Fuldmåne

Fora ASTRO-FORUM OFF TOPIC Fuldmåne

• Dette emne har 15 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år siden af dennis. This post has been viewed 968 timestorsten. This post has been viewed 968 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)
  • Forfatter

adam
    Deltager
      • Main Sequence

Er det noget jeg tror, eller er der altid lidt bedre vejr når der er fuldmåne?
      Jeg har ikke set nogen stjerner i laaang tid og det ser ud til at det også klarer op på lørdag.
      Jeg kan ikke huske hvornår jeg ikke har set en fuldmåne.

Rudi
      Deltager
        • Neutron star

Jeg tror ikke du er den eneste der har den opfattelse. Men det hænger nok sammen med at vi jo lægger mærke til Månen når den er der og at det samtidig er klart vejr.

Men selv om der er en korrelation betyder det jo ikke at der er en sammenhæng, prøv engang at se denne sjove side med besynderlige korrelationer (hvor der nok ikke findes nogen årsagssammenhæng):http://www.tylervigen.com/spurious-correlations

/Rudi B. Rasmussen

astrojensen
        Deltager
          • Neutron star

Iflg. min erfaring, er der ikke nogen mærkbar korrelation mellem fuldmåne og klar himmel. I sensommeren og efteråret havde jeg flere gange mange nætter med klar himmel omkring nymåne og overskyet omkring fuldmåne, for eksempel.

Som Rudi helt rigtigt påpeger, så er Månen jo på himlen næsten hele natten, når den er omkring fuld, og det betyder, at vi har større chance for at lægge mærke til den. For lægmand vil Månen også virke “fuld” i omkring tre-fire dage, omkring det virkelige tidspunkt for fuldmåne, og det øger jo chancen for klart vejr “når Månen er fuld” dramatisk.

Thomas, Bornholm

allan_dystrup
          Deltager
            • Nova

Nå ja, klart og klart…

Her er ret dårlig transparens: tyndt lag af høj cirrus plus hurtigt drivende banker af altocumulus — ret flot faktisk, i måneskinnet (NELM ~4.8).

Det lykkedes mig alligevel at få en OK observation af Perseus OB-3 associationen (Alfa Per gruppen) med mit lille 55mm wide-field setup.

Dejligt med en god time under stjernerne

AllanAllan_Dystrup2017-02-10 19:59:03

astrojensen
            Deltager
              • Neutron star

Her er det bragende klart, men hundekoldt, da det blæser ret kraftigt. Har set en del på fuldmånen med min Zeiss E 60/850, mest med lave forstørrelser. Prøvede at se Sirius B med min 12″, da seeingen først på aftenen var virkelig god og Rigel var umådeligt let at se, men vinden gjorde det umuligt at se Sirius B, da teleskopet rystede for meget.

Thomas, Bornholm

Thomas, Bornholm

Anonym
                • Super Nova

Kommer lige ind fra lidt måne-kiggeri i min FrT127, nu med den WO bino jeg fik i julegave. Med 100x ved jeg ikke helt om jeg kan se flere detaljer i forhold til kyklop-mode. Men viewet er klart større i to øjne, ligesom der nu er en 3D-virkning som jeg godt kunne blive forfalden til. Klart mere interessant at kigge på månen.

Også godt med rusk i vinden her. Med Ayodigi’en holder det lange teleskop forbavsende fast og roligt..

AndersAcnielsen2017-02-10 23:19:44

jsa
                Deltager
                  • Moon

Jeg mener nu Adam har fat i noget der.

Små huller af 30 minutters varighed kan jo opstå både her og der – men melder vejrudsigten 2 døgn med hovedsageligt klart vejr – er det temmelig sikkert ved fuldmånetid – Hvis fakta siger noget andet – så benægter jeg fakta (man skal jo følge med udviklingen – ikke? )

dennis.torsten
                    • Main Sequence

Den eneste påviselige indflydelse Månen har på Jorden, er tyngdekraftens påvirkning. Ebbe og Flod. Og det foregår 2 gange i døgnet, uanset om det er nymåne eller fuldmåne. Atmosfæren bliver naturligvis også påvirket, og hvis atmosfæren var statisk, ville vi sikkert finde en forskel. Men atmosfæren er ikke statisk, selv en svag frontpassage vil fuldstændig overskygge Månens påvirkning. Derfor er vejret udelukkende påvirket af Solens indstråling, og placering af højtryk og lavtryk.

