Frost mm.

• Dette emne har 27 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 2 måneder siden af rigo. This post has been viewed 722 times
Viser 13 indlæg - 16 til 28 (af 28 i alt)
  • Forfatter

rigo
    Deltager
      • Super Nova

At male er ikke strengt nødvendigt, man maler helle ikke spær konstruktioner, og der kommer helle ikke svamp, hvis der ellers er luft nok, og regn/sne-tæt. Og at træet er fri for svamp i forvejen m.m. altså sund normal træ. Men er der først kommet let skimmel så tager det tid før det dør ud ingen, efter en beder udluftning. Nye byggematerialer indeholder mere vand, end noget som er sat op og tørret igemmen over længer udluftning. Tænk her på frisk træ, med større vandindhold, end eks. en gammel loft bjælke. Derfor skal der udluftes endnu mere ud i nyt bryggeri end normalt, og minder hen af årne. Tager som regel 1-2år før man er i normal tilstand.

Kald mig lige fugt expert LOL hehe, nej jeg har bare bygget og set meget af den slags problemer. Det sage hun også igår, “fugt expert” LOLWink http://www.rigorigo.dk2008-12-10 22:48:25

rigo
      Deltager
        • Super Nova

Selv en gipsplade man køber ved tømmerhandel, indeholder en masse ekstravand, med minder det er en af de gammel de har haft til at ligge ind. Det samme gælder træ.

Især byggeri med sten/mørtel/beton, indeholder ekstrem meget vand, og det tager tid at drive ud. Ja selv efter større male opgaver, kan have problem med fugt indedørs, hvis det ikke luftes ud.

Min morfar var møbelsnedker, her kunne han easy have fine møbler i Uopvarmet rum/lager, bare der var gemmen træk. Jeg husker at hans lager var pisse koldt, den gang i 70-80erne

http://www.rigorigo.dk2008-12-10 22:41:37

bobo
          • Giant

Større malearbejde. Er det noget i den stil du mener Rigo? Tongue Tror sq oss der bliver seriøse “fugt”problemer her Wink

rigo
          Deltager
            • Super Nova

Bobo, det var da et par søde damer du holder dig der hehe

holm
            Deltager
              • Super Giant

Min far som bl.a. er gammel murer, har advaret mig om at kombinationen af Leca og mørtel, her om vinteren kan tage rigtig lang tid om at gennemtørre.
              Ang. gulvet, så har jeg lagt et lag sand, plastik ovenpå, mere sand og fliser. Det kan da godt være jeg skulle have isoleret også, men som nævnt er trægulvet hævet 75cm over fliserne og det virker ret tørt under trægulvet..

Jeg har mulighed for at fjerne nogle klodser i hver side som sidder helt oppe under taget – det må gi noget mere udluftning og det tror jeg vi starter med…

Der mangler stadig meget finish og oprydning!!, men man kan som tidligere nævnt følge projektet på min hjemmeside:
              http://www.wizart-studio.dk/index.php?option=com_content&task=view&id=49

Holm2008-12-11 09:35:03

mr.mox
                • Nova

Det lyder som en god løsning Holm.

Men vi VIL opleve kondens, det er sikkert som amen i kirken! Selv i min carport (hvor jeg vil mene udluftingen er maximalt god Smile) samles der kondens på undersiden at tagpladerne.

Rigo, du har ret i at der er forskel på byggematerialerne mht. kvalitet. I mit obs, hvor jeg jo har slosset noget med mug, er det kune selve krydsfinerpladerne på kuplen der har givet problemer (6mm østen). Spær, 15mm tagkrydsfiner, 21mm gulvkrydsfiner, og selvfølgelig de trykimpregnerede dele, har tilsyneladende ingen problemer. Jeg tror der sker noget ubehageligt med de plader når de laver dem, for selv de almindelige billige lægter jeg har fra byggemarkedet er der ikke problemer med – og de er ikke malede heller

jesper
                Deltager
                  • Neutron star

Det er ikke bare kondens og fugt det handler om. Selve luftfugtigheden er et lige så stort problem for optikkens coating, så jeg vil stadig anbefale en form for affugtning i obsevatoriet.

Jeg har selv altid opbevaret mine teleskoper indendørs i betonbyggeri som er meget tørt. Det har optikken rigtig godt af (men mennesker har ikke så godt af det).

mr.mox
                    • Nova

Hmmm, min newton stå ude i obs i 90%RF, måske skulle jeg skrue den af og tage med ind… Det er bare så pokkert rart ikke at skulle afbalandere og den slags, men lige kan tage dækslerne af og sætte et okular i…

Hvis udluftningen er meget stor, så er affugtning eller varme en umulighed. Den slags virker i tætte bygninger.

holm
                    Deltager
                      • Super Giant

@Jesper:
                      Selvfølgelig er det en mulighed at tage skopet med ind, men ideen var jo netop at det hele altid var klar…ok, bare dét at man ikke skal aligne hvergang er selvfølgelig et stort skridt..Smile

Men har du så ikke problemer med dug på skopet..?

Holm2008-12-11 15:41:45

jesper
                      Deltager
                        • Neutron star

Hej igen,

Det var ikke min mening at sige at man skal tage teleskopet ind hvis man har et observatorium. Jeg har selv kun en søjle med monteringen stående fast udenfor, og ikke noget observatorium, så jeg er nødt til at tage teleskopet ind. Det jeg mener er at jeg tror det er vigtigt at holde luftfugtigheden lav i observatoriet. Det får især spejlcoating til at leve meget længere.

Når jeg tager teleskoperne ind kan de godt være helt våde af dug, men det kan de tåle, bare de får lov til at ligge åbne indtil de er tørre. Man må ikke sætte et tæt frontdæksel over en våd linse eller spejl.

Jesper2008-12-11 18:06:19

ksondergard
                        Deltager
                          • Giant

@ Rigo, Du har sendt mailen til min arbejdsmail adresse, og den læser jeg kun imellem 08:00 – 16:00

Og imellem 16:00 – 08:00 læser jeg kun min private mails……

ksondergard
                          Deltager
                            • Giant

OG JA, det er bare for at være besværlig….

Men lige for at svare dig, så tror jeg ikke jeg får lov af “she-who-must-be-obeyed” til at rejse udlands uden hende…… ØVKSondergard2008-12-11 18:25:33

rigo
                            Deltager
                              • Super Nova

Søndergaard wrote:

Men lige for at svare dig, så tror jeg ikke jeg får lov af “she-who-must-be-obeyed” til at rejse udlands uden hende…… ØV

Kent, det kan umulige være mere farlige at komme med mig til Tyrkiet, end 4dage Lemans, med fulde folk og stripbar m.m. LOL hehe nej Det er helt ok du ikke må komme på tur, det er ikke sådan at komme under kærsten beskyttende vinger LOL anyway Har hvis fundt en der vil med, Willum eller Avid,,, ellers et nice sted http://www.turkeyontheweb.com/tours-world/antalya_extension.htm
                            Viser 13 indlæg - 16 til 28 (af 28 i alt)
                            • Emnet 'Frost mm.' er lukket for nye svar.