Full frame mono – hvad skal man gå efter

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER Full frame mono – hvad skal man gå efter

• Dette emne har 96 svar og 9 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år, 9 måneder siden af jesper. This post has been viewed 2806 times
Viser 15 indlæg - 31 til 45 (af 97 i alt)
  • Forfatter

nvc
    Deltager
      • Super Giant

nvc
      Deltager
        • Super Giant

nogle master frames,

Flat master er med bias master frame fratrukket.

Flat master er lavet med 10 frames.

Bias master er lavet med 25 frames.

5min. dark master er kun lavet med 5 stk frames.

Alle master filer er lavet med CCDStack2 programmet.

Mvh. Niels

morten
        Deltager
          • Super Nova

Hej Niels

Med forbehold for at niveauet for flats ligger lidt højt, 42839, så får jeg et gain helt oppe på knapt 4
          (flat^2)/(flat-bias) = 3.99. Det giver en tilgængelig brønddybde på 16384 elektroner, hvilket er lidt mindre end specificeret for chippen, men det er ret typisk for atik.
          Ellers er Stdev(bias00-bias01+100)/kvrod(2) = 16.6, d.v.s. det er stddev for den tilfældige del fratrukket systematisk støj.
          Bruger vi gainet på 4, så fås en readnoise helt nede på 4.1 e- (Stdev(bias00-bias01+100)/kvrod(2)/readnoise).
          Din mørkestrøm er helt nede i af måleusikkerheden. Jeg får at du på dine 300 sek dark kun har opsamlet 0.08 ADU, tager vi det alvorligt, så er mørkestrømmen mindre end 10-4 e-/sek.
          Dit dynamikområde er pænt fordi din støj er så lille 16384/4,1=4104. Til sammenligning er dynamikområdet i mit QSI583 25709/7.1 = 3608. Trods den ringe brønddybde, har du altså bedre dynamikområde trods de små pixels. Det er rigtigt godt.
          Alt i alt ret vilde specs, som må kunne producere nogle fine smalbåndsbilleder smalbåndsbilleder.
          Med udgangspunkt i Ha delen af de elefantbilleder du har behandlet, så er vil SNR med din nye chip være 20% mindre end med min 8300, som hører til de støjsvage blandt 8300 (udenfor dens mange hotpixels). FOr RBG betyder forskellen i read noise som bekendt meget mindre.

morten2012-05-13 11:08:54

nvc
          Deltager
            • Super Giant

Mange tak Morten, for info.

Fik også taget en 1 sec. flat, ligger den ud senere idag, sidder pt. på en anden PC end der hvor mine data ligger.

Mvh. Niels

morten
            Deltager
              • Super Nova

Hej Niels

Jeg er imponeret over den lave readnoise. Min elefant havde 5 timers Ha. De mindre pixels svarer nogenlunde til den større følsomhed, så var den taget med dit kamera, så havde billedet haft samme kvalitet med ca 3 timers eksponering – feltet havde været mindre, opløsningen større. Kan du finde en brugbar reducer som kan reducere din LX200 ned til 0.6, så har du en pixelopløsning på 0.74 i bin 2×2, og et meget lysstærkt system. Til planettåger med smalbånd må det være helt fantastisk.
              Der er lidt banding i dine bias frames, dette ses (bl.a.) i striberne i fft analysen af din master:
              Denne forsvinder dog helt når man kalibrerer dine to bias med din master og så tager gennemsnit af de to.
              Jeg går derfor ud fra at denne banding er en systematisk komponent, og ikke en tilfældig – d.v.s. godt.
              Det der mangler, er at vide hvordan gain i 2×2 er. Atik plejer at bruge samme gain til bin 1×1 og bin 2×2. Dette er efter min opfattelse forkert fordi det urimeligt begrænser dynamikområdet i 2×2 (har forsøgt at kommunikere det til dem, andre fabrikanter gør det ikke).
              Med de små pixels kan man forvente at opsamlingsregistrene mættes hurtigt, hvilket vil begrænse den teoretiske brønddybde der er i bin 2×2, nemlig 4x brønddybden i bin 1×1. For 8300 chippen kan der f.eks. ikke være mere end ca 50.000 elektroner i opsamlingsregistrene, hvilket så bliver den øvre grænse for brønddybden i 2×2, i stedet for den teoretiske grænse på 100.000 (4×25.000).
              DU kan finde ud af hvad din brønddybde er i 2×2 ved at lave en serie flats i 2×2 og øge eksponeringen fra 0 til der er mætning. Du kan så plotte SD(ADU)^2 mod avg(ADU) hældningen er gain.
              På grund af den ekstremt lave mørkestrøm forventer jeg at du får nogenlunde samme udlæsningsstøj i 2×2 som i 1×1 (dette er ikke tilfældet i 8300 chippen).
              En anden højinteressant ting er om der er (mikro)blooming i udlæsningsregistrene (det forventer jeg faktisk). Det kan du finde ud af ved at fokusere på en kunstig stjerne (jeg har en) i bin 2×2 eller højere og se efter blooming.
              Hvis den i 2×2 ikke mikro-bloomer, brønddybden er øget (gainet lavere), OG readnoise stadig er helt nede mellem 4 og 5, så er chippen en ren vinder i 2×2 ved de længere brændvidder.
              Strengt taget mangler der også en lille undersøgelse af om det banding mønster man ser i din masterbias er konstant eller om båndene flytter sig fra frame til frame – det er sikkert konstant