Jeg vil give Rudi og Thomas ret i deres anskuelser !

På den anden side: Det gode ved videnskaben, er at den altid er åben for nye forskningsprojekter. Man kunne sagtens lave et projekt, der skulle påvise om Fuldmånen skulle have indflydelse på vejret. En livsopgave for en ivrig forsker ?

astrojensen
                    Deltager
                      • Neutron star

Antagelsen er ikke ny og der har været foretaget adskillige undersøgelser, men ingen kunne påvise nogen sammenhæng mellem månefaserne og vejret.

Thomas, Bornholm

adam
                      Deltager
                        • Main Sequence

Det gælder måske kun i nordsjælland 🙂
                        Det er ikke noget jeg har opdatet fornyligt. Når mine forældres tag skulle skiftes i sommerhuset, måske for 20 år siden, en bekendt arkitekt havde også besluttet at vi skulle vente til fuldmåne, så det ikke regner 🙂
                        Der var også en eller anden måne begivenhed ved midnat igår. Månen var i jordens halvskygge eller noget lignende en kort overgang. Jeg kunne ikke se nogen forskel.

Adam2017-02-11 09:33:51

astrojensen
                        Deltager
                          • Neutron star

Det var en partiel måneformørkelse, hvor Månen kun var inde i penumbraen (jordens halvskygge) og ikke ramte umbraen (helskyggen), så lyssvækkelsen var minimal. Fænomenet startede dog først lige omkring midnat og var på sit højeste ved ettiden, så hvis man var for tidligt på den, kunne man ikke se noget, men selv på det højeste er der ikke meget at se, ved en penumbral måneformørkelse.

Thomas, Bornholm

dennis.torsten
                            • Main Sequence

Adam wrote:

Når mine forældres tag skulle skiftes i sommerhuset, måske for 20 år siden, en bekendt arkitekt havde også besluttet at vi skulle vente til fuldmåne, så det ikke regner 🙂

Godt så ! Den “bekendte arkitekt” har åbenbart lavet sin egen videnskabelige undersøgelse, som han har glemt at dele med resten af Verden

Jeg er bestemt åben for nye opdagelser, og en undersøgelse af en eventuel indflydelse fra Fuldmånen, kan godt foretages igen, med alle de nye forfinede instrumenter vi har til rådighed idag. Og hvis der bliver fundet en sammenhæng, så er det jo endnu en vigtig brik i forståelsen af vores Månes påvirkning.

Men altså ! Ro på, nu

jens.jacobsen
                            Deltager
                              • Neutron star

Dennis, jeg mindes at have læst at månen faktisk igennem de geologiske tidsaldre (milliarder af år) faktisk har medvirket til at “feje” de alleryderste lag af jordens atmosfære. Sikkert mangfold mere da den var tættere på.

Dette skulle vist have haft indvirkning på fordelingen mellem Deuterium og “alm” brint i jordens atmosfære og have..

Men jeg kan have husket forkert.

Og det er helt sikkert ikke noget der har indflydelse på vejret under fuldmåne…

dennis.torsten
                                • Main Sequence

Jep, Jens ! Helt klart.

Månen var jo langt tættere på Jorden for milliarder af år siden, og dér kunne man tale om påvirkning af både vejr og landskab ! Jeg mener at have læst at Månen kunne generere en kilometer høj tidevandsbølge, som konstant skyllede hen over jordoverfladen.

Jeg er bestemt interesseret i Månens historie, både i fortid, nu, og i fremtiden. Jeg syntes vi har set, at jo mere vi finder ud af om Månens indflydelse, jo mere spændende, og overraskede bliver vi over dens indflydelse !

astrojensen
                                Deltager
                                  • Neutron star

Månen er så stor, i forhold til Jorden, at Jorden og Månen i virkeligheden burde betragtes som et dobbeltplanetsystem. Månen har altid fascineret mig, den er smuk og hemmelighedsfuld, man kan ikke andet end at blive lidt forelsket i den.

Thomas, BornholmAstrojensen2017-02-11 11:47:39

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)
                                • Emnet 'Fuldmåne' er lukket for nye svar.