› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › Full frame mono – hvad skal man gå efter
- Dette emne har 96 svar og 9 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år, 9 måneder siden af jesper. This post has been viewed 2802 times
-
ForfatterIndlæg
-
6. maj 2012 kl. 14:43 #83136
2masDeltager- Nova
Hejsa,
Jeg er i den overvejende fase, at skifte mit Qcam9C ud med en mono full frame chip. Men som I jo alle ved, findes der et hav af producenter, CCD chips og meget andet. Så hvad skal man gå efter?
Til at starte med, vil jeg bruge det til narrow band billeder, men på sigt, skal jeg jo nok ha mig et filtlerhjul, så det skal der også tages højde for.
Jeg bruger en SW Quattro f4 kikkert, hvor jeg måske påtænker at skifter fokuseren ud til en 3″, alt efter hvad valget falder på mht. chip størrelse. Jeg har længe haft kig på KAI 11000M chippen, men ved ikke om det er det rigtige valg for mig. Jeg har også overvejet en farve chip istedet, men ved ikke om jeg kommer til at fortryde det.
Kom gerne med jeres begrundet forslag og gerne links til chip og kamera forslag.
Jeg regner med et budget på omkring 50.000,- uden filterhjul og filtre.
6. maj 2012 kl. 15:36 #83144
jesperDeltager- Neutron star
Jeg har brugt KAI-11002M chippen i en del år. Den sidder i mit Artemis kamera som jeg har haft meget fornøjelse af. Det er en god chip men den har efterhånden nogle år på bagen og det mærkes hvis man sammenligner specifikationer med de nyeste Sony chips, som er betydeligt overlegne på QE og støj. De er dog også en hel del mindre, så måske er det ikke noget for dig. Du skal bare vide, hvis du køber et kamera med denne chip, at den faktisk er lidt forældet.
Farvekamera tror jeg der er risiko for at du fortryder.Jeg vil ikke begynde at anbefale fabrikater, da min erfaring begrænser sig til ATIK/Artemis og et par ældre SX.6. maj 2012 kl. 16:01 #83145
mortenDeltager- Super Nova
Full frame og f/4 newton, er at presse citronen. Newtons excellerer jo ikke netop ved et stort flat felt. Det vil formodentligt kræve: 1) stor sekundær, 2) dyr korrektor i stil med dem fra ASA.
Jeg kender ikke andre korrektorer, der vil kunne klare et 1100 felt på en hurtig newton uden stor vignettering. Den koster så godt 1000 Euro. Der er nogle backfokus spørgsmål der skal håndteres. Jeg klarede det med min (simplere) 2″ korrektor ved at få specialbygget en adapter hos Moonlite. Jeg har kæmpet noget med tilt på min mindre 8300 sensor. Da fokusdybden kun er nogle få my ved f/4, så er tilt kritisk, og mere kritisk jo større sensoren bliver.Heine har på den anden side nogle erfaringer med en full frame sensor og en std SW coma korrektor.morten 2012-05-06 16:04:49 6. maj 2012 kl. 16:31 #83146
2masDeltager- Nova
@Jesper, du har ret i at kai10002 sensoren er gammel. Men jeg kan ikke se så mange andre alternativer 🙁 De eneste full frames jeg kan finde, er med den chip (jeg kigger stadig 😉 ).
@Morten,
Jeg har tænkt over det med sekundær spejlet. Jeg ved at min fokuser ikke kan klare det. Jeg mener at min sekundær er 100mm, så jeg ved ikke om den er stor nok? Jeg ved at Heine har vignettering, men ikke noget som ikke kan klares med flats. Han har vist også prøvet med MPCC korrektoren. Jeg har også haft DSLR i tankerne, men jeg er ret vild med hvad en mono sensor kan tilbyde mig.
6. maj 2012 kl. 16:41 #83147
Der er formler for sekundæren, som stort set sarer til hvad man får ud af at tegne en trekant fra midten af sit hovedspejl og frem til brændpunktet. Det er lyskeglen. Så skal du finde ud af hvor maget af fokallængden du skal bruge for at nå fra midten af tubus til din ccd (her kan man nusse lidt med effekt af filtre og korrektor på bagfokus, lad det ligge). Når du så går fra fokuspunktet (spidsen af trekandten) tilbage til spejlet svarende til afstanden til din ccd fra midten af tubus, så ved du hvor i lyskeglen din sekundær skal være. Den skal så ca have en mindste diameter sv til lyskeglen + chippens diagonal. Beregningen ligger på Phillip Kellers hjemmeside astro optik (ham der designer ASA korrektorern).
