› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TILBEHØR › Fugt i stik og udstyr
- Dette emne har 8 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 1 måned siden af morten. This post has been viewed 64 times
-
ForfatterIndlæg
-
18. januar 2016 kl. 18:37 #141702
alanDeltager- Super Giant
Hej
Hvor meget af jeres udstyr tager I med fra observatoriet efter en nat. I går, imens alle I andre udnyttede stjernehimlen, kæmpede jeg med en fejl på min Celestron CPC1100, efter at have googlet fejlen og læst diverse steder, kunne jeg konstatere at det drejede sig om fugt i diverse stik. Jeg har nu tørret dem med en hårtørrer og fået kontakt med udstyret igen. – Men skal computeren, kamera og håndkontrol med ind i varmen hver gang, eller har jeg bare været uheldig.
Mvh Alan
18. januar 2016 kl. 19:20 #141703
jakob.andersenDeltager- Super Giant
Jeg har ikke noget observatorie, men hvis der er udsigt til flere dage med klart vejr, bliver udstyret stående på terrassen. Jeg har det grundprincip, at alt i den situation står tændt med strøm på, så længe det står ude. Om det reelt hjælper noget, ved jeg ikke…
18. januar 2016 kl. 19:45 #141704
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Hej Alan.
Jeg lader gerne alt være i obset. Jeg tænder regelmæssigt for computere, gerne en gang om ugen i den overskyede tid.
Kikkerter og des lige sørger jeg for at affugte indvendigt med en tørrepatron med silicagel.
CCD kameraer tager jeg en gang imellem indenfor i varmen, men maks en gang per vinter, sådan ca. Ikke noget regelmæssigt.
mvh
Jens19. januar 2016 kl. 00:17 #141727
jakob1234Deltager- Nova
Mit udstyr står inde i min uopvarmede “gildesal” der står det næsten året rundt. Der er selvfølgeligt ikke fugtigt derinde, men hvis der er kommet noget fugt på udstyr pga. dug eller lign. lader jeg det blot stå derinde – det er altid pænt og tørt dagen efter.
Hvis kikkerten har været meget dugget, ligger den altid uden dæksel på. Ret mig hvis dette ikke er måden at gøre det på.
19. januar 2016 kl. 07:39 #141729
Hvad med at give stikkene, et spray med noget kontaktspray inden de monteres igen. Og er der noget mærke i kan anbefale.
Mvh Alan
Alan 2016-01-19 06:40:41 19. januar 2016 kl. 15:05 #141746
nvcDeltager- Super Giant
Hej Alan, jeg kan anbefale denne her (fik dette hint fra Erik, 2astro.dk), Oxide Clean spray,
http://www.diatom.dk/katalog.asp?t=5&ID=29316
Jeg fik firmaet til at ligge den ud på deres web shop side, og købte den via denne link,
http://www.diatom.dk/webshop.asp?t=5&ID=754856
Mvh. Niels
30. januar 2016 kl. 18:45 #142300
mortenDeltager- Super Nova
Jeg har isoleret observatoriet (børstelister langs taget).. Kører med en affugter som står til 50% samt termostat til 5-10 grader.
30. januar 2016 kl. 21:05 #142303
Hej Morten, jeg tror din affugter ide er god, jeg vil overveje om det er den fremtidige løsning for mig. Problemet opstår jo netop når temperaturen er ved +5 grader og op til 10 grader. Jeg bor tæt på vandet, og har i år set vandet (som er forholdsvis varmt for årstiden) danner skyer i løbet af dagen over østersøen, om natten hvor temperaturen falder bliver det til tæt tåge.
Når jeg kører hjem fra Ringe (25km fra kysten) hvor jeg arbejder, kan det være stjerneklart. Jo nærmere jeg kommer Svendborg/Thurø jo mere tåget bliver det.
Alan
31. januar 2016 kl. 00:22 #142309
mortenDeltager- Super Nova
Hej Allan
Vi har mange forhindringer i vores hobby. Lige nu er det klart, men jeg vil ikke gå ud fordi jeg har fået en kold lungebetændelse.
Må hygge mig med Pixinsight i stedet.
Temperaturregulering og isolering tror jeg er nødvendigt for at få en affugter til at fungere ordentligt. Michael Rask har nogle erfaringer med en affugter der ikke skulle være så temperaturafhængig. Problemet er jo lidt fysikken. Der er ikke meget vand i kold luft, derfor kan man ikke fange det før man varmer det lidt op.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Fugt i stik og udstyr' er lukket for nye svar.