gået istå

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? gået istå

• Dette emne har 15 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år, 7 måneder siden af ole. This post has been viewed 89 timesb. This post has been viewed 89 timess. This post has been viewed 89 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)
  • Forfatter

ole.b.s
      • Main Sequence

jeg købte til jul SYNSCAN AZ102 MAKSUTOV og nogen okulare der til det problem jeg har fået er jeg har kun brugt den 1 gang og er sådan set gået istå nogen der ved hvad jeg skal gøre ?

ole.b.s
        • Main Sequence

jeg har disse okulare og filtre 2x barlow lens ultra wide 6mm ultra wide 15mm SP32MM LUNAR and planetary color filters 1,25″ x 4 og et UHC filter

helgeras
        Deltager
          • Giant

Det gælder nok om at have et mål med at bruge teleskopet.

Hvis du kan engelsk, så kan du for eksempel købe denne bog: Turn Left at Orion.

Den har et væld af forslag til hvad man kan kigge på/lede efter, og hjælp til at finde det. plus en forklaring til hvad det er man ser.

Jeg ved ikke om der er nogen gode bøger på dansk.

Anden mulighed er at lede efter dobbeltstjerner eller lignende.

Det er ihvertfald meget sjovere hvis man har et mål med at gå ud og kigge, ellers bliver det lidt på må og få.

Mvh. Helge

tommyf
          Deltager
            • Neutron star

Find en amatør astronom eller bare noget der ligner i nærheden af dig, med deres hjælp er du i gang på no time, meget sværere alene…

tom.a
            Deltager
              • Super Giant

Hej Ole,

Jep, en tur under stjernerne med teleskopet i løbet af et halvt år, kan vist godt betegnes som værende gået i stå.

Det kan godt være svært at give råd og vejledning til hvordan du kommer i gang igen , da vi alle har kastet os over astronomi som hobby af forskellige årsager. Men før du købte dit teleskop må du have haft en fascination af stjernerne, som har gjort at du har købt dit teleskop. Den fascination må stadig være der i et eller andet omfang? Er det en du kan grave frem igen og bruge som afsæt for komme i gang igen?

Hvis det er vejledning om at bruge dit teleskop og finde objekter med det, så er det som TommyF skriver, en god ide at opsøge andre amatør astronomer i området og få “starthjælp”. En mulighed er at kontakte/besøge Astronomiskforening Brokholm, som måske er den forening der er tættest på Skive. http://www.astronomisk.dk/?Astronomiske_foreninger:Jylland:Amat%F8rastronomisk_Forening_Brokholm

mvh Tom

Avnø Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemørket mødes.
              Min blog http://grib-stjernerne.dk/

tommyf
              Deltager
                • Neutron star

Tom A wrote: Hej Ole,

Jep, en tur under stjernerne med teleskopet i løbet af et halvt år, kan vist godt betegnes som værende gået i stå.

mvh Tom

Auch,, i så fald, jeg fik 1 til 3 timer i julen og ikke meget året før,,, så er jeg vist helt vissen nu LOL
                Med lidt helt her i sommerferien kan der blive et par nætter, hvis jeg kan huske hvad man skal gøre.Wink

ole.b.s
                  • Main Sequence

har mistet intreressen for det

ole.b.s
                    • Main Sequence

mit problem er at turbus peger hen over byen skulle den heller pege mere opad ?

joergen.k
                    Deltager
                      • Nova

Hej Ole.

Så vidt jeg husker var du ret lang tid om at bestemme dig, og nogle ret lange tråde til følge ikke sagt at de var kedelige,men nu har du fået teleskopet og helt ærligt,hvis du kun har været ude 1 gang siden du købte det,har det nok ikke din interesse,så du burde nok sælge det.

ole.b.s
                        • Main Sequence

det er skam til salg jeg bruger celestron 15×70 istedt

ole.b.s
                          • Main Sequence

jeg har fundet løsningen på problemet de har bygget et rådhus mere her i skive så hele vinteren har der så været en projektor der har været tændt hele døgnet lige i den retning hvor jeg skulle have kikkerten nu er det færdigt og lampen er væk så mangler der kun stjerne klar himmel så skulle den være der

palle.b.
                          Deltager
                            • Nova

Godt du ombestemte dig.

Velkommen tilbage.

Du skulle tage at bruge de lyse nætter til at finde noget at se efter og efterhånden som du

støder på noget så skriv det ned på en to see liste.

nogle gange ser man lige noget om fx. en flot dobbelt stjerne ell. skriv på listen !

når så det er klart og man kan komme ud under himlen, finder man et punkt på sin liste og nyder 😉

jeg er ret sikker på at din kikkert er ret god til dobbelt stjerner, månen & og planeter..

ole.b.s
                              • Main Sequence

det kan godt være jeg har spurgt før men hvilken strømforsygning er et godt bud til kikkerten der kan tåle fugt ?

helgeras
                              Deltager
                                • Giant

Jeg bruger bare en alm strømforsyning, men putter den i en plastik kasse fra silvan.

Jeg har lavet et stort hul i den ene side så kabler og stik kan komme igennem. Når så kablerne er igennem lukker jeg hullet med et stykke skumgummi.

Mvh. Helge

ole.b.s
                                  • Main Sequence

nu er jeg kommet igang med at bruge kikkerten på månen så ved jeg hvad jeg skal bruge natten til

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)
                                • Emnet 'gået istå' er lukket for nye svar.