› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › Fugt i obs
- Dette emne har 69 svar og 14 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år siden af Frank Larsen. This post has been viewed 2159 times
-
ForfatterIndlæg
-
8. november 2008 kl. 16:58 #3471
mr.mox- Nova
Ja, emnet har vist været oppe før, men jeg har problemer med fugt i mit obs. Det hat nu været færdigt i et par måneder, men der er allerede begyndt at komme sorte pletter på indersiden…
Kuplen er lavet i vandfast krydsfiner, som er tætnet med en fugemasse i samlingerne, grundet med Flygger aqua grundingsolie og malet med to lag Flygger Aqua 98 træbeskyttelse. Det burde give en regnbestandig overflade.
Der er lavet ventilationshuller i observertoriet og lagt dampspærre under gulvet for at forhindre jordfugt i at stige op. Alligevel viser hygrometeret mellem 85 og 98 %RF! I dag står den på 94%RF.
Er der nogen der har en ide om hvad der er galt? Der kan ikke løbe vand ind nogen steder – gulvet er helt tørt efter regn.
8. november 2008 kl. 17:31 #3474
bjoern.andersen- Main Sequence
Hej,
Jeg tror ikke du umiddelbart behøver at være nervøs for at der på længere sigt bliver problemer med fugt i obs. For mig ser det mest ud til at stadig har en masse fugt hobet op i krydsfineren, gulvet og i konstruktionen iøvrigt. Den fugt skal ud og væk, men det væsentligste – igen på længere sigt er at du gør rummet “FROSTFRIT” som i denne forståelse også betyder at du får fugttrykket ned igen, men det får du ikke uden at sætte lidt varme på i hele vintertiden.Jeg har selv et isoleret “hobbyværksted” hvor jeg også arbejder med mine kikkerter og gear, og det bliver holdt på ca. 5 C, og det er tilstrækkeligt til at fugten som ellers vil ophobes fjernes effektivt.At du åbner kuplen til en hyggelig aften under stjernerne betyder ikke noget for langtidsfugten, og så snart du lukker igen og temperaturen stiger til “frostfrit” så falder den relative fugtighed (ender nok omkring 55-60%) og så har både dit udstyr, obs og du det bedst.Termisk balance kommer jo stadig ret hurtigt – så lidt tålmodighed er kun en nødvendighedJeg er ikke bygningskyndig, men jeg tror vi alle har oplevet hvordan lukkede/uopvarmede udhuse kan komme til at se ud hvis ikke fugten kan ventileres effektivt ud. Man skal også huske på at i denne tid er luftfugtigheden næsten konstant over 90%, og i en dansk vinter er det jo meget normalt. Hvis obs så ikke holdes frostfrit så der indvendigt skabes en lavere fugt% end udenfor, så stiger riskikoen for ny svampevækst igen.Den svamp man kan se på billedet er indtil nu kun et let angreb i overfladen, men et godt forslag vil være at du fjerner svampen med et godt anti-svampemiddel, og får malet de udsatte pladers overflader, ellers risikere du at der kommer nye svampe – også selv om fugten kommer ned hvis pladerne ikke behandles korrekt.8. november 2008 kl. 17:43 #3475
bobo- Giant
Hej. Hvad med en lille solfanger? Den billigste koster 3k. Den affugter og sørger for lidt varme. Jeg skal helt sikkert have monteret en i mit kommende obs.
http://www.luftsolfanger.dk/b/Affugtning_lillehus.pdf
8. november 2008 kl. 18:42 #3479
mr.mox- Nova
Lågerne har fået træbeskyttelse på indersiden, og de virker helt tørre og uden antydning af skimmel. Men fugtigheden for tiden er alt for høj til at jeg kan male resten på indersiden. Man risikerer at lukke fugtigheden inde i træet hsr jeg hørt.
Opvarming er desværre ikke en mulighed. Dels er der ikke strøm derude (endnu) og delstror jeg det vil blive alt for dyrt, når nu det ikke er isolieret. Der må da også findes tonsvis af uopvarmede observertorier rundt omkring i landet?
8. november 2008 kl. 20:18 #3486
mkh- Asteroid
Hej Jacob!
