› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › Fugt i obs
- Dette emne har 69 svar og 14 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år siden af Frank Larsen. This post has been viewed 2160 times
-
ForfatterIndlæg
-
8. november 2008 kl. 22:47 #3509
hoestDeltager- Nova
Her ser det heller ikke for godt ud men er dog ikke syg trænger dog til lidt klear sky .Har iøvrigt bestilt varmebånd til duggen.
Høst 2008-11-08 21:49:39 8. november 2008 kl. 22:52 #3510
rigoDeltager- Super Nova
hov, var lige ude at kik rigtig, Der er ikke skyer, men MEGET diset, så man stor set ikke ser stjerner. også fordi månen lyser meget i disen/tågen
8. november 2008 kl. 22:56 #3511
hoestDeltager- Nova
Med lidt held kan det være at du skal starte varmeblæseren.
8. november 2008 kl. 23:16 #3513
rigoDeltager- Super Nova
Nææ har ikke lyst til noget aktion , skal lige være frisk igen. Kvalmen er næsten det værste. Vil smut i seng og se en film og så sove længe 🙂
8. november 2008 kl. 23:19 #3514
hoestDeltager- Nova
Jamen så god bedring
9. november 2008 kl. 08:26 #3521
outlookDeltager- Super Nova
Lyder ubehageligt. Du må hellere isolere dit obs., Rigo!
Men ellers har du fuldstændig ret. UDLUFTNING skal der til. Så er der heller ikke noget der ruster, med mindre man bor i nærheden af havet.
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting9. november 2008 kl. 12:49 #3529
rigoDeltager- Super Nova
Joo mine barstole ruster for vildt, men pyt med det, Og nogen skruger på montering, men det er hvis også nogen billige kina stål der blev brugt, Dem kan man jo skift ud, eller fedt dem til
9. november 2008 kl. 21:40 #3571
mr.mox- Nova
Hmm, jeg troede ellers der var rimeligt med udluftning, for der er 3-4 cm luft under kuppelkanten hele vejen rundt. Den havde jeg egentig planer om at gøre mindre for at undgå fygesne.
En rist i døren var måske slet ikke så ringe en ide, samt riste rundt under udhænget på “huset”. Der er pt kun to små riste, og det er helt sikkert ikke nok. Havde planer om at sætte to mere på, men måske der skal meget mere til.
Jeg tror bestemt at fugten på indersiden er kondens, men da lidt mærkeligt at den sætter sig så kraftigt på netop den plade… Ydersiden er iøvrigt kalkgul.
Jeg har tænkt på at sætte nogle “skorstene” på, for måske stiger fugten opad og kan ikke slippe ud i toppen af kuplen. Jeg åbnede den enelem på klem et forleden og der faldt fugtigheden fra 97 til 93 på to timer. Jeg skal bare have fundet noget der ikke ser for fjoldet ud – skal jo ikke lukke regn ind eller ligne enn fabriksbygning…
9. november 2008 kl. 21:50 #3572
bjoern.andersen- Main Sequence
jeg kom til at tænke på at når man bygger huse/renovere huse etc, så sørger man altid for at der sættes en DAMPSPÆRRE ind imellem en ydermur og (isolationen) indermur. Det er jo nok sandsynligt at du har en kraftig “kuldebro” deroppe under taget, og at det måske er årsagen til af der kondenseres så meget fugt.
held og lykke med projectet, og få købt dig et godt og varmt halstørklæde når du nu skal til at sidde i træk og kuldeVinetrstormene må jo passere uhindret, samtidigt med at du skal holde fygesneen udenfor. Det ser ikke helt let ud.
9. november 2008 kl. 22:08 #3573
helgeDeltager- Giant
Hej Jacob,
Jeg havde selv problemer med fugt i mit nu fraflyttede observatorium – i hvert fald i starten. Min løsning var en elektrisk affugter, der holdt fugtigheden nede under 70%. Hvis ikke jeg brugte den, kom fugtigheden let op omkring 90-95%, fordi fugt diffunderede gennem trævæggene. Jeg havde dog ingen problemer med kondens på loft og vægge.Så hvis jeg var dig, ville jeg trække en forlængerledning og så installere en affugter, indtil du får permanent strøminstallation. Og så selvfølgelig bruge noget svampedræbende middel på de angrebne steder.MvhHelge9. november 2008 kl. 22:11 #3574
mr.mox- Nova
Der er ingen isolering i overhovedet, så heller ingen dampspærre i kuplen. Måske er det noget med kuldebro, men ved det ikke. Jeg tror jeg vil finde et par (eller tre) af de ventilationsriste der sidder på ydersiden af nogle vinduer, og så montere dem øverst oppe
Hvis du skal renovere et hus Bjørn, så sørg endelig for at sætte dampspærren mellen INDER-væggen og isoleringen (på den varme side af isoleringen)!
9. november 2008 kl. 22:17 #3575
mr.mox- Nova
Hmm, lige et spørgsmål om affugter eller varme…
Når nu bygningen er så åben (som jeg mener den er), vil affugteren så ikke bare forsøge at affugte hele Køge om omegn? Altså køre konstant fordi der kommer ny luft ind?Jeg har faktisk sådan en elektrisk affugter stående som jeg ikke bruger til noget.
Noget andet er, der er mellemrum mellem kuppel og tagpappet. Har tænkt på om det er problem, for tagpap holder jo egentlig ret godt på regnvand. Den luft der strømmer ind, vil den så ikke netop blive ret fugtig? Hvis der er riste under udhænget vil det vel være en relativt tørre luft, eller hvad?
9. november 2008 kl. 22:23 #3576
rigoDeltager- Super Nova
Mr. Mox wrote: Hmm, lige et spørgsmål om affugter eller varme…
Når nu bygningen er så åben (som jeg mener den er), vil affugteren så ikke bare forsøge at affugte hele Køge om omegn? Altså køre konstant fordi der kommer ny luft ind?Jeg har faktisk sådan en elektrisk affugter stående som jeg ikke bruger til noget.
Noget andet er, der er mellemrum mellem kuppel og tagpappet. Har tænkt på om det er problem, for tagpap holder jo egentlig ret godt på regnvand. Den luft der strømmer ind, vil den så ikke netop blive ret fugtig? Hvis der er riste under udhænget vil det vel være en relativt tørre luft, eller hvad?
hehe nej en affugter dur 100% ikke, hvis der åbnen.Du skal have gemmetræk, altså luft nedefra der kan kan ud i toppen, det er sådan man eks. laver rigtige tage ^ . Det kommer til at virke som aftræk/skorsten = sug9. november 2008 kl. 22:25 #3577
rigoDeltager- Super Nova
Hvis det er mest EN plade der mugger, kan det være den har ligget lidt i murder/græs/organisk/kattepis, ja selv et fodspor er nok :-). Men det indiker stadig der problemer med udluft
9. november 2008 kl. 22:42 #3578
rigoDeltager- Super Nova
Syndes det er synd eller hvad man nu skal kalde det, at begynde at bruge penge på EL, til at affugte mekanisk. Det klares altså let “biologisk”.
At fugtighed måles høj, betyder ingen ting, det gør den også ude, og det er ikke lige med mug, hvis det får luft. Og det er IKKE kuldebor skyld, hvis der ikke er varme på…Jeg har også et andet træskur i haven( til have ting) som jeg har bygget på 12m2, der har jeg helle ikke problemer, der er så 2 vindurer i hver sin ende, som altid er på klem, og et hul under døren (= god træk) Ikke så meget som en mug klat igen… -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Fugt i obs' er lukket for nye svar.