› Fora › ASTRO-FORUM › ATM – BYGGEPROJEKTER › Fugtsikring…
- Dette emne har 9 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 1 måned siden af proshot. This post has been viewed 195 times
-
ForfatterIndlæg
-
22. januar 2015 kl. 23:21 #127604
proshotDeltager- Giant
Hej astro gutter…
Hvad ville være den bedste måde at sikrer printpladen i mountet mod fugt på.
Det drejer sig om en iOptron SmartEQ.
Den er helt ny, men jeg ville lige sikre mig at alt var ok, og smurt ordentlig. Da lagde jeg mærke til at styreboarded er rimelig udsat for fugt ville jeg godt sikrer det.
Tænkt på at smide et varmebånd ind i mountet, for der er massere af plads, men ved bare ikke om den vil varme nok (har aldrig brugt varmebånd før.
Eller kunne man bygge en lille tæt elektrokasse og smide den der i?
Kunne godt bruge jeres erfaringer, hvis i har lyst til at dele dem med mig 🙂
23. januar 2015 kl. 00:45 #127607
tommyfDeltager- Neutron star
Hmm, hvad med en lille 1w diode, den laver lidt varme, og læg den lige over printet..
23. januar 2015 kl. 00:58 #127608
proshotDeltager- Giant
Hej Tommy.
Jeg sad lige ude i altanen og røg. Der tænkte jeg at måske jeg kunne bruge en lille gløde pære.
Men ved ikke om dioden kan afgive varme nok, her i vinterperioden.
Må lave lidt test og noget, ikke andet for.
23. januar 2015 kl. 01:02 #127609
bwinklerDeltager- Nova
Jeg har tænkt på, om elektronikken ikke faktisk har så lang levetid at man bare har tændt for alle kredsløb altid. Jeg har repareret mange gamle radioer, båndoptagere i tidens løb og selv rigtig gamle radioer , feks. B&O radioer, som stadig virker efter mange mange års brug???
Jeg har selv, derfor altid mine opstillinger, og apparater og kameraer kørende hele tiden, ihvertilfælde i efterårs- og vinterperioden.
23. januar 2015 kl. 01:11 #127610
proshotDeltager- Giant
Men, jeg har ikke mulighed for at have det stående. Det skal pakkes væk, og når jeg gør det, kunne jeg se det havde fået fugt, sidst jeg havde skilt det det ad.
Skulle skifte batteri på kontrollen, og i den kunne jeg også se der havde være fugt i.
Lidt nedren hvis det nu skulle smutte en komponent pga. fugt.
Men jeg vil prøve med en lille elektronik box, som er helt forsglet, og måske det ville hjælpe. Med mindre der dukker en ide op herfra, som jeg kan bruge.
Men tak for råd.
proshot 2015-01-23 00:21:55 23. januar 2015 kl. 07:57 #127611
tommyfDeltager- Neutron star
Mener biltema har en fugtfjerner(hvis selica) til 90kr, smid den i en pose sammen med monteringen og der kommer ikke fugt i….
23. januar 2015 kl. 10:20 #127612
Anonym- Super Nova
Har du tænkt på, om fugten kommer, fordi du netop pakker det væk og evt. sætter det ind i varmen? (Kondens)!
Bortset fra det, så skal vores grej kunne tåle at være udendørs, som det er beregnet til! Jeg har personligt til gode at høre om, at elektronikken, af den grund, er stået af – men at kinesiske skruer og stativer ruster, er en anden sag! Du har også nævnt, at du har gjort dig tanker om hvilket kamera, der er mest vejrbestandigt. I den forbindelse, kan jeg nævne, at mit EOS1100d nu har siddet “udenfor” på kikkerten i flere år, og det fungerer stadigvæk fantastisk! Selv om jeg har et skydetagsobservatorie, sejler tingene alligevel ofte i vand, når jeg har taget rullet fra, mens jeg fotograferer!
Mvh.
23. januar 2015 kl. 13:00 #127616
proshotDeltager- Giant
Tommy, jeg går efter en permanent løsning, hvor brintet er forseglet, så der ikke kommer dug og fugt i når jeg bruger det der ude. Inden det bliver pakket sammen i bilen, tørre jeg det altid af, og kasserne står åben og lufter ud mens jeg køre hjem af 🙂 Så problemet er kun når det bruges, og der er meget dug, som der var forleden.
Det er nok mere duggen der går mig på. Som du skriver Johannes.-det sejler i vand, og derfor var jeg bange for at det ville kortslutte noget på printet. Mit kamera jeg bruger er 60d og det er jo vejrbestandigt/næsten vandtæt.
Måske man kunne lakere hele printet med lak et par gange, så er det vel tæt ?
23. januar 2015 kl. 14:21 #127620
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Hvis man vil undgå for meget fugt, når udstyret tages ind, så er det en god ide at pakke det ind først – fx i en
plastikpose.
Som Johannes nævner, så er udstyret lavet til det, men kvaliteten kan selvfølgelig variere.
Jeg havde vores EQ5 gudeekamera inde til eftersyn for et par måneder siden. Der havde dannet sig noget hvidt
stads på detektoren. Det kunne godt renses af. Værre var, at tilledningen på en kondensator var hul – kobberet. var
simpelthen væk, og det var kun tinlaget der holdt sammen på forbindelsen.
Det er jo god skik at fortinne lederenderne på komponenterne netop for at beskytte kobberet mod korrosion.
Derudover er det også en god ide at coate printet med en lak.
Mvh
Torben
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
23. januar 2015 kl. 18:14 #127626
proshotDeltager- Giant
Jeg giver den sq engang lak, så må jeg tjekke det igennem en gang om året, da jeg alligevel skal skifte fedt i gearingen.
Tak for jeres svar.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Fugtsikring…' er lukket for nye svar.