Der findes en effektiv,og billig løsning,som kan købes hos Harald Nyborg.Den skal kunne holde op til 40-50m2 fugtfri.http://www.harald-nyborg.dk/soeg.asp?n=10&Produkt=fugtfjerner&where=&Submit2.x=11&Submit2.y=6MvhMogens8. november 2008 kl. 20:23 #3487
mr.mox- Nova
Den der solfanger ser interessant ud, men kan man ikke opnå næsten det
samme ved at male en side sort, og så placere luftindtag umiddelbart
under?Den øverste loftplade i obs er næsten helt sort lagde jeg lige mærke
til. Og den føles våd! Jeg har kigget på oversiden og der ser ikke ud
til at kunne trænge vand ind i samlingerne omkring den… Synes altså
den virker lige lovligt fugtig, selvom der er vådt udenfor.8. november 2008 kl. 21:11 #3488
hoestDeltager- Nova
Hej Jacob
Du har ret i at er noget skidtHvad der kan gøres ved tjaaaa.Du kan behandle det med klar træolie MED svampedræbende i “Funkisider” det vil nok altid forblive sort på de skimmelangrebne steder.Det er kun beregnet til udendørs brug men ganske effektivt.Jeg tror problemet opstod i valget af materialer du har valgt plader der godtnok er vandfaste men ikke svampebehandlede,er det ikke nogenlunde korrekt.8. november 2008 kl. 21:54 #3499
rigoDeltager- Super Nova
Der er kun en ting der galt,,, ALT for lidt udluftning!!!!
Det skal være hullet som en si næsten 🙂 nej, der skal konstant gemmetræk til. Sikket meget mere end du tror. Jeg har absolut ingen problemer i mit, og det står ellers MEGET fugtige sted. Men jeg har også 3-4cm hul/ revne hele vejen rundt i mit tag. Du kan se min revne hele vejen rundt på nogen af disse fotos http://www.rigorigo.dk/observatory.htm
Jeg har også et 8-12cm hul under min dør, som udluftning, med net for. Dem skulle du lave nogen stykker af
Hmm det link vil ikke,,,Jeg har endda kun bruft alm. vægmailing, + alm. sort spray til det sorte…
http://www.rigorigo.dk 2008-11-08 21:00:32 8. november 2008 kl. 21:55 #3500
motomandk- Main Sequence
Jeg er bestemt ikke bygge-ekspert, men kan man forestille sig at det er kondens, på samme måde som på indersiden af et telt? Fugt sætter sig jo altid på det koldeste steder og hvis pladen er sort på ydersiden vil den afgive mest varme = koldest på indersiden.
Rigo – jeg sad og kiggede på dine billeder, og er meget misundelig på det lækre observatorium! Er dine vægge slet ikke isoleret?
/Henrik (H)
motomanDK 2008-11-08 21:00:20 8. november 2008 kl. 21:58 #3502
rigoDeltager- Super Nova
evt Løsning: Få 4-5 stykker små udluftningshætter i plast, sæt dem i toppen af bygning. og lavt et par huller forneden i bygning.
Faktisk, det hus jeg bor i (har bygget selv) er lavet på samme måde, 5cm revne hele vejen rundt. Det virker!!! Min egen konstruktion 🙂http://www.rigorigo.dk 2008-11-08 21:09:14 8. november 2008 kl. 22:05 #3503
rigoDeltager- Super Nova
motomanDK wrote: Jeg er bestemt ikke bygge-ekspert, men kan man forestille sig at det er kondens, på samme måde som på indersiden af et telt? Fugt sætter sig jo altid på det koldeste steder og hvis pladen er sort på ydersiden vil den afgive mest varme = koldest på indersiden.
Rigo – jeg sad og kiggede på dine billeder, og er meget misundelig på det lækre observatorium! Er dine vægge slet ikke isoleret?
/Henrik (H)
Hej Henrik, Nej det er ikke isoleret, kun taget med 100mm. Men væggen er af træ, knap 6cm tykke “bjælker), så de er ikke kolde som sådan (sikkert beder end en campingvogn) Og der ikke mange M3 luft i sådan et hus, så det tager no time at fyre op. under 10min. med varmluftblæser på 1000-2000W.http://www.rigorigo.dk 2008-11-08 21:07:06 8. november 2008 kl. 22:21 #3505
hoestDeltager- Nova
Det har du da ganske ret i Rigo Men nu er muggen jo ligesom der.og den forsvinder nok ikke af sig selv.Og det er et lækkert tilflugtssted Rigo har der i baghaven er misundelig.
8. november 2008 kl. 22:24 #3506
rigoDeltager- Super Nova
Hej Høst, muggen, tages med en børste og lidt klorin,,,, og så få lavet udluft frem over
8. november 2008 kl. 22:32 #3507
hoestDeltager- Nova
Det skriver jeg mig bag øret . Har du kigget ud på vejret ,hvordan ser det ud ovre hos dig på Fyn
8. november 2008 kl. 22:42 #3508
rigoDeltager- Super Nova
helt gråt i gråt her, ingen udsigter til hul… Men har været syg en uge (skal ikke ud før om et par dage), mega hovedpine, feber, kvalme, en rigtig hygge uge
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Fugt i obs' er lukket for nye svar.