08 #33984
Tak for det Michael, men ikke brug alt for meget tid på det her. Det havde været interessant at se, men er ikke verdt mange timer bortkastet tid (som du istedet kunde brukt på husprojektet dit).
Jeg har vurderet et større stjerneatlas Dave, men jeg har allerede et andet som er flot nok for mig foreløpig. Det er lamineret i plast osse, slik at det ikke bliver ødelagt af fugtighed. Uanset er vel slike atlas mest egnet til at se på mindre områder ad gangen – en region, et stjernebillede, eller et objekt.
Ellers er jeg nok en nybegynder, ja. Antal stjerner i profilen siger kun noget om hvor mange beskeder jeg har skrevet. Jeg prater altfor meget …
Efter min mening burde slike online fora ha flere nivauer/grupper som bedre plasserer kunskapsnivauet til brugeren. Nybegyndere kunde f.eks. været i grøn gruppe (for grønskollinger) med grønne stjerner, andre i gul gruppe, og eksperter i rød gruppe. Hvis f.eks. Michael Stauning blev forfremmet til rød gruppe, beholdt han antal stjerner han hadde fra før og behøvede således ikke at “begynde på nyt” med antal stjerner.
Jeg ved ikke om det er muligt at gjennemføre i dette forumsystemet, og det er vel heller ikke noget konkret forslag fra min side, men jeg mener en slik løsning vilde være mer beskrivende for kompetansenivauet til forumets medlemmer.
Bjørn T. Jønsson 2010-03-09 14:10:22 Mvh,
Bjørn9. marts 2010 kl. 15:19 #33985
Mogens.BildsøeDeltager- Nova
Hej Bjørn, jeg ved ikke , om dette link hjælper. Brug evt. zoom knappen på øverste tegning
Hilsen Mogens B.
9. marts 2010 kl. 15:21 #33986
Mogens ZachariasenDeltager- Super Giant
Hej Bjørn,
Prøv at google milky way galaxy.Jeg fandt denne side:http://www.atlasoftheuniverse.com/galaxy.html – og der er sikkert flere, hvis man bruger mere tid på det.Og så er der dette interaktive billede af hele Mælkevejen:Brug piletasterne til op/ned, højre/venstre bevægelse.Og brug shift til at zoome ind, og Ctrl til at zoome ud.Det er ikke sikkert at det lige er det som du leder efter, men det er et forsøg værd.MvhMogensMvh
Mogens9. marts 2010 kl. 16:03 #33990
Tak, Mogens og Mogens! Den første linken ser i hvertfald ud til at være brugbar til formålet.
Mvh,
Bjørn9. marts 2010 kl. 16:07 #33991
Og det må jeg erkende at SN ikke var, møj program 🙂
9. marts 2010 kl. 16:19 #33995
Det er Ok, Michael. Den linken til Atlas of the Universe er et langt skridt på vejen. Lidt små muligheder for zoom og panorering, men bedre end ingenting.
Mvh,
Bjørn19. marts 2010 kl. 01:38 #34907
henrikDeltager- Nova
Der er også et interaktivt 3D kort over Mælkevejen på http://www.3dgalaxymap.com/Galaxy/.
Måske ikke så præcist, men giver en bedre oplevelse af 3D strukturen.
Mvh Henrik
19. marts 2010 kl. 03:37 #34908
Tak for link, Henrik!
Den så flot ud, men jeg fik melding om at javascript slap op for minde (64 MB) da jeg krydset af for nogle ting til venstre i menuen … Den klaget osse på at det var en anden javascipt session i gang allerede. Måske det er et Firefox-problem? Det eneste jeg har brugt av javascript / java tidligere i dag har været netbanken.
Mvh,
Bjørn -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Galaksekort' er lukket for nye svar.