Fugt i obs

• Dette emne har 69 svar og 14 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år siden af Frank Larsen. This post has been viewed 2163 times
Viser 15 indlæg - 31 til 45 (af 70 i alt)
  • Forfatter

helge
    Deltager
      • Giant

Der skal selvfølgelig være forholdsvis tæt – ellers kører affugteren jo konstant. Men selv med mit lidt (luft) utætte observatorium kunne den nemt få fugtigheden ned – og den kørte slet ikke hele tiden.

rigo
      Deltager
        • Super Nova

hehe samme regler som : egen pluk selv ‘hassel/valnødder opbevaring / tørring = gør det rigtig, ellers mugger de inde i…

Skal hænge i net ude, gerne koldt, men 100% ventileret. HVOR eks. under en åben carport

Det er også sådan man tører træ til produktion eller til pejsen, bare det ikke får regn, men masser af luft.

Min gammel morfar var møbelsnedker (død i dag), og jeg hukser hans fine dyre udenlandske finer, lå ude. Det var oppe på sådan et åben “hø loft aktie” hus, men en masse due lort. Der kunne det ligge i årvis, og så blive brugt til et fint stykke møbel en skøne dag

http://www.rigorigo.dk2008-11-09 22:11:20

rigo
        Deltager
          • Super Nova

Syndes det er synd eller hvad man nu skal kalde det, at begynde at bruge penge på EL, til at affugte mekanisk. Det klares altså let “biologisk/økologisk/miljøvenlige :-)”.

At fugtighed måles høj, betyder ingen ting, det gør den også ude, og det er ikke lige med mug, hvis det får luft. Og det er IKKE kuldebor skyld, hvis der ikke er varme på…

Jeg har også et andet træskur i haven( til have ting) som jeg har bygget på 12m2, der har jeg helle ikke problemer, der er så 2 vindurer i hver ende, som altid er på klem, og et hul under døren (= god træk) Ikke så meget som en mug klat igen…

http://www.rigorigo.dk2008-11-09 22:23:12

mr.mox
            • Nova

Det lyder rigtigt det med ventilation. Når jeg tænker efter har jeg aldrig set skimmel i en shelter, carport eller åbent cykelskur. Så jeg skal nok IKKE lukke til under kuppelkanten – med mindre 4 ventilationsriste og en ordentlig rist i døren er tilstrækkeligt…

I morgen tror jeg, at jeg vil konstruere en ventilationsrist til at sætte på kuplen næsten øverst oppe.

Døren vender mod øst, så jeg kan sætte risten på den del af kuplen der vender mod vest, så burde der kunne komme rimeligt med træk?

Hvormeget åbning skal der mon til? En enkelt rist på 15×15 cm (57cm2 åbning), er det tilstrækkeligt, eller skal jeg sætte to på mon? http://www.vink.com/PRODUKTER/Friskluftsventiler_PLAST/Jalousirist_type_63.3.aspx

Mr. Mox2008-11-09 23:59:55

rigo
            Deltager
              • Super Nova

Skulle være nok med en rist. bare de står i hver sin ende stor set, så der kommer flow. Dog kan der være ret fin masket det net bag på risen…

mr.mox
                • Nova

Nu har leg lavet en ordentlig udluftning til kuplen. Har bare ikke monteret den endnu. Så bliver der i hvert tilfælde udluftning nok!

Men jeg er sq i tvivl om det er træet der er dårlig kvalitet. Jeg har en ret, ca en halv plade, stående i min carport. Den bliver ikke våd, og kan nok ikke få ret meget mere luft – men det ser ud som om den har fået små mugpletter….!

Jeg er sq bange for at den kuppel bliver en ommer til foråret. Er der nogen der har et forslag til materialevalg? Jeg tror ikke jeg ønsker at arbejde med glasfiber. Måske nogle metalplader (trapez) eller en slags plast?

Alternativt skal det bare have ektra meget tyke træbeskyttelse. De plader der har fået på begge sider ser ikke ud til at fejle noget (endnu)

michaelr
                Deltager
                  • Super Giant

Hej Jacob og alle jer andre

Jeg er ny i dette forum, men min interesse for astronomi er fra barndommen og med mange pauser. Har haft eget obs i snart 2 år og det er en stor fornøjelse både visuelt og fotografisk, selvom jeg bor pænt tæt på Kbh.

Til jacob om fugt. Jeg har isoleret alle flader i mit obs ganske lidt for at undgå kondens. Desuden en Solarvent som fungerer godt, dog kører den næsten ikke i de 2 allermørkeste måneder, solen er simpelthen for langt nede i træer og andet. Det mest effektive er, at der i en lille karnap på mit obs i en kasse foret med fliser er monteret en lille almindelig varmekanon fra Harald Nyborg som denne her

der efter et tidsur sender varm luft ind gennem et spirorør. Samtidig er en lille affugter som jeg vist gav omkring kr. 500,- for, også kørende på tidsstyret ur.

Hvis obs har stået åbent en hel aften/nat og det hele sejler af dug, lukker jeg ned, tænder for varmen 1 time og sætter affugteren til at køre lige så lang tid, men forskudt ½ time. Næste morgen er det hele knastørt. Så kan jeg sætte varmen og/eller affugteren til at køre 1 gang om dagen i f.eks. ½ time. Jeg har ikke fuld knald på varmen så der bruges ikke så meget el og når det er varmere funker affugteren uden hjælp fra varmekanonen.

Fungerer perfekt, der er knastørt.

rigo
                  Deltager
                    • Super Nova

Gori 22 er svaret = slår alt ihjel. Men det er giftige, mennnn hvis man bruger det først, og derefter overmaler med en alm. billige træbeskyttelse så skulle du nok klare det problem Jacob

Men en gang rens med klorin, og derefter udluftning et par dage, og så en god træbeskyttelse så mugner det sku nok ikke igen, skulle være mærkelige hvis du får udluftning nok frem over…

http://www.rigorigo.dk2008-11-14 20:03:54

tom
                      • Asteroid

jeg kan varmt anbefale denne der http://www.luftsolfanger.dk , det virker og er en selvstendig enhed der ikke behøver strøm.

Den er udstyret med solceller der laver strøm til den lille blæser der så holder fugt VÆK !!

den køre hele dagen hvor den når solen bager ned blæser varm frisk luft ind i opservatoriet.

de 3K er givet godt ud …

lige en lille bøvs fra mig Thumbs%20Up

mvh. Tom fra Gelsted

Tom2008-11-14 22:08:59

bjoern.andersen
                        • Main Sequence

hej,

Jeg sad lige og kiggede på fotos igen, og kom så til at tænke på om du lige har check på hvilke kvalitet krydsfinerplader du har anvendt.

Når pladerne udsættes for så meget fugt/temperaturskift bør de være af det man i “gamle ” dage kaldte BWP (BOIL/ WEATHER PROOF). Hvis ikke kan det give problemer med at træet i pladerne angribes af fugten meget hurtigt.

Klorin er ganske udemærket til at fjerne det angreb du allerede ser, men det betyder også at du må beskytte overfladerne effektivt med egnet maling, også selv om du forbedre ventilationen.

mr.mox
                          • Nova

Nej, jeg er ikke sikker på om det er BWP plader. Jeg bestilte vandfast limet krydsfiner 6mm, og har brugt dem jeg fik. Jeg har også brugt nogen 21mm til gulvet og 15mm til den del der er tagpap på. De virker lidt anderledes i finishen, og jeg har ikke nogen problemer med at de mugner…. Gulvet har lidt mærker, men det er fordi der på et tidspunkt har regnet direkte på dem.

Hvordan kan man se forskel på om de er gode nok?

Hvis nu det ikke er BWP plader, bliver de så ok, hvis bare de får træbeskyttelse?

michaelr
                          Deltager
                            • Super Giant

Hej Jacob

Hvis du har den slags problemer er det tegn på fugt. Og det er en dræber for udstyret og for spejle etc. Du bør sørge for at der er lidt varme på, enten dugbånd eller bare en pære der evt er droslet ned så den næsten ikke lyser (den afgiver stadig en masse varme).

Det hjælper ikke med Gori eller Klorin. Det er symptombehandling (går ud fra vi taler om indvendige flader).

Du har dybest set to muligheder. Enten at tætne og affugte eller lave gennemtræk.

rigo
                            Deltager
                              • Super Nova

Har aldrig sagt, at det hjælper, det slået det ihjel PT.

Hvis du giver det Gori22 det er stor set det samme som at “trykimp”, Så muggen ikke forsætter efter en beder udluftning. Det er SÅDAN det skal bruges. Klorin kan også fjerne/kill PT. men igen luftning skal der til. Og en gang maling

Gori22 er det mest giftige af de produkter der findes i alm. handel, og “må” ikke bruges inddørs. Mennn hvis man maler det med en fulddækning træbeskyttelse så dør ingen af det i et udluftet obs.

Mennnn en god alm. træbeskyttelse er 99% sikkert nok. Gori22 er kun i slemme tilfælde.

http://www.rigorigo.dk2008-11-15 18:32:49

mr.mox
                                • Nova

Udluftning er jeg ved at lave, og det får også træbeskyttelse på indersiden. Ved bare ikke om det er klogt at male det nu, for træet har jo allerede ultra høj fugtighed, og man skal jo ikke lukke fugten inde i træet…

rigo
                                Deltager
                                  • Super Nova

Hvis det er vandbaser = no problem

Men luft ekstrem godt ud et par dag, så tørre det hurtige

http://www.rigorigo.dk2008-11-15 18:43:19

Viser 15 indlæg - 31 til 45 (af 70 i alt)
                                • Emnet 'Fugt i obs' er lukket for nye svar.