Jeg har spurgt Gaia, om hvordan man skulle forstå at stjernen R Crb havde G= 9.1046 mag and farven bp-rp= 1.4675 mag.
Mest fordi jeg tidligere (påsken 2016, JD 2457489.474) havde observeret temmelig afvigende resultater (f.eks TG= 14.085 mag using the star TYC 2040-765-1 (V= 12.666 mag) as comparison star.)
Jeg fik dette svar:
Dear Søren,
R CrB is a variable star and mostly at magnitude 6, but often dims down to 14th mag. Thus a difference is not surprising because it depends on the moment the observations are made. Please note that the Gaia mean magnitude for variable stars is heavily dependent on the exact epochs the star was observed by Gaia. The magnitude transformations can be done as explained in https://arxiv.org/pdf/1804.09368.pdf (especially Appendix A), but I think in your case the discrepancy is practically all related to the fact that the star is variable.
Regards,
Timo Prusti
Gaia Helpdesk (gaia-helpdesk@cosmos.esa.int)
Det interessante er linket til artiklen. Det viser bl.a. hvor svært det er at transformere fra det ene fotometriske system til det andet.
I de gode tilfælde får man en standardafvigelse på 0.05 mag.
I øvrigt er er det interessant, at Gaia faktisk ikke kan klare de synlige stjerner.
De bliver først rigtig gode, når G størrelsesklassen kommer over 9 mag.
Hej fra Søren
Søren Toft - Virum
EOS 200D, 1620mm f/9 Astro Physics eller 200mm f/5.6 Skywatcher AZ-GTI