› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › Frost mm.
- Dette emne har 27 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 2 måneder siden af rigo. This post has been viewed 721 times
-
ForfatterIndlæg
-
9. december 2008 kl. 22:30 #5440
holmDeltager- Super Giant
Hej
Nu er jeg kommet så vidt at mit observatorie-byggeri er næsten færdigt. Jeg har netop her til aften fået monteret min C8 på min støbte montering så nu kommer der et arbejde med at justere det hele ind.
Billeder indefra kommer senere – dog kan selv byggeriet studeres her – i al beskedenhed:http://www.wizart-studio.dk/index.php?option=com_content&task=view&id=49
Men ideen er jo at det hele står i “skuret” 24-7, og jeg må nok indrømme at der blev noget gusten koldt da frosten lagde sig over landet. Temperaturen var 2-3 grader ( med taget skubbet til side) men er det et problem, altså den lave temperaturen…??
9. december 2008 kl. 23:05 #5443
andreas- Super Giant
Hej Holm
Det ser godt og ikke mindst nyttigt ud.Jeg ville ikke tro at problemet er temperaturen så meget som det vil være fugten. Det er mig bekendt fugt der skader optik, mount elektronik osv. For at undgå fugt er det vel noget med at ventilere fornuftigt eller aktivt fjerne fugt. God fornøjelse med det videre forløb.10. december 2008 kl. 09:56 #5452
mstauningDeltager- Black Hole
Jo koldere jo mindre fugt, så du vil nok først støde på problemmet til sommer. Men jeg ville nok sørge for noget udlufting af en form.
10. december 2008 kl. 11:33 #5458
Udluftning tror jeg ikke blir’ det store problem. Det hele er også så nyt at jeg ikke ved om temp. kommer under nul inde i selve observatoriet.
Væggene er isoleret men jeg har endnu ikke isoleret under rulle-taget – det kunne godt være man skulle..
Holm 2008-12-10 11:03:09 10. december 2008 kl. 16:24 #5473
Der må være flere som har nogle inputs…..
10. december 2008 kl. 17:27 #5475
jesperDeltager- Neutron star
jeg tror ikke du skal isolere dit observatorium. Meningen er at temperaturen i observatoriet skal følge udendørs temperaturen mere eller mindre, så du straks kan begynde at observere.
Udluftning er godt mod fugten, men hvis det var mig ville jeg installere en affugter i observatoriet. Som de andre siger er det fugten der er fjenden, ikke kulden. Nogen sætter varme på optikken mens den ikke bruges, men hvis observatoriet ikke er godt udluftet hæver det bare luftfugtigheden, så en affugter er bedre.10. december 2008 kl. 20:29 #5479
bobo- Giant
Jeg forstår slet ikke hvorfor i ikke isolerer gulvet, der er jo der størstedelen af fugten kommer fra.Så er det jo fuldstændig formålsløst at isolere tag og sider, når det vælter op fra jorden. Når jeg engang får taget mig sammen, så ryger der altså mindst 150mm flamingo i bunden.
Bobo 2008-12-10 19:35:31 10. december 2008 kl. 21:03 #5481
Hej Bo
I mit tilfælde er selve gulvet i observatoriet hævet gulvet 75cm over de fliser som er lagt helt i bunden. Den plads bruger jeg så til opmagasinering, så det vil jeg ikke tro er det store problem.
Til gengæld! har jeg netop her til aften konstateret at undersiden af mine tagplader (15mm krydsfinersplader til tag som er påsvejset tagpap) er ret fugtige….
Om det er fordi temp har ligget lige omkring 0 i dag (med frost sidste nat) aner jeg ikke men jeg er ret chokket over det og det undrer migAny clues…??
10. december 2008 kl. 21:06 #5483
@Jesper: Jeg så ikke lige din kommentar
– det skal jeg lige notere mig..Skal den så stå og køre i døgndrift eller hvordan..??
10. december 2008 kl. 21:27 #5484
ksondergardDeltager- Giant
Vi har ikke varme på vores sommerhus om vinteren, men har købt nogle anti-fugt poser i Matas. Poserne samler fugten, og samler vandet i en spand. det virker fint, og sommerhuset virker helt fugt fri.
Mvh
Kent
10. december 2008 kl. 22:08 #5487
jesperDeltager- Neutron star
Du må vel prøve dig frem med hvor længe en affugter skal køre. Næppe hele tiden. Poserne som Kent nævner lyder også som en god ide.
10. december 2008 kl. 23:04 #5491
rigoDeltager- Super Nova
Der skal bare udluftning til.
I de 3 sommerhuse vi har, er det nok med at lade pejselemen stå åben, samt alle døre, og WC luftudtræk, et gammel tricks der virker, ikke noget andet er nødvendig.PS. Kent, ryger min mails i dit spamfilter, eller er du bare enorm langsom her på dine gamle dage.http://www.rigorigo.dk 2008-12-10 22:18:29 10. december 2008 kl. 23:16 #5494
mr.mox- Nova
Jeg vil helt sikkert gøre noget imod fugt fra jorden, hvis jeg var dig!
I mit obs, som ikke er isoleret overhovedet, har jeg en plast spændt ud under gulvet for at forhindre opstigende fugt. Efter jeg har fået bedre ventilation er fugtigheden faldet, så den ret hurtigt følger ude-fugten. Men pt betyder det alligevel at fugtigheden er over 90%. Sådan er det bare. Det vigtige er at der ikke bliver grobund for skimmelsvamp i dine plader, så jeg vil nok male dem hvis jeg var dig – det bliver min kuppel på indersiden til foråret, for den er allerede efter et halvt år lidt hærget!10. december 2008 kl. 23:22 #5496
rigoDeltager- Super Nova
Selv om han ikke lukker “gulvet” altså det bare jord/sand så skulle det også blive 110% tørt, endda så meget at det kan støve, selv vinter. Med minder der er bagfald fra udenmoms aralet eller vand fra taget der kan rende ind.
Eks. I skulle prøve at gå under en krybekælder, af de gammel typer, dem med blotlagt jord. Puu det støver, bare man rør lidt på sig. Der er så også lufthuller flere steder på sådan en sokkel. (farlige at lukke dem til, der nogen som er kommet helt galt af sted med det)
http://www.rigorigo.dk 2008-12-10 22:25:52 10. december 2008 kl. 23:23 #5497
bobo- Giant
Hej Holm. Altså hvis de fliser bare ligger på jorden uden nogen form for isolering, så bliver fugten jo suget op fra jorden. Jeg siger ikke man skal have varme på, men du får et meget bedre klima i dit obs.
Bobo 2008-12-10 23:07:14 -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Frost mm.' er lukket for nye svar.