Fugt i obs

• Dette emne har 69 svar og 14 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år siden af Frank Larsen. This post has been viewed 2161 times
Viser 15 indlæg - 46 til 60 (af 70 i alt)
  • Forfatter

mr.mox
      • Nova

I weekenden fik jeg endelig sat min “udluftningskannap” på Jacobservertoriet. Det er en lille kvist med ca 15x30cm rist. Der ser ud til at virke godt!

Luftfugtigheden stiger og falder nu med DMI’s tal -før steg de kun. Så det kan nok ikke blive meget bedre. Jeg vaskede også et par af pladerne med klorin, og det hjalp vældig meget. Det gør jeg nok med det hele, og så får det en gang træbeskyttelse til foråret. – Er ikke så bange for at bruge det indvendigt, for dels er det jo kun lejlighedsvis man opholder sid derude, og der er jo iøvrigt god ventilation Wink

Så, det var altså (som sædvanligt) et rigtig godt råd du kom med Rigo.

rigo
      Deltager
        • Super Nova

Wink Thumbs%20Up

Flot udluftning, det er jo lige får det ser huggelige ud med den lille kvist 🙂

bobo
          • Giant

“It’s alive”. Så fik jeg testet min hjemmelavede luft solfanger. Og første test lyder lovende.

Udblæsnings temp på 22,3g og vi har haft 7g i skyggen i dagThumbs%20Up Så mon ikke det kan holde det kommende obs fugtfri. Alt i alt har den kostet mig 200kr til monteringslim og brændovns maling, + 56 coladåser, blæser fra en gl pc, og 2 solcellelamper måtte lade livet, så jeg kunne få strøm til blæseren. (Og en fin glasplade med coating) Wink

Bobo2009-02-22 19:28:14

rigo
          Deltager
            • Super Nova

hvordan virker den ???

bwinkler
            Deltager
              • Nova

Hej Jacob

Jeg har selv et observatorium bygget i haven. Det har en kuppel der kan hæves og sænkes ca. 5 cm, sådan at der i sænket tilstand er hel tæt for f.eks. fygesne og lugen kører på nogle små hjul som hæver lugen 2 cm op , men da de er en kant er den ikke lufttæt, men på grund af kanten kommer der ikke regn og sne ind. Dette giver alt i alt en masse frisk luft ind hele tiden, og jeg skal lige bemærke, at kun når der har været stærkt stormvejr og snefygning er kuplen sænket, normalt er den hævet disse 5 cm. Søjlen til opstillingen har jeg beviklet med en elvarmetråd, som tændes og slukkes med et alm. 24 timers tændogsluk-ur, sådan at der er tændt 15 minutter hver time. Dette holder søjlen og alt tilbehøret tørt samt også opstillingen med teleskoper og kameraer, fordi der over det hele er “et telt” af alm. let stof.

bobo
                • Giant

De coladåser er limet sammen og der er selvfølgelig boret hul i bunden af dem, så det får en radiatoreffekt. i toppen sidder ventilatoren og suger den varme luft ud. I bunden er der små huller til den friske luft. Hele kassen er top isoleret og luft tæt så den kun kan suge igennem cola dåserne. ventilatoren er forbundet med 2 solceller, der tilsammen kan give 10volt ca, når solen er på. Den skal have min 8volt, så den står ikke og blæser når det er overskyet. Min svoger har købt en SolarVenti til 3500kr, og den arb efter samme princip, men det her er langt billigere, og har kun taget 1uge i garagen Thumbs%20Up (han skal drilles) Bobo2009-02-22 20:58:18

bobo
                  • Giant

bobo
                    • Giant

bobo
                      • Giant

bobo
                        • Giant

bobo
                          • Giant

holm
                          Deltager
                            • Super Giant

Bo, det er eddermame kreativt..!!

RESPEKT…!Clap

bobo
                              • Giant

Takker Smile Jeg faldt over det på youtube ved et tilfælde. http://www.youtube.com/watch?v=T2uG3Pf4czM&feature=related Bobo2009-02-22 22:03:45

rigo
                              Deltager
                                • Super Nova

smart nok Thumbs%20Up

rigo
                                Deltager
                                  • Super Nova

Jeg kunne godt finde på at lave en vindmølle ala den blå lidt hen i filmen http://www.youtube.com/watch?v=Zrp0RC3XTpw

Jeg vil heller have POWER end varme, da det kun er min PC der skal være trø, resten er fint tør

http://www.rigorigo.dk2009-02-22 22:59:09

Viser 15 indlæg - 46 til 60 (af 70 i alt)
                                • Emnet 'Fugt i obs' er lukket for nye svar.