› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › Gør-det-selv teleskop.
- Dette emne har 16 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 7 måneder siden af Anonym. This post has been viewed 1665 times
-
ForfatterIndlæg
-
27. juli 2009 kl. 21:46 #18865
rasped- Moon
Hej.
Jeg har i et stykke tid gået og leget lidt med tanken om at købe mig et teleskop, bla. fordi min søn konstant stiller spørgsmål om solen, planeter og stjerner. Jeg har også selv en vis interesse for det, jeg er vild med sci-fi og videnskabelige bøger om astrofysik osv. osv.
Jeg kom frem til at jeg ville købe et teleskop og kigge lidt på himlen. Så læste jeg lidt, og mere vil ha mere.
Jeg kom frem til at jeg hurtigt ville kunne købe mig fattig i diverse udstyr medmindre jeg fandt et alternativ til alle de rigtig seje teleskoper jeg sad og kiggede på.
For at gøre en kort historie lang, så sidder jeg med en bunke konvekse linser af ukendt oprindelse omkring 125mm i diameter. Jeg har nogenlunde styr på hvordan et teleskop virker, men jeg ved ikke hvilket eyepiece(hedder det okular på dansk?) jeg skal købe til sådan en linse. Jeg er godt klar over at et godt 50mm teleskop sandsynligvis vil give et bedre resultat, men jeg regner med at jeg kan have en linse monteret i et rør klar til et okular for under 200 kroner, så jeg vil lige prøve det først.
Da jeg ikke ved noget om linsernes kvalitet skal det ikke være for dyrt, men selvfølgelig heller ikke så dårligt så jeg giver op så snart jeg får first light.
Jeg håber i kan hjælpe.
27. juli 2009 kl. 22:02 #18867
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Hej Rasped
God idé!
Først skal du finde ud af hvilken brændvidde dine linser har.
En måde er at montere linsen i en midlertidig holder og lyse igennem dem med en kraftig kontorlampe eller lign. Måske kan en rød laser-pointer også bruges.
Arranger nu linsen og lyset således, at du holde et stykke papir bag linsen, så lyset falder på det. Flyt nu papiret gradvis længere og længere væk fra linsen og se at lyset fra lampen samles i en plet. Når du har fundet det sted, hvor pletten er mindst, måler du afstanden op til linsen i mm.
Dette mål er brændvidden.Tager du et okulars brændvidde, f.eks. et okular på 10 mm, så dividerer du dette tal op i linsens brændvidde og får forstørrelsen.
En god linse vil kunne “klare” ca. 50x forstørrelse pr. tomme. Det er en tommelfinger-regel.
127 mm = 5 tommer > 250x forstørrelse.Da dine linser er ukendte, så vælg 30-40x pr tomme. Ud fra denne beregning kan du let finde et okular med en brændvidde, der passer til linsen.
Jeg vil vælge 2 okularer og lad det andet give ca det halve i forstørrelse i forhold til det første.Kan du tage nogle billeder af dine linser og vise os?
27. juli 2009 kl. 22:20 #18869
Anonym- Nova
Hei Rasped !
Satt og leste i et magasin jeg prøver å kjøpe hver gang det kommer ut !Det heter “BBC Sky at Night” og er Engelsk språklig ! Denne utgave var for April og der er bilder og instruksjoner på hvordan man lager seg en refraktor !Vet ikke helt om det var det du var ute efter, men så har du iallefall muligheten til noget !Her er en tegning ! Mer opplysninger finner du i magasinet ! Håper du kan få fatt i det !Mvh Arne Martin27. juli 2009 kl. 22:48 #18872
rasped- Moon
Hej Lars.
Jeg vil finde brændvidden på en af linserne en af dage og også tage nogle billeder af linserne.
Mht. okularerne… lavere mm = mere forstørrelse? så hvis brændvidden på min linse er 1000mm og jeg tager et 10mm okular har jeg 100x forstørrelse?
Og tager jeg et 20mm okular har jeg 50x forstørrelse?
Så skal jeg næsten ned og have et 6,2mm okular for at få max forstørrelsen som min linse(muligvis) kan klare? kan det passe?Til Arne:
1000 tak for planerne, det gør det lidt lettere at få alt med når det skal bygges.Jeg overvejer at finde noget nedløbsrør i den rette størrelse, jeg tror desværre ikke jeg kan finde et paprør jeg kan bruge. Jeg lader høre når jeg finder ud af mere.
27. juli 2009 kl. 22:59 #18873
Anonym- Nova
Bare hyggelig Rasped !
Skal bli spennende å se hva du får til !Mvh Arne Martin27. juli 2009 kl. 23:01 #18874
k_holstDeltager- Nova
Hej Rasped.
Jeg har et sæt med 3 Kelner okulare til salg, 4mm, 12mm, 20mm. http://www.astro-forum.dk/forum_posts.asp?TID=869Det er ikke topkvalitet, men udemærket til forsøget.27. juli 2009 kl. 23:23 #18875
rasped- Moon
Nåh, jeg er ikke så god til det der med at ligge stille når der er en ide i mit hovede.
Her er så billeder af linserne.
http://picasaweb.google.dk/rasped/Linser#I kan se der ligger en linse på bordet. Der er en mere i den sorte holder over linsen til højre, og den anden “to-delte” holder har 3 linser i sig. Jeg kunne ikke skille den ad på 3 minutter, så det bliver en anden dag.
