› Fora › ASTRO-FORUM › GENEREL ASTRONOMI › Fredag 24/11 – delvist klart
- Dette emne har 23 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 3 måneder siden af kila. This post has been viewed 948 times
-
ForfatterIndlæg
-
24. november 2017 kl. 20:13 #314055
Frank LarsenModerator- Super Nova
Er der nogen der som jeg stadig har abstinenser.
Fik Ceres i kassen forleden aften, skiftet tørrepatron i SBIG’en, kollimeret 12″ efter st have renset hovedspejlet for ukendt mælket belægning og trænet lidt teknik ud over at jeg langt om længe har fået styr på kabler og afbalancering af CGE Pro’en – nu spiller den endelig med. Skønt.
I dag vil det stå på mere teknik i form af finjustering af polindstillingen og så givetvis lidt fotometri hvis tørremidlet har taget fugten i kameraet.
Hvis de herrer Kim, Jens og Mogens har forslag til hvad der mangler dækning øst for meridianen så sig frem.
Andre der skal ud og udnytte hullerne?
24. november 2017 kl. 20:33 #314056
RudