FWHM Focuser – BETA VERSION

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR FWHM Focuser – BETA VERSION

• Dette emne har 6 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 2 måneder siden af Rudi. This post has been viewed 256 times
Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Forfatter

Rudi
    Deltager
      • Neutron star

Hejsa,

Jeg har aldrig været helt tilfreds med min fokusering, det er først her på det sidste jeg er begyndt at ramme rimelig rigtig med hjælp fra en bathinov maske og live view på PC skærmen.

Der findes et hav at hjælpeprogrammer på nettet men jeg har aldrig været 100% tilfreds med de versioner jeg har prøvet, så derfor har jeg lavet et fokus hjælpeprogram i første omgang baseret på FWHM metoden.

I bund og grund handler FWHM fokus metoden jo om at få FWHM værdien minimeret, gerne ned omkring 2″.

Dette program virker ved at man retter teleskopet mod en klar stjerne, starter et lieve view på PC skærmen og zoomer så meget ind som muligt, starter FWHM Focuser og trykker [Capture Window] og trækker det lille capture window hen over stjernen der skal fokuseres på. Dette lille vindue kan stilles i størelse og det er en fordel at have det så lille som muligt, da det så er et mindre område der skal analyseres.

FWHM Focuser vinduet kan ændre størelse og dermed bliver nederste graf og ikke mindst de tre tekst felter til højre for kurven også stører, rigtig godt hvis man har gamle øjne og står et stykke vær fra PC’en mens man fokuserer.

Programmet ligger her, ingen instalelr, skal blot kopieres til en PC og startes.

http://b-rasmussen.dk/astro/FWHMFocus/beta_1.0.0.0/HWFMFocus.exe

Bemærk, dette er en meget tidelig version, jeg startede først med at lave det fredag aften og har kun arbejdet på det et par timer. Og desværre har jeg endnu ikke haft “first light” med programmet, vejret er jo ikke særlig gunstigt lige nu.

Det ville være skønt med noget feedback, alle foreslag til udvidelser og forbedringer tages i betragtning.

Nogle punkter jeg selv har på to-do listen:

1. Refaktorering (Ryd op i spaghetti kode)
      2. Ryd op i GUI
      3. Windows installer
      4. Skriv FWHM data til csv log fil
      5. Bruger skal kunne ændre på intensity trehold
      6. Bruger skal kunne stille på CPU load
      7. Bruger skal kunne ændre på alle farver
      8. Implementer pixelsize/focallength til FWHM i buesekunder
      9. Implementer bathinov feature (når der er skyet i meeeeget lang tid)

rudibr2016-12-11 13:22:03

/Rudi B. Rasmussen

Rudi
      Deltager
        • Neutron star

Eksempel hvor vindue størelser er ændret lidt:

/Rudi B. Rasmussen

Rudi
        Deltager
          • Neutron star

Ny version her med lille rettelse, nu regnes der på sub pixel niveau.

http://b-rasmussen.dk/astro/FWHMFocus/beta_1.0.0.2/HWFMFocus.exerudibr2016-12-11 12:30:16

/Rudi B. Rasmussen

nive
          Deltager
            • Super Nova

Hej Rudi .Prøver den næste gang jeg skal ud og kommer med en feed bak Smile

Rudi
            Deltager
              • Neutron star

/Rudi B. Rasmussen

Rudi
              Deltager
                • Neutron star

I mangel på klart vejr, lavede jeg også lige et kamera live view stjerne simulator.

Dette program renderer en stjerne med gauss formet intensitet, jo “bedre” fokus, jo smallere er kurven (sigma). Desuden kan der tilføres støj.

[TUBE]TG0v6L-aku0[/TUBE]

PS:

Min Windows Xp maskine er særdeles sløv, så derfor er optagelsen af skærmen ikke særlig god Og det screen capture program jeg bruger tager åbenbart mange resourcer. Det viser heller ikke “capture” vinduet som jeg trækker ned over “live view” simulatoren.

/Rudi B. Rasmussen

Rudi
                Deltager
                  • Neutron star

Her en nyversion hvor der er optaget i laveste kvalitet, lidt bedre.

Men man kan stadig ikke se “Capture” vinduet, sikkert fordi det er et såkaldt “topmost” vindue.

[TUBE]kI-5k5y8xVk[/TUBE]

/Rudi B. Rasmussen

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
                • Emnet 'FWHM Focuser – BETA VERSION' er lukket for nye svar.