Gain og FullWell

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Gain og FullWell

Viser 15 indlĂŠg - 1 til 15 (af 24 i alt)
  • Forfatter
    IndlĂŠg

mstauning
    Deltager
      • Black Hole

Hejsa.

Er lige gÄet igang med at udmÄle Gain og fullwell pÄ mit kamera, og er i den forbindelse kommet til at tÊnke pÄ noget:

De kameras hvor man kan stille gain, ville det ikke vÊre en fordel at finde Saturationpunktet for ens kamera. Efterfulgt at en udmÄling af Fullwell? SÄ stiller man gain engang for alle, sÄ den passer til de to ting?

AltsÄ lad os antage at jeg finder at min Qcam6 har en FullWell pÄ 42.000e, og at den saturarer ved 39.000e. SÄ kunne jeg jo vÊlge at altid kÞre med en gain der giver 65535 ADU ved 42.000e, eller jeg kunne sÊtte den sÄ 65535 ADU giver 39.000e.

Hvad mon ville vÊre bedst? Eller ville de to ting altid vÊre det samme, altsÄ FullWell og Saturation?

For dem der gerne vil vide det, sÄ oplyser Sbig at ST-2000xm har en gain pÄ 0,6 og en fullwell pÄ 45.000e. Min er nu mÄlt til at have en gain pÄ 0,51. Hvilket giver en fullwell pÄ maks 33422e, men da jeg ikke har mÄlt min fullwell endnu er det ikke sikkert at den ligger der.

Hvordan finder man sÄ sin gain?

Laver en side pÄ http://messier.flight.dk om det lidt senere idag.

MStauning2008-11-13 09:35:12

mstauning
      Deltager
        • Black Hole

NÄja, som en lille bonus nÄr man bestemmer sin gain: Man kan beregne readnoise.

Min er opgivet til 7,9e rms, men jeg mÄler den til 1,3e rms. De opgiver den jo ved 0€C, jeg har mÄlt min ved -15€C. Antager man sÄ at terioen om halvering/fordobling for hver 6€C holder stik: skulle jeg ende pÄ 1,31e RMS ved -15€C. Ergo det passer.

Finn
        Deltager
          • Neutron star

Hvad betyder eller gÞr Saturation??? og hvad stÄr RMS egentlig for. Der er sÄ mange ord og forkortelser jeg ikke forstÄr betydningen af, og det forvire mig en del, for hvis man bare vidste hvad det betyder og gÞr, var det jo nok noget nemmere at komme videre. Der burde laves en ordbog omkring astro foto.

mstauning
          Deltager
            • Black Hole

Saturation er helt sikkert forkert stavet Embarrassed

Men hvad det gĂžr er nemt at forklare, prĂžv at forstille dig at en pixel er en brĂžnd.

Denne brĂžnd kan indeholde X antal liter vand, en pixel indeholder ikke vand men elektroner – betegnet e.

Vi siger at brÞnden kan indeholde 40.000 liter, og vi begynder at hÊlde vand i. Men da kanten pÄ brÞnden ikke nÞdvendigvis er lige, kan vi kun hÊlde 38.000 liter i fÞr det begynder at flyde over.

Det er Saturation, da man opnÄr det punkt hvor man ikke fÄr mere ud af at fylde mere pÄ.

outlook
            Deltager
              • Super Nova

I fĂžlge Wikipedia betyder det inden for fysik og matematik at RMS eller rms er en forkortelse for root-mean-square (kvadratrod af gennemsnitlig kvadratafvigelse), der i visse situationer bruges som en statistisk middelvĂŠrdi for en varierende stĂžrrelse. Og saturation kan betyde farvemĂŠtning, men nok ikke her. Inden for kemi har ordet fem forskellige betydninger. Confused Men det skal vi nok ikke ind pĂ„… outlook2008-11-13 11:52:42

Hilsen Leif,
              “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else
” Ed Ting

mstauning
              Deltager
                • Black Hole

SĂ„ tager vi lige AntiBlooming gate i samme Ă„ndedrag:

NÄr en pixel ikke kan indeholde mere, sÄ lÞber elektronerne over ligesom med brÞnden. Men det er lÞber over kan ikke gÞre andet end at falde over i den nÊste pixel, som sÄ ogsÄ hurtigere bliver fuld. OgsÄ videre.

En AntiBlooming gate, viker som en tagrenge. Den opsamler og videre sender det der lĂžber over, dog til et vis punkt – da selv en tagrenge kan lĂžbe over.

mstauning
                Deltager
                  • Black Hole

RMS = Root Mean Square.

Bruges med om afvigelsen fra enten normalen, eller perfekt.

Her bruges den om at gemmensnitligt er udlĂŠsnings stĂžjen 7,9 elektroner.