Enig i, at mono er sagen.TIlføjelse, du har sikkert tænkt det selv, men bare en tanke:Med en KAF11000 chip og din 10″ f/4 vil du få et felt på 124’x83′ og en pixelopløsning på 1.86″/pixMin erfaring med newtons er, at du skal helt ned på omkring 1.3″/pix før, der ikke er undersamplet.Med den KAF8300 du allerede har og en 0.75X reducer får du et felt på 82’x62′, d.v.s. ca 2/3 af KAf11000 feltet. Du får en bedre pixelopløsning på 1.5″/pix. Lysstyrken i systemet bliver lidt mindre pga de mindre pixels, helt præcist reduceret med 0.64, hvilket jo kompenseres af din større opløsning. Jeg har ikke erfaring helt ned til f/3, men ved 3.6 er systemet til at håndtere, det bliver selvfølgeligt mere hysterisk lo lavere f/ forhold du får.Går du til Jespers yndlingschip p.t. får du en optimal pixelopløsning på 1.25, et felt på 57×48′, d.v.s. halvdelen af KAF 1100, men mere kvadratisk. Personligt tror jeg at dette sidste er et meget spændende setup, hvor du hurtigt får en masse fotoner i kassen OG samtidigt optimal opløsningsevne – man skal bare kunne tale pænt til det p.g.a. dets lette hysteriske temperament.morten 2012-05-06 16:59:03 6. maj 2012 kl. 22:42 #83174
2masDeltager- Nova
ok. Så i princippet vil en KAI-11000 chip ikke nødvendigvis være sagen, for mit nuværende setup. Min pixel opløsning nu ligger ret godt på 1.11, og jeg er nu ikke ude efter at skulle tale pænere til den, end jeg allerede gør 🙂 Jeg ved godt at min pixelopløsning vil ryge i vejret med en fullframe. Men er det værd at sætte en fulframe chip på min newton, eller skulle jeg påregne udgifter til andet scope? HVIS jeg absolut vil bruge en fullframe?
7. maj 2012 kl. 10:42 #83193
Jeg brugte chippen på min f/4.5 Neton med Paracorr og der var betydelig vignettering, så Morten har uden tvivl ret i at du får brug for en 3″ corrector ved f/4.
Jeg oplevede det også som ekstremt svært at få runde stjerner i alle fire hjørner, altså at få den store chip alignet vinkelret på lysgangen. Uden at jeg kender den optiske teori vil jeg mene at sværhedsgraden stiger eksponentielt med chippens diagonal (og yderligere med lavere f/forhold).@Morten: Nu må vi jo se om min yndlingschip lever op til mine høje forventninger når den forhåbentlig kommer til Amager i løbet af sommeren.9. maj 2012 kl. 17:48 #83310
2masDeltager- Nova
Jeg har luret lidt rundt på nettet, og kan godt se, at det eventur med en FF sensor nok bliver for omstændigt.
Jesper, hvad er det for en ynglings chip du går og venter på? Sony?
10. maj 2012 kl. 16:11 #83341
2mas wrote:
Jesper, hvad er det for en ynglings chip du går og venter på? Sony?
Jeps det er Sony ICX694, en ny meget følsom og støjsvag chip som jeg har store forventninger til. Atik og Starlight Xpress har allerede kameraer klar med den.10. maj 2012 kl. 17:18 #83352
Nå, Jesper
Når du nu får den i næste uge, så glæder jeg mig til at se en test.Håber du vil lægge darks, bias og et par flats ud i et link til det hungrende folk..Dejlige specs, den er bare lidt lille synes jegmorten 2012-05-10 17:18:48 10. maj 2012 kl. 19:56 #83362
Gid det var i næste uge Morten, men det kommer til at vare 2-3 måneder grundet de velkendte likviditetsproblemer. Jeg lover at poste nogle kalibreringsframes til den tid.
10. maj 2012 kl. 20:00 #83363
OK, mogens sagde der var en på vej, jeg var sikker på, det var dig.
Jeg har overvejet det, men tror ikke der er den store fordel for mig.Størrelsen af chippen tror jeg dog er ret passende for hvad man kan styre med reducer, d.v.s. ved f/3.6. Det vil give en pixelopl på ca 1, hvilket også er fint. til 20K skal der dog være en større forbedring.morten 2012-05-10 20:14:02 10. maj 2012 kl. 21:25 #83367
Ja jeg så også at Mogens sagde han havde en bestilling, men der må være andre der har set lyset
. Jeg er enig i at en investering på 20k nok er svær at retfærdigøre for dig, med det grej du allerede har.
11. maj 2012 kl. 16:21 #83380
nvcDeltager- Super Giant
Hejsa,
har haft meget travlt, så først nu et par kommentarer/billeder af mit Atik 460ex mono kamera, lige modtaget fra Mogens, tak.Fik taget et par darks og en bias frame, jeg vil se om jeg kan få dropbox til at virke Morten.Mvh. Niels11. maj 2012 kl. 16:27 #83381
Ah Niels, så det var dig der købte det. kan ikke vente på bias, darks OG flats.
Stort tillykke med det nye kamera. Meget spændende. -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Full frame mono – hvad skal man gå efter' er lukket for nye svar.