Fremvisning af solen…

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Fremvisning af solen…

• Dette emne har 9 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 12 år, 9 måneder siden af mstauning. This post has been viewed 56 times
Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Forfatter

mstauning
    Deltager
      • Black Hole

Hejsa.

Hvornår på dagen er det bedste tidspunkt? før kl 10? mellem kl10-12? Eller 12-14?
      Grunden til at jeg spørger er, at jeg har lovet at vise solen for en 6 klasse.
      Det vil bare være med en wegde på, så ikke noget med Ha eller lign (de må så finde sig i en grøn sol).
      Også evt lige stille RC’en op til at vise Jupitor, bare for sjov skyld 😉

Mads
      Deltager
        • Giant

Hej Michael

Imellem 10-12 står solen fra 30-51 grader, der er du fri af atmosfære og rimelig uforstyrret fra opvarmning, fra huse tage og lign alt afhængig for du står, men en time mere skulle nok også gå.

Mads-H2011-05-16 20:37:54

mstauning
        Deltager
          • Black Hole

Det var også min tanke, men mener at have læst nogle sige at det var bedre om morgen – da seeingen skulle være noget bedre der!! Hvad der så betyder mest er så noget andet?

mikael_joe
          Deltager
            • Super Nova

Det er mest CaK / K-Line filtre som er bedst tidligst på morgen. De er meget påvirket seeing.

Med Solar continuum / grøn har jeg observeret på flere tidspunkter og det så godt ud hver gang.

Mads
            Deltager
              • Giant

Ja

Min egen erfaring går fra 9-13 og der er det visuelt det bedste, jeg har prøvet nogle gange ud på eftermiddagen og der er det meget tydelig at opvarmningen spiller meget ind.Men det nok også fordi det er fra en baggård af.

Mads-H2011-05-16 20:45:43

mstauning
              Deltager
                • Black Hole

Jeg kan stille op næsten som jeg vil, så der kan blive et par 100meter til nærmeste bygning.

Jeg takker for infoen, og må så bare igang med at holde øje med vejrudsigten.

astrojensen
                Deltager
                  • Neutron star

Jeg har også gode erfaringer med at observere sent om eftermiddagen om sommeren, ja helt hen på aftenen, med solen kun femten-tyve grader over horisonten. Det går bedst, hvis det er vindstille. En sådan eftermiddag, hvor ind- og udstrålingen er i balance og luften står stille, så kan seeingen være helt forrygende her. Tidlig morgen kan også være fremragende, men så snart vinden begynder at røre på sig, så bliver seeingen markant dårligere.

Faktisk kan det ofte være ret svært at forudse, hvordan seeingen vil udvikle sig i løbet af dagen. Dage man synes ligner hinanden kan have meget forskellig seeing. Generelt plejer jeg bare at tjekke forholdende med et mindre teleskop og så eventuelt slæbe noget kraftigere grej ud, hvis forholdende er til det.

Thomas, Bornholm

mstauning
                  Deltager
                    • Black Hole

Mit problem her er bare hvad skal vi sigte efter? Hvis de lover klart flere af de dage, hvor Mette har den 6.klasse… Vi kan vælge mellem 9-10, 11-12 og 13-14 alt efter hvilken dag det bliver.

Så hvis de bare lover klart, og så lidt vind som muligt – så napper vi den dag 😉
                    Sidst jeg var ude på skolen og fremvise, endte jeg med at have 70% af vores egen skole forbi – en god del fra naboskolen, og en hel del fra gym… (der er tre skoler lige ved siden af hinanden). Hold da op, hvor blev jeg skoldet – i nakken!!!

mikael_joe
                    Deltager
                      • Super Nova

Så skal du ha’ sådan en hat her:

mstauning
                      Deltager
                        • Black Hole

Skal bare huske at have noget på næste gang, også regner jeg ikke med at stå fra kl 8 til 15 igen 😉

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
                      • Emnet 'Fremvisning af solen…' er lukket for nye svar.