› Fora › ASTRO-FORUM › OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI › Galaksejagt med en 10×50 håndkikkert
- Dette emne har 12 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 11 måneder siden af finnr. This post has been viewed 29 times
-
ForfatterIndlæg
-
25. marts 2014 kl. 11:43 #115705
tom.aDeltager- Super Giant
Jeg var ude med håndkikkert i aftes. I starten havde jeg ikke nogen plan for hvad jeg ville se, men da jeg kastede mig over Messier galakserne, blev det til rigtig mange objekter i løbet af kun en time.
I alt 21 objekter, som spænder fra flotte galakser som M51 og M106 til svage kuglehobe som NGC 5053.
Du finder hele beretningen her på min blog:
Galaksejagt med en 10×50 håndkikkert
Avnø Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemørket mødes.
Min blog http://grib-stjernerne.dk/26. marts 2014 kl. 01:04 #115764
finnrDeltager- Main Sequence
26. marts 2014 kl. 01:09 #115765
Det er en meget imponerende liste
– Der må godt nok være mørkt dernede på Møn!Jeg har aldrig før hørt om nogen, der kunne se ugletågen med 10×50’er, og M101 er notorisk meget lyssvag. Selv med hidsigt teleskop skal man ret langt ud på landet for at fange den!
Har du 10×50 monteret på et stativ? Hvad er det for et fabrikat?
FinnR26. marts 2014 kl. 10:53 #115786
astrojensenDeltager- Neutron star
M101 er faktisk ikke så svær i en 10×50, faktisk kan den være meget nemmere at se i en god prismekikkert fra et mørkt sted, end som i et stort teleskop fra et nogenlunde godt sted. Jeg har set den mange gange i 8×40 prismekikkert og betragter den som en slags test af luftens kvalitet. M101 burde faktisk kunne ses med det blotte øje, hvis man skal tro Stephen James O’Meara. Jeg har set den en enkelt gang eller to i en 8×21.
Jeg har også set M97 i 10×50 og endda 8×40 (rekorden skulle være en 7×35!), men den er meget sværere end M101, fordi den er mindre. I et teleskop er den ofte nemmere end M101, fordi dens kant er skarpere defineret.
Af alle objekterne på listen er jeg så langt mest imponeret af observationen af NGC 3628, der er uhyre svag i et så lille instrument. Også observationen af NGC 5053 er særdeles imponerende, da den har ekstremt lav overfladeklarhed.
NGC 4725 og 4565 har jeg begge set i en 8×40, men kun ganske få gange.
Thomas, Bornholm
26. marts 2014 kl. 22:52 #115863
Astrojensen wrote: …
Af alle objekterne på listen er jeg så langt mest imponeret af observationen af NGC 3628, der er uhyre svag i et så lille instrument. Også observationen af NGC 5053 er særdeles imponerende, da den har ekstremt lav overfladeklarhed.…
Det er også disse to observationer jeg selv er mest imponeret af. Og havde ikke forventet at der ville være noget at skimte af de to objekter, da deres overfladeklarhed er så lav. Men det kan åbenbart lade sig gøre, bare himmelen og klar og mørk nok.
FinnR wrote: Det er en meget imponerende liste
– Der må godt nok være mørkt dernede på Møn!Jeg har aldrig før hørt om
nogen, der kunne se ugletågen med 10×50’er, og M101 er notorisk meget
lyssvag. Selv med hidsigt teleskop skal man ret langt ud på landet for
at fange den!Har du 10×50 monteret på et stativ? Hvad er det for et fabrikat?
FinnRM101 var nem i håndkikkerten
Selvom at M101 er stor, er den stadig klar, og den kombination er perfekt til en håndkikkert.Håndkikkerten var den jeg viste dig på Avnø i oktober. En TS 10×50 MX Marine, god og kontrastrig optik
Jeg er ikke blevet færdig med at bygge stativet, det er 80% færdig, så håndkikkerten blev håndholdt i mandags. Det hjalp gevaldigt på stabiliteten at jeg brugte en liggestole, som kan vippes langt tilbage. Så kunne mit hoved hvile herpå og armene (albuerne) kan også støttes.
