Fused Silica barlow

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER Fused Silica barlow

• Dette emne har 5 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 11 måneder siden af jens. This post has been viewed 339 timesjacobsen. This post has been viewed 339 times
Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Forfatter

jens.jacobsen
    Deltager
      • Neutron star

Hejsa.

Har brugt lidt af dagen på at dreje en holder til en hjemmelavet Barlowlinse.

Selve linsen er en Fused Silica linse, som er transparent i UV, med en brændvidde på -100 mm.
      For at give en forstørrelse på 2X skal linsen være 100 mm foran fokusplanet.

Med filterhjulet og kameraets egen fokusdybde har jeg målt op hvor sot og lang en sådan barlow skal være. Ud af et stykke 35 mm aluminium har jeg så drejet selve holderen.

Linsen ligger i en recess hvor den skal fikseres med en dråbe blød araldit. Dette bliver efter røret er malet sort indvendigt.

Til at holde kameraet på plads, sidder der lige nu en 3 mm fingerskrue, der skal nok noget bedre til.

Her ligger linsen i sin recess.

Nu håber jeg lige at teste den på Venus inden det bliver mørkt.

Rudi
      Deltager
        • Neutron star

det ser godt ud Jens. Det er fedt at lave tingene selv.

/Rudi B. Rasmussen

Lars Malmgren
        Deltager
          • Super Nova

Hvor har du lige fundet den fused silica linse, Jens ??

EDIT:

DOHHH, kik på billedet Embarrassed
          Thorlabs, selvfølgelig LOL
          Lars Malmgren2017-01-29 00:37:13

jens.jacobsen
          Deltager
            • Neutron star

Hej Lars.

Den var såmænd med i pakken med diverse filtreSmile

Jeg har netop også fået nye billige filtre hjem, så jeg kan få samlet endnu et sæt Johnson V og R filtre, som skal til Frederikssund….

mvh
            Jens

nightsky
            Deltager
              • Neutron star

Nydeligt lavet Jens.

Så kan Lars M også lave noget fotometri, hvis han ellers kommer ud 🙂

jens.jacobsen
              Deltager
                • Neutron star

Så fik jeg også lagt sidste hånd på min UV barlow (netop som Venus er væk fra vesthimlen, men pyt)
                Jeg manglede nogle pæne 4 mm fingerskruer, og Ebay er jo et fint sted. Jeg fandt nogle M4x12 mm fingerskruer i A4 rustfri, beregnet til computerkabinetter. 10 stk for 25-28 kr, fri forsendelse. De virker meget gedigne.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
              • Emnet 'Fused Silica barlow' er lukket for nye svar.