Desværre havde jeg ikke en ordenlig lampe at finde brændvidden med. Så det må også blive en anden dag.
Rasped 2009-07-27 23:25:18 27. juli 2009 kl. 23:39 #18876
rasped- Moon
k_holst wrote: Hej Rasped.
Jeg har et sæt med 3 Kelner okulare til salg, 4mm, 12mm, 20mm. http://www.astro-forum.dk/forum_posts.asp?TID=869Det er ikke topkvalitet, men udemærket til forsøget.Ohh… det må jeg lige kigge på, det skal jo også gerne passe en lille smule til den brædvidde jeg har på linserne.
Som du nok har regnet ud ved jeg ikke så meget om teleskoper 🙂
Nu kan jeg få 4 stk “super” plössls her: link
Er de helt dumme så fremt jeg skal bruge nogle andre brændvidder end dem du ligger inde med?27. juli 2009 kl. 23:47 #18877
k_holstDeltager- Nova
Super Plösel er bedre end mine! -Men det er prisen også! De 300 er stk. pris.
28. juli 2009 kl. 00:34 #18878
rasped- Moon
Superplössl’s
Synsfelt: 52°
Diameter: 1,25″
Brændvidder: 6,7,10,12½,17,20,26,32&40mm
4 linser
Superplössl har í de sidste 10år været det foretrukne for mange og er et af de bedste valg til især de lavere forstørrelser.Det står der på deres hjemmeside… jeg kan så regne ud at der er 4 linser i sådan en Super Plössl.
Så virker dit tilbud meget mere interessant end dem jeg linker til.
28. juli 2009 kl. 00:38 #18879
Frank LarsenModerator- Super Nova
Hej Rasped
ohhh hold inde et øjeblikJeg ville overveje at lade være med at skille linse sættet ad i første omgang.Det ligner lidt linserne fra et lysbilledaparat eller tilsvarende kvalitetsoptik med lang brændvidde.Den store enkelte linse ser ud til at være planokonveks. To af dem helt tæt sammen (bue mod bue) giver en bedre samlet linse end hver for sig og med lavere brændvidde – tre linser sammen endnu bedre.Mit gæt er at den ene af de tre linser i holderen er en “negativ linse” som vil forøge brændvidden af de to øvrige og samtidigt måske forbedre farvefejl og sfærisk abberation.(altså forbedre billedet du ser)PRøv lige at tjekke brændvidden inden du skille den ad – det er muligt at den er mange meter.Jeg vil gerne lige korrigere Lars lidt – lyskilden du bruger skal være “langt væk” i forhold til brændvidden før du kan lave den simple måling. Solen, månen eller til nød en gadelampe er bedst.prøv evt. at kigge lidt her:(eller generelt om optik:Principielt behøver du ikke købe et okular – en linse med kort brændvidde (et simpelt forstørrelsesglas) kan også gøre det hvis det skal være billigt.28. juli 2009 kl. 08:10 #18882
rasped- Moon
Hej Frank,
Tak for links og forklaringer.Jeg bliver nødt til at adskille linsen ad alligevel, der er en del møj derinde som skal ud. Desuden så ligger den midterste linse og rasler, så der skal gøres et eller andet.Vil brændvidden være den samme på begge sider?Men jeg er da rigtig glad for at der er en chance for at det er noget godt jeg har 🙂Hvad er at foretrække? En lang brændvidde eller en kort?Min logik siger mig lang da “knækket” i lyset ikke er så stort ved en lang brændvidde, og at det vil give et bedre billede, også er der selvfølgelig mulighed for mere forstørrelse(hvis linsen også har kvaliteten). Så skal jeg nok desværre have et par meter nedløbsrør hvis brændvidden er på flere meter. Er jeg forkert på den?/RasmusRasped 2009-07-28 08:13:59 28. juli 2009 kl. 08:16 #18883
Bjørn SandåkerDeltager- Neutron star
Hej Rasmus!
En lang brennvidde er nemmere at finne fokus med og kontrasten bliver bedre.
Mvh,
Bjørn28. juli 2009 kl. 09:32 #18886
Frank LarsenModerator- Super Nova
Lang brændvidde er godt – men det kan være svært at finde objekterne.
Så hvis du kan ramme ca 1 – 1.5m så er der gode muligheder for at kigge på måne, planeter og hobe.28. juli 2009 kl. 16:22 #18892
rasped- Moon
Jeg har lige været ude for at teste brændvidden i den smule sol der nu var. Jeg går ud fra at brændvidden findes der hvor lyset er samlet til en prik. Jeg fandt et lille stykke træ og testede på, jeg ventede simpelthen på røg.
Jeg brugte ikke en videnskabelig enhedsinddelt afstandmåler(tommestok) til at måle afstanden med, men jeg er ret sikker på at mine estimater er gode nok til at fælde dom over linserne.
Desværre varierede brændvidden fra ca. 30mm på trippel linsen, til ca. 200mm på en enkelt linse. Jeg må få skilt den store linse ad og se om der ikke er noget der kan bruges. selvom jeg tvivler på det.
Det er ellers ærgeligt, for det er nogle dejligt store linser. Jeg gad godt vide hvad de har været brugt til.
Jeg vender tilbage når jeg får skilt den store linse ad.
/Rasmus
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Gør-det-selv teleskop.' er lukket for nye svar.