Tom A 2014-03-26 21:55:13
Min blog http://grib-stjernerne.dk/26. marts 2014 kl. 23:38 #115872
Liggestol + prismekikkert kan klart anbefales! Men man skal passe på, ikke at falde i søvn…
Thomas, Bornholm
27. marts 2014 kl. 08:44 #115881
allan_dystrupDeltager- Nova
Jeg har altid min justerbare liggestol og håndkikkert med “on the side”, når jeg observerer fra baghaven. Her i vinterhalvåret er det primært min Zeiss 10×56, der er mere resistent mod dug på okularerne end min klassiske CZJ 10×50.
Håndkikkerten er uovertruffen til af få overblik over stjernefelterne som første “trædesten” i at stjernehoppe til svagere “deep sky” objekter. Og så lærer man stjernehimlen at kende, på et niveau dybere end det blotte øje, hvilket har stor værdi for visuel observation fra en lysforurenet baghave.
Fra et astronomisk smørhul som Møn kan en erfaren observatør som Tom så med en 10×50’er let feje 21 galakser plus et par asteroider op på godt en time. Det må da siges at være et bevis på instrumentets anvendelighed. Respekt!
Allan
27. marts 2014 kl. 17:41 #115900
Allan_Dystrup wrote: …
Håndkikkerten er uovertruffen til af få overblik over stjernefelterne som første “trædesten” i at stjernehoppe til svagere “deep sky” objekter. Og så lærer man stjernehimlen at kende, på et niveau dybere end det blotte øje, hvilket har stor værdi for visuel observation fra en lysforurenet baghave.
…
Så sandt!
Og så er en håndkikkert også nem at bruge om dagen til alt muligt andet end stjerner.
Jeg har prøvet at google mig frem til andre observationer af NGC 5053 med håndkikkert og det ser ud til at det er en meget eklusive klub!
P.t. med tre medlemmer, Timo Karhula fra Sverige (18×50 Canon IS), Tony Flander (15×70) og mig (10×50).
Min blog http://grib-stjernerne.dk/27. marts 2014 kl. 20:52 #115906
Hmmmm. Jeg må hellere prøve, om jeg kan komme med i den klub.
Thomas, Bornholm
27. marts 2014 kl. 21:12 #115908
RudiDeltager- Neutron star
Jeg kunne ikke engang se M82 eller M81 med min 7×50 Steiner Navigator i tirsdags.
Men M31 og M42 går fint, men de kan sikkert ses med det blotte øje ovre fra det mørke Møn
/Rudi B. Rasmussen
27. marts 2014 kl. 23:11 #115918
Astrojensen wrote: Hmmmm. Jeg må hellere prøve, om jeg kan komme med i den klub.
Thomas, Bornholm
Du skal være meget velkommen
Tom A 2014-03-27 22:11:30
Min blog http://grib-stjernerne.dk/27. marts 2014 kl. 23:15 #115919
rudibr wrote: Jeg kunne ikke engang se M82 eller M81 med min 7×50 Steiner Navigator i tirsdags.
Men M31 og M42 går fint, men de kan sikkert ses med det blotte øje ovre fra det mørke Møn
Hvordan ved du det!!! Det var da hemmeligt! Har du været på Møn??
Jeps M31, M42, M13 og mange andre Messier objekter er synlig med det blotte øje, her fra Møn.
Min blog http://grib-stjernerne.dk/28. marts 2014 kl. 00:32 #115929
Min erfaring med M81 og 82 e,r at de ikke så sjældent kan ses i 10×50 selv bare 15 km N for Københavns centrum, men selvfølgelig ikke hver aften. M31 og M42 kan næsten altid ses, hvis de ellers er oppe. M13 plejer også at være sikker, og på særlige aftener også M33, der så kan være ganske flot! Jeg har derimod aldrig kunnet se bare M51 herfra.
Jeg observerer af og til i det vestlige Blekinge, hvor det er væsentligt mørkere end her i Københavnsområdet. M31 og M42 kan ofte ses med det botte øje, og her er det også lykkedes med M51 i prismekikkerten. Jeg må se at blive medlem af i det mindste M101 10×50 klubben … og må også prøve M97!
Jeg kan i øvrigt huske, at der var et medlem af forummet hos “2astro”, der uden besvær kunne se M33 med det blotte øje ude på landet i Jylland. Men han var også kun 14!
FinnR -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Galaksejagt med en 10×50 håndkikkert' er lukket for nye svar.