morten2012-05-13 13:31:42

nvc
              Deltager
                • Super Giant

… Ok Morten, fik også taget nogle bin 2×2 data, vender snart tilbage …

morten
                Deltager
                  • Super Nova

Bare til sammenligning, her er en fft af en kalibreret bias fra qsi, som jo er kendt for en ren elektronik. Den er lige så ren som din, d.v.s. stort set absolut ren.

her er til sammenligning en kalibreret bias fra atik383, bemærk at der overlever minimal banding, dette er formodentligt betydningsløst, men elektronikken er ikke helt så ren som i QSI (eller det nye atik)

Alt i alt et fedt kamera synes jeg, i hvert fald i 1×1 som er undersøgt indtil nu.
                  Jesper kan vist godt glæde sig.

morten2012-05-13 14:20:22

nvc
                  Deltager
                    • Super Giant

Min plan er først at bruge Atik kameraet sammen med min WO FLT-110 Morten, det er en F7, den har også en flatner monteret; det har tidligere givet runde stjerner i hele feltet med et Canon 20Da kamera.

Næste trin er at montere en ~0.8 reducer på FLT’en og få den ned på en ~F5.6 og se om denne reducer/flatner giver runde stjerner i hele feltet.

LX200 systemet er pt. et ~F6.2 men jeg mangler det rigtige afstandsstykke for at kunne bruge Atik kameraet; det må komme senere.

Nu til de ekstra Atik dropbox data, venligst se næste indlæg …

nvc
                    Deltager
                      • Super Giant

.. mange tak for info. Morten, vil studere dine filer nærmere … .

Her er de ekstra bin 1.1 1 sec. flat filer,

Bin2.2 data kommer i næste indlæg …

nvc
                      Deltager
                        • Super Giant

morten
                        Deltager
                          • Super Nova

OK,

Gain er stadig ca 4 (4,04, får jeg den til).
                          STD af de to biasframes trukket fra hinanden divideret med kvrod(2) er 17.47, d.v.s. read noise er 4.3e- i bin 2×2, hvilket er ekstremt for godt 9 my store pixels. Her er noget at hente fra din i forhold til andre 9 my chips, som f.eks. 11000.
                          Efter at have tænkt en del over, og diskuteret med andre, hvorfor bin2x2 readnoise er ca 50% større i bin 2×2 end i 1×1 i 8300 chippen er jeg kommet frem til at det i høj (nogen) grad skyldes mørkestrøm. Det forhold, at read noise her er stort set identisk i en chip uden mørkestrøm, synes at bekræfte dette.
                          Under alle omstændigheder et fint kamera. Det er med denne chip, ligesom med andre chips, ikke klogt at undlade kalibreringsframes. FFT analysen, og den blotte inspektion af billederne viser, at der er systematiske støjkomponenter, som forsvinder ved kalibrering. D.v.s. jeg vil fraråde at nøjes med et hotpixelmap.

morten2012-05-13 17:07:16

nvc
                          Deltager
                            • Super Giant

Tak for info./anbefalinger Morten.

morten
                            Deltager
                              • Super Nova

Tak for at få lov til at nørde lidt med data fra et nyt, spændende kamera. Til smalbånd er det formodentligt langt den bedste chip derude pt. (relativt stor, følsom og lav støj). Der findes mere støjsvage chips, men de er mindre, så vidt jeg er orienteret.

morten
                              Deltager
                                • Super Nova

Iøvrigt, niels

Nu da du har fået dig sådan en superchip, skal du så ikke have en reducer til din sct?
                                Har set at nogle bruger AP’s reducere (f.eks. deres CCDT67) med den lille chip må du kunne bruge den uden at få vignettering. Du vil kunne have f.eks. m27 perfekt framet… med pixelopl omkring 0.7.

morten2012-05-13 18:07:26

jesper
                                Deltager
                                  • Neutron star

Tak for analysen Morten, og for filerne Niels. Det lyder jo meget lovende alt sammen, men nu liver ventetiden endnu mere pinefuld for mig LOL.

Viser 15 indlæg - 31 til 45 (af 97 i alt)
                                • Emnet 'Full frame mono – hvad skal man gå efter' er lukket for nye svar.