› Fora › ASTRO-FORUM › ATM – BYGGEPROJEKTER › Fredag aften i 3D
- Dette emne har 12 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år siden af Nicolaj. This post has been viewed 532 times
-
ForfatterIndlæg
-
13. februar 2015 kl. 19:29 #128739
NicolajDeltager- Giant
Alene hjemme – hvis man er lidt nørdet så rykker man 3D-printeren ind i stuen og bygger teleskop
Hvad laver I andre?
Fordi lyset bevæger sig hurtigere end lyden så fremtræder mange mennesker kloge når du ser dem indtil du hører dem tale.
13. februar 2015 kl. 19:49 #128741
alanDeltager- Super Giant
Hej Nicolai
Jeg har brugt dagen på at konstruerer en ny dobbelt hot-end til min 3d printer. Jeg skal lige have aftensmad så skal dagens anstrengelser testes.
Mvh Alan
13. februar 2015 kl. 19:51 #128742
bentlDeltager- Planet
Hej Nicolai
Ja, hvis bare man havde en 3D printer var valget ikke så svært
Så jeg fik moddet mit EOS 1100D i stedet for.
mvh
Bent13. februar 2015 kl. 23:39 #128753
NicolajDeltager- Giant
Alan, hvilken temperatur kører du med ved PLA?
Jeg har hidtil mest kørt ABS og det sker ved 230C men jeg har problemer med at få PLA ud ved samme temperatur. Mon det er for varmt så tandhjulet griber fat i noget materiale der er for blødt? Min fremføring sidder jo lige oven på extruderen…
Nicolaj
Fordi lyset bevæger sig hurtigere end lyden så fremtræder mange mennesker kloge når du ser dem indtil du hører dem tale.
14. februar 2015 kl. 09:21 #128756
PLA skal køres ved en laverer temperatur, ca 210 grader. Da jeg også printer ABS ved 230 – 235 grader så er der overensstemmelse mellen vores temperaturmåling. PLA ændre i øvrigt karakterstik når den bliver for varm. Så din oplevelse af at det bliver svært at få gennem dyssen er korrekt.
Mvh Alan
14. februar 2015 kl. 09:24 #128757
NicolajDeltager- Giant
Jeg oplever det som meget svært at printe med PLA men til gengæld nemt med ABS.
Jeg ville gerne printe i PLA til denne opgave da mit emne er for stort til printeren så jeg har spilttet emnet om i 3 dele der skal limes og her tænkte jeg at det ville være nemt at “lime” med acetone. Der er vel ingen smutvej med ABS så her skal delene enten skrues sammen eller limes med fx epoxy…?
14. februar 2015 kl. 09:33 #128758
NicolajDeltager- Giant
PLA (220C):
PLA
ABS (230C):
ABS
14. februar 2015 kl. 09:53 #128759
Mig bekendt er det omvendt, Acetone opløser ABS og det burde dermed være muligt at lime det sammen på den måde. Jeg acetonebehandler mine ABS emner, så bliver det helt glatte.
Jeg tror derimod at du slås med det evindelige problem, der sidder rester af ABS i din dysse når du printer PLA, Det får printeren til at “klatte”, når din dysse så rammer en af klatterne, og ikke kan komme forbi, så skrider printet. En anden mulighed er at der er luftlommer i dit PLA. Prøv at tag en stump PLA filament, og sno det om en stang Ø10mm, Hvis der kommer hvide pletter på filamentet, så knæk det der(ikke klip), er der hulrum i filamentet så er rullen ubrugelig.
Mvh Alan
14. februar 2015 kl. 10:18 #128760
NicolajDeltager- Giant
Ideen med acetone gav du mig sidste weekend hvor du sagde at du gav dine PLA emner en gang acetone damp for at gøre dem blanke. Jeg forsøgte så i går at “lime” med acetone og det går fint med PLA men ikke med ABS.
Det store emne skred fordi jeg glemte at tænde for varmen i byggepladen. Når jeg skifter filament så lader jeg det løbe igennem i 10-20 sekunder for at være sikker på at al ABS er kommet med ud. Mener du der fortsat kan side rester?
Følger jeg din test så er der ingen lufthuller i filamentet. Det er købt ved RoboSavvy og burde være af bedste kvalitet.
Jeg synes det er underligt og er på nippet til helt at droppe PLA og kun køre med ABS.
14. februar 2015 kl. 10:34 #128761
helgeDeltager- Giant
Er det en 12″, du er ved at bygge, Nicolaj?
14. februar 2015 kl. 10:44 #128763
NicolajDeltager- Giant
Nej, en 8½” Newton – NAP8.
Den skal midlertidigt erstatte min NAP16.
Tubus er lavet: http://www.forum.2astro.dk/forum/topic.asp?TOPIC_ID=7360
14. februar 2015 kl. 11:55 #128764
Jeg må have sagt det forkerte i lørdags. Det er ABS der kan acetonebehandles.
https://www.youtube.com/watch?v=5sblh0bBHoQ
Det er svært at rense dysserne, det har kostet mig mange hot-ends.
Mvh Alan
14. februar 2015 kl. 20:31 #128785
NicolajDeltager- Giant
Så er første test build af en 3D printet spejlcelle lavet. D.v.s. jeg har bare brugt nogle kasserede emner og limet dem sammen for at vurdere stabiliteten.
Min printer har et grundplan på 20x25cm og er altså for lille til at printe den i et stykke så jeg har delt den op og limet den sammen:
Dette er (de kasserede) løsdele
Her har jeg lavet en test med at lime dem sammen.
Close-up af en samling. Som lim har jeg brugt acetone hvori jeg har opløst nogle stykker blå ABS.
Nu ved jeg det kan lade sig gøre og at det hurtigt bliver grimt
Jeg mener dog at 3D print er super til prototyping inden man bruger langt flere timer i værkstedet med en fræser og drejebænk.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Fredag aften i 3D' er lukket for nye svar.