Gain og FullWell

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Gain og FullWell

• Dette emne har 23 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 11 måneder siden af mstauning. This post has been viewed 592 times
Viser 9 indlæg - 16 til 24 (af 24 i alt)
  • Forfatter

mstauning
    Deltager
      • Black Hole

Ved at den flytter rundt på hvor henne midten af hvid/sort er… Eller det ser den ud til…

Men hvad betyder det for fullwell eller andet?

jesper
      Deltager
        • Neutron star

Hej Michael,

Jeg fandt lige et svar på hvad offset er fra Steve Chambers:

The offset is just a digital constant added in firmware to stop negative numbers happening.

Jeg ved jeg har noget mere om det. Skal bare finde ud af hvor det var Wacko

Jesper2009-01-13 10:17:39

mstauning
        Deltager
          • Black Hole

Ja den er ikke nem vel 🙂

Men Jesper, lyder det ikke som en god plan jeg har med at finde hvilke indstillinger der giver den bedste udnyttelse af fullwell?

jesper
          Deltager
            • Neutron star

Jo det gør det. Og hvis Henrik Qcam kunne kommentere på hvorfor gain egentlig kan varieres på Qcams. Frank Larsen og flere andre siger at der findes en rigtig indstilling, som du også er inde på, og så er der ingen grund til at ændre det.

rigo
            Deltager
              • Super Nova

Hvad står Atiken til af fast ? ved i det

mstauning
              Deltager
                • Black Hole

Det kan jo være fordi at hvert kamera er lidt forskellig, så stiller man driveren til noget standard noget. Og spare derved penge på ikke at skulle teste hvert kamera, og det lader til at det kommer forbrugeren tilgode.

Rigo send mig 2 bias, og to flats. Så skal jeg fortælle dig det, dog SKAL det være i FITS.

rigo
                Deltager
                  • Super Nova

Hmm dem kan jeg ikke lige fremskaffe MS, perhaps later

mstauning
                  Deltager
                    • Black Hole

Du sender bare når du har noget, så tager jeg et kik på det.

mstauning
                    Deltager
                      • Black Hole

Tager lige en gammel tråd op igen.

Har snakket lidt med Craig Stark, og har fundet ud af en masse.

Den nemme måde at finde sin offset på:

Tage en gang bias frames, og hvis nogle af dem har pixels der har ADU værdien 0. Så skal Offset op, har de alle en meget høj værdi kan man sætte den ned.

Det er det samme som pedistal på Sbig og Starlights.

En simpel løsning på problemmet med at hvis der er pixels der har værdien NUL, så kan man intet gøre ved dem, da 0/1 er 0 og 0/1000 er også 0.

Gain kan man godt udmåle helt præsist, men kræver så en masse tid.

Så den nemme og hurtige måde:

Tag og læg dit kamera på et bord uden lenser eller noget på, IR cut er oki.

Tag nu 1sek af loftet, aflæs maks ADU.

<65.535 højere gain. >65.535 lavere gain.

Er det et antiblooming kamera som StarShoot og deslige, så kan man med fordel stille så man lige klipper lidt af toppen af. Derved midster man noget af det ulinære område, som kan give sjove farver.

Vender tilbage med den store udgave om hvordan man udmåler det helt sikkert.
                    Viser 9 indlæg - 16 til 24 (af 24 i alt)
                    • Emnet 'Gain og FullWell' er lukket for nye svar.