Kan ogsĂ„ bruges om darkcurrent, eller “mĂžrkestĂžj”.

Min skulle opbygge 0.1 elektron pr pixel pr sek RMS = altsÄ i gemmensnit.

Man bruger det ogsÄ om autoguide, at man guider med en RMS pÄ 0,2. Det vil sige at du godt kan have en linje der hopper op og ned, mere end de 0,2 pixel. Men i gemmensnit er afvigelsen fra perfekt guide 0,2 pixel.

mstauning
                  Deltager
                    • Black Hole

Skal vi sÄ lige kort forklare ADU?

Analog til digital enhed.

Da en pixel kan indeholde X antal elektroner, men da vores oversÊtter fra analoge elektroner til digitale tal kun kan tÊlle i 16bit (den aner ikke der er noget over 65535). Er vi nÞdt til at skalaere det, en pixel pÄ mit kamera kan indeholde ca 33.000 elektroner. Og da vi gerne skulle op pÄ 65535 er vi nÞdt til at sige at hver elektron udgÞr 0,51 gange den vÊrdi den skal for at ramme 65535 (Gain)

SÄ for at hele systemet kan finde ud af det, og brugeren for sÄ meget dynamik som muligt gÞres dette nÄr den regner elektroner om til digitale enheder:

1 e x G+1e, som her vil vĂŠre 1 x 1,51.

Derfor er 1 ADU ikke 1 elektron i mit system, men en ADU er 0,51 elektron.

mstauning
                    Deltager
                      • Black Hole

Oki har lige fÄet lidt skrivekrampe, men der er nu en kort vejledning i at lave de fÞrste mÄlinger pÄ http://messier.flight.dk

mstauning
                      Deltager
                        • Black Hole

Oki fandt lige pÄ det her, som gerne skulle vise en ikke saturateret stjerne til venstre og en der lige er det til hÞjre. BemÊrk den hÞjre har flad top, som viser at det var hertil og ikke lÊngere. Den kvikke lÊser vil se at der en meget svag stjerne i melem disse to.

mstauning
                        Deltager
                          • Black Hole

SÄ man kan ogsÄ anslÄ hvornÄr man opnÄr saturationspunktet ved at kikke pÄ stjerner med Line Profile.

Man vÊlger Line Profile, og trÊkker sÄ en streg hen over en eller flere stjerner.

Nu kan man sÄ kÞre sin mus hen over grafen og aflÊse i den grÄ boks, ADU og pixelpunkt i x & y.

Det gÞr man sÄ til man finder en stjerne der er lige ved at blive flad pÄ toppen!

Hos mig er 64000 meget flad, 58.000 viser ingen tegn pÄ at vÊre flad. men 63.000 begynder med en lille bitte smule fladhed pÄ toppen. Jeg mÄ derved kunne sige at hvis jeg holder mig under 63.000 adu sÄ holder jeg mig under Saturation.

Det siger dog ikke noget om hvor linĂŠr den er!

Lars Malmgren
                          Deltager
                            • Super Nova

Interessant lĂŠsning, MS Thumbs%20Up

mstauning
                            Deltager
                              • Black Hole

TÊnkte bare at nÄr det nu er sÄ ringe vejr mÄ man kunne bruge det til noget, ergo lÊre noget om ens udstyr.

Selv er jeg kommet til at under 60.000 ADU er under saturation, og at maks 50.000 ser ud til at vĂŠre linĂŠrt.

mstauning
                              Deltager
                                • Black Hole

Oki tager lige en gammel trÄd op.

Har siddet og mĂ„lt min Orion StarShoot, men ANER INTET om hvad f….n Offset faktisk gĂžr?

Men kan oplyse at jeg har lavet 3 mÄler der er meget enige, sÄ mon ikke de passer?

Havde sat Gain til 50 i driveren, og Offset til 100. Vist nok meget standard.

Her er sÄ de tal jeg fandt for mit StarShoot:

Faktisk Gain: 0,16.

ReadNoise: 9,58e

Fullwell: 10536e.

SÄ mangler jeg bare at prÞve med gain sat lavere og hÞjere, samt at finde ud af hvad OffSet sÄdan rent faktisk gÞr og betyder?

Finn
                                Deltager
                                  • Neutron star

Det er faktisk en god ide at finde ud af hvad Offset faktisk gÞr, jeg har ladt mig fortÊlle at Offset pÄ et Qcam 2pro skal stÄ pÄ mellem 120-130%, men kan ikke se noget forskel, og bliver sÄ i tvivl om hvad den egentlig bruges til, og hvad den gÞr ved et billed.

Viser 15 indlĂŠg - 1 til 15 (af 24 i alt)
                                • Emnet 'Gain og FullWell' er lukket for nye svar.