Frost og bevægelige dele

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER Frost og bevægelige dele

• Dette emne har 12 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år siden af astrojensen. This post has been viewed 571 times
Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Forfatter

lars.f
      • Asteroid

Goddag folkens

Jeg var ude den anden aften for at afprøve mit teleskop.

Det var ca. -6 grader, og da jeg skulle til at fokusere mit teleskop, sad den bevægelige del (den der fører okularet frem og tilbage) uhjælpeligt fast. Jeg kunne efterfølgende konstatere, at den var frosset fast.

Er der nogen der har erfaring med hvad man kan gøre?

– Eventuelt hvilken smørelse der kan løse problemet..

astrojensen
      Deltager
        • Neutron star

Det har jeg ligegodt aldrig været ude for. Hvilket teleskop eller fokuseringsmekanisme drejer det sig om?

Thomas, Bornholm

lars.f
          • Asteroid

Det er et Focus 750150 teleskop (har købt det brugt og er helt ny i det her).

Jeg har haft skilt mekanismen af, og den fungerer egentlig bare ved, at et tandhjul griber fat i en skinne, hvorved okularet bevæges frem og tilbage.

astrojensen
          Deltager
            • Neutron star

Er det af plastic? Jeg er ikke bekendt med nævnte teleskop.

Thomas, Bornholm

claus
            Deltager
              • Main Sequence

Efter beskrivelsen minder okularudtrækket om det der sad på min gamle Newton, Meade Starfinder 6″. Lad delene tørre godt ud når du har det adskilt og smør så alle bevægelige dele godt ind i teknisk vaseline, det burde holde fugten ude, så det ikke fryser til næste gang du skal ud med det i frostvejr.

Mvh Claus Abel.

Hjemmebygget 10" Newton f 5,1 - APM 107 apochromat refraktor f 6,5 - Canon EOS 1100D modificeret til astrobrug, dagslysfiltre fjernet, ingen andre filtre foran chippen. - Hjemmelavet gaffelmontering, RA Drive 270 tænder ved Modul 1, AC synkronmotor og udveksling. Dek. Drive 220 tænder ved Modul 1, DC motor med udveksling.

lars.f
                • Asteroid

Tak, det vil jeg prøve.

Og for at svare, så er selve skinnen og tandhjulet af metal. Der er dog plastic udenom.

Tommy Linnerud
                Deltager
                  • Giant

Astrojensen wrote: Er det af plastic? Jeg er ikke bekendt med nævnte teleskop.

Thomas, Bornholm

Rudi
                  Deltager
                    • Neutron star

Jeg har et par gange oplevet at min QHY5L-II C sidder overordentligt godt fast i guide scope’s plastic 1″25 holder, især når der er frost vej. I rum temperatur passer det så godt i at der lyder et højt “plop” når jeg trækker den ud. Som Claus skriver overfor, så tror jeg at vaseline eller evt silikonespray kan hjælpe lidt. (Disse sidste to sætninger vi jeg ikke citeres for ude af content )

Mon ikke det skyldes et meget tight fit kombineret med forskellige varme udvidelses koeffecienter?

/Rudi B. Rasmussen

Tommy Linnerud
                    Deltager
                      • Giant

Nei hva vet jeg, kanskje plastikk har sine fordeler.

astrojensen
                      Deltager
                        • Neutron star

Lars F wrote: Tak, det vil jeg prøve.

Og for at svare, så er selve skinnen og tandhjulet af metal. Der er dog plastic udenom.

Deri ligger problemet. Plastic bevæger sig langt mere i temperaturforskelle, end metal gør. Når det bliver tilstrækkelig koldt, vil plastikken trække sig sammen om okularudtrækkets rør og holde det urokkelig fast.

Thomas, Bornholm

astrojensen
                        Deltager
                          • Neutron star

Tommy Linnerud wrote:

Er det af plastic? Jeg er ikke bekendt med nævnte teleskop.

Thomas, Bornholm

Det var skam alvorligt ment. Se svaret ovenfor.

Thomas, Bornholm

Tommy Linnerud
                          Deltager
                            • Giant

Åja. Trodde det var ment som en spøk. Takk for oppklaringen.

astrojensen
                            Deltager
                              • Neutron star

No problemo.

Thomas, Bornholm

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
                            • Emnet 'Frost og bevægelige dele' er lukket for nye svar.