Frekvensomformer

Fora ASTRO-FORUM OFF TOPIC Frekvensomformer

• Dette emne har 5 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 6 måneder siden af alan. This post has been viewed 569 times
Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Forfatter

alan
    Deltager
      • Super Giant

Jeg er ved at skifte motor på min drejebænk. Drejebænken er i forvejen forsynet med en frekvensomformer. For at skåne den gamle motor satte jeg max frekvens til 90hz.

Den motor som nu monteres er helt ny 3faset 3/4 hk = 0,55kw og 2800 rpm.

Må jeg gå helt op på 200 Hz, det vil give et dejligt stort arbejdsområde.

Mvh Alan

PS. jeg har købt 10 stk. af den omtalte motortype. Skulle der være nogen der interesseret i at få fingrene i en, så har jeg kun givet 135 kr pr stk. (Skriv PM)

Alan2016-08-14 07:54:52

henrik.schneider
      Deltager
        • Nova

Det var billigt Alan, tillykke.

Det er vanskeligt at sige om motoren vil overleve 90hz og derfor ikke mindst 200hz. Omvendt det som vil tage livet af motorer er varme, så jeg ville da forsøge mig med 50hz, kør 1time mål motor temperaturen, derefter 100hz en time, mål temperatur, og til slut 200hz eller 250hz. hvis ikke motoren bliver synderlig meget varmere så ville jeg bare køre løs.

ps. husk den skal helst være belasted – evt en propel til en ventilator.henrik.schneider2016-08-14 11:05:39

alan
        Deltager
          • Super Giant

Hej Henrik

Jeg har opdaget at den gamle motor rpm 1400 og den nye er på 2800, dvs det nok bliver de lave omdrejninger der bliver problemet. Det ved jeg om 2 timer.

Mvh Alan

henrik.schneider
          Deltager
            • Nova

OK, jamen da bliver problemet jo så omvendt. men min erfaring er at en 3phased motor sagtens kører ned til 10hz, og så ikke ret meget længer ned. OG ved den kan ikke starte ved de helt lave omdrejninger(frekvens), så jeg plejer at starte med 30hz og så justerer jeg ned.

Godt lille søndags projekt 😉

mejer
            Deltager
              • Super Nova

Hvis du køre med lave omdrejninger, bliver motoren overophedet, for ventilatoren bagerst køler ikke nær så meget. Så under 30Hz vil jeg anbefale sekundær køling, hvis altså motoren køre i længere tid. Hvis du kun har den startet 10 minutter af gangen, får du nok ikke de store problemer.
              Men jo lavere Hz, jo mindre moment, så det er ikke sikkert den kan trække drejebænken ved 30 Hz.
              Prøv dig frem. Og som Henrik foreslår med temperatur måling, er den rigtige vej at gå.

alan
              Deltager
                • Super Giant

Motoren er nu på plads, og virker. Jeg går nu i gang med test af frekvens og temperatur. Tak for tilbagemeldingerne.

Alan

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
              • Emnet 'Frekvensomformer' er lukket for nye svar.