G2V-måling

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? G2V-måling

• Dette emne har 12 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 6 måneder siden af mstauning. This post has been viewed 345 times
Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Forfatter

Bjørn Sandåker
    Deltager
      • Neutron star

Fra en annen tråd sa Michael Stauning:

MStauning wrote: Og med hensyn til farverne, så har jeg jo heller ikke G2V målt den endnu.

Hva betyr det? Jeg vet at vår sol er en G2V-type stjerne, så kanskje det har å gjøre med fargekalibrering av bildet i forhold til andre kjente G2V-stjerner i bildet? Eller hvordan er dette?

Mvh,
      Bjørn

tommyf
      Deltager
        • Neutron star

k_holst
        Deltager
          • Nova

Hej Bjørn.

Michael har nogen vejledninger liggende her:
          http://messier.flight.dk/Vejled/vejled.htm

k_holst
          Deltager
            • Nova

Der var du hurtigst TommyWink

tommyf
            Deltager
              • Neutron star

Sorry Cool

Bjørn Sandåker
              Deltager
                • Neutron star

Takk, begge to! Thumbs%20Up

Mvh,
                Bjørn

mstauning
                Deltager
                  • Black Hole

Hvad er en G2V måling entenlig, og hvorfor mener jeg den er god?

Vores øjne er jo lavet således at de opfatter lyset fra solen, som værende hvidt. Derfor har man jo besluttet at stjerner, i samme klasse som solen er hvide. Det man så gør i en G2V måling, er faktisk bare at måle hvor meget mere følsomt ens system er i den ene farvekanal frem for den anden (øh, alle tre kanaler).

Så er teorien, jo at hvis man så ganger og dividere lidt på farvekanalerne således at stjerner der er i klasse med solen – fremstår hvide. Ja så skulle alle andre gerne have de farver vi ville kunne se dem som, hvis ellers vi kunne lukke lys ind i tid nok på vores øjne.

Det viser altså med andre ord bare, farver som vi tror de skal være. Alternativt kunne man jo holde på at farver skal være dem, som man optager… Begge dele må være lige rigtigt, men justere man på farverne holder jeg på at man må tilstræbe at det så er for at ramme hvad vi har vedtaget vi ville se.

Bjørn Sandåker
                  Deltager
                    • Neutron star

Takk, Michael. Du har skrevet mange fine guider. Kan vi legge ut en oversikt over disse ressursene i vår samletråd, så folk enda lettere kan søke og finne dem? Fra før har vi jo nevnt det supre MaximDL-kurset ditt der. … Så ønsker jeg meg at du kunne skrevet litt om BIAS også. Smile

Vi kunne samle en oversikt over flere slike ressurser og guider som forumbrukerne her har laget.

Alle: kom med tips! HER

Mvh,
                    Bjørn

Bjørn Sandåker
                    Deltager
                      • Neutron star

Bjørn T. Jønsson wrote: Takk, Michael. Du har skrevet mange fine guider. Kan vi legge ut en oversikt over disse ressursene i vår samletråd, så folk enda lettere kan søke og finne dem?

Knock-knock! Noen hjemme? Evil%20Smile Wink

Hva sier du til dette, Michael?

Mvh,
                      Bjørn

k_holst
                      Deltager
                        • Nova

Bjørn du skal bare skubbe til ham! Han husker ikke så godtWink

mstauning
                        Deltager
                          • Black Hole

Ups, joda det kan vi da…

Erh er det noget jeg skal lave, eller? Og er ikke lige så hurtig.. Altså visse steder LOL

Bjørn Sandåker
                          Deltager
                            • Neutron star

Kim, han er tilgitt. Big%20smile

Michael, du behøver ikke lage noe, det kan jeg gjøre. Det er bare en liste med lenker over dine fine guider. Så hvis du ikke har flere et annet sted enn på din hjemmeside, så vet jeg hvor alle er.

Mvh,
                            Bjørn

mstauning
                            Deltager
                              • Black Hole

Tror nu ikke jeg har lavet noget der ikke er der, hvis man altså ser bort fra de par små ting jeg har skrevet her og i det “gamle” forum…

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
                            • Emnet 'G2V-måling' er lukket for nye svar.