› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TILBEHØR › Freeware astro-plugin
- Dette emne har 4 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 3 måneder siden af Mogens. This post has been viewed 29 timesBildsøe. This post has been viewed 29 times
-
ForfatterIndlæg
-
6. december 2014 kl. 18:29 #125502
Mogens.BildsøeDeltager- Nova
Hejsa,
i en anden tråd postede jeg et link til astroimageJ, et dedikeret astro-plugin til AstroimageJ. Jeg har nu prøvet det til at analysere en exoplanet transit, som jeg optog sidste år:
Trods de ret sørgelige data får man alligevel et indtryk af programmets muligheder fra
dette eksempel på et screenshot. Programmet er særdeles velegnet til fotometri af tidsserier og kan kun anbefales til fattige amatørastronomer med hang til gratis software, og som ønsker et alsidigt program til billedanalyse og billedbehandling. Utroligt hvad man kan få gratis.
Proigrammet kan hentes HER.
Hilsen Mogens B.
9. december 2014 kl. 12:44 #125580
Hejsa, da jeg er ret begejstret for det aktuelle program, MÅ jeg altså lige plage jer med endnu en post:
Som allerede nævnt i forrige indlæg er programmet særdeles velegnet til fotometri af tidsserier, og det omfatter bl.a. fede muligheder for analyser af exoplanet transits. De følgende screendumps er et baseret på samme optagelser som tidligere fremsendte, men nu suppleret med fit af transit modellen som den præsenteres i AstroimageJ:
1: Et crop af feltet med target og sammenligningsstjerner
2: Observerede kurve med estimeret transit model overlagt og residualernes fordeling omkring den estimerede model.
3: Et crop af Astroimage’s skema til disse beregninger. Skemaet har flere rubrikker til input/output end vist i dette crop.
NB: Jeg har ikke benyttet de faktuelle data for stjernen i det pågældende system (øverste række i skemaet), men blot indsat G5 som spektral type. Vil jo bare vise, hvad man kan med dette program (og jeg ved godt, at de samme resultater kan fås med http://var2.astro.cz/- når det ellers bli’r tilgængeligt).
1:
2:
3:
Mogens B 2014-12-09 14:42:04
Hilsen Mogens B.
9. december 2014 kl. 16:02 #125582
kilaDeltager- Super Giant
Hej Mogens.
Det ser ud til at være et spændende program som jeg vil afprøve.
Tak for linket.
Øs endelig af dine erfaringer med programmet. Jeg tror også andre fotometri interesserede som f.eks. sektionen for variable stjerner vil finde programmet en afprøvning værd.
Mvh Kim
9. december 2014 kl. 20:18 #125589
nightskyDeltager- Neutron star
Spændende Mogens
Jeg har selv længe brugt imageJ med diverse plug-ins, bl.a. fra Göttingen ImageJ Resources
– Astronomy Plugin Package – som vist er grundlaget til denne special version. Har mest
brugt nogle grafiske værktøjer og viewers, så det er skønt med en appetitvækker omkring
denne version.9. december 2014 kl. 21:00 #125591
Hej Kim og Lars,
tak for jeres respons og joda, det fremgår vel efterhånden, at jeg er ret imponeret over dette freeware. Jeg er spændt på at høre, hvad i andre mener når først i har prøvet det ned i de mere subtile dele. Som du skriver Lars, er selve astronomidelen (AstroImageJ) en plugin til ImageJ, som jeg også selv har benyttet et par gange- men hvis muligheder først nu er gået op for mig.
Har man dette program til de serielle analyser samt
Aperture Photometry Tool (ligeledes freeware) til at ekstrahere fotometridata fra samtlige stjerner i en frames felt, er man godt rustet. Med sidstnævnte har jeg lavet ret brugbare farve-lysstyrke diagrammer af flere åbne- såvel som kugleformede stjernehobe!!!
Mogens B 2014-12-09 20:03:11
Hilsen Mogens B.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Freeware astro-plugin' er lukket for nye svar.