Full frame mono – hvad skal man gå efter

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER Full frame mono – hvad skal man gå efter

• Dette emne har 96 svar og 9 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år, 9 måneder siden af jesper. This post has been viewed 2803 times
Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 97 i alt)
  • Forfatter

nvc
    Deltager
      • Super Giant

… først en dark 60 sec. frame,

en 120 sec. dark frame,

og en bias frame,

her vist i photoshop med curves & levels,

Mvh. Niels

nvc
      Deltager
        • Super Giant

Mange tak MortenSmile

morten
        Deltager
          • Super Nova

Nu er jeg jo nødt til at tage tidligt hjem for at få set på de billederSmile

nvc
          Deltager
            • Super Giant

Giv endelig feedback på hvad du finder ud af Morten. FYI, cooling temp blev kun sat til 10 grader da omgivelsestemp. var ca. 25 grader.

morten
            Deltager
              • Super Nova

Niels, har du mulighed for et par flats også, eller angive hvad gain i kameraet er?

nvc
              Deltager
                • Super Giant

h’mm, ved ikke nok om dette emne pt., kan du bruge flats filer uden jeg har fundet optimal fokus punkt med min WO FLT-110?

Jeg spørger da jeg ikke ved hvad gain er for dette kamera eller hvor jeg kan se hvad gain er.

Er det noget lignende / det her du vil beregne Morten,

nvc2012-05-11 17:44:05

Finn
                Deltager
                  • Neutron star

Mogens Z har været lidt hemmeligsfuld her på det sidste 🙂 Stort tillykke med cameraet Niels, glæder mig til at se nogle billeder taget med det.

nvc
                  Deltager
                    • Super Giant

Mange tak Finn, ser også frem til dette ‘first light’; meenn som sædvanlig vejret ser ikke for godt ud de næste dage.

Finn
                    Deltager
                      • Neutron star

Jo Niels, i morgen skulle der være en god mulighed Smil

morten
                      Deltager
                        • Super Nova

Tak Niels

Det ser rigtigt fint ud, få hotpixels, SD på din bias på ca 17 ADU. En top til bund gradient, som forsvinder ved kalibrering. D.v.s. du kan næppe undvære darks (hvorfor skulle man også det, når billedkvaliteten under alle omstændigheder bliver bedre med darks).
                        Jeg ville bare bruge en flat til at se hvad gain er. Da brønddybden er spec til ca 20.000, så er gain sikkert 2.8, hvilket giver en readnoise på ca 6 e-.
                        De gange jeg har haft et nyt kamera i hænderne har jeg for bin 1×1 og bin 2×2 målt
                        1) linearitet, d.v.s.. flats med stigende eksponering
                        2) gain, d.v.s. hældning af ovenst plot vs. hældning af kadratet på de tilsvarende SD
                        3) read noise
                        4) mørkestrøm
                        5) set på antallet af hotpixels.
                        6) set på en stak af ca 50 bias for at se efter mønstre
                        7) fft af differencen mellem to bias.
                        En anden ting, som man kan teste med en kunstig stjerne er graden af blooming af kantregistrene ved binning. Det er jo et (mindre) problem med 8300 chippen, og det vil være vildt interessant at se om Sony har elimineret dette. Denne blooming findes kun ved binning, og er interessant for folk der vil arbejde med lange brændvidder og binnet (samt ved binnede farveoptagelser)
                        Det var bare det der kløede….
                        Der er ingen tvivl om, at du har fået dig et kamera med en støjsvag chip og få hotpixels. Glæder mig til at se billeder fra det (og dig).

morten2012-05-11 18:26:20

nvc
                        Deltager
                          • Super Giant

Måske FinnSmile men jeg kan ikke lide den kraftige vind der er forudsagt af DMI.

nvc
                          Deltager
                            • Super Giant

OK mange tak for info. Morten, du får en flat frame at se ved første givne lejlighed.

morten
                            Deltager
                              • Super Nova

man skal min bruge to bias frames, en dark og en flat, det gør ikke noget der ikke er fokuseret

M

jesper
                              Deltager
                                • Neutron star

Hej Niels,

Stort tillykke! Jeg er kun en lille smule grøn af misundelse Cool.

nvc
                                Deltager
                                  • Super Giant

Hej Jesper, mange tak! Husk nu at forventningens glæde er den størsteSmile

Fik taget nogle flats m.m., vil lægge disse filer ud i næste indlæg, et øjeblik.

Mvh. Niels
                                Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 97 i alt)
                                • Emnet 'Full frame mono – hvad skal man gå efter' er lukket for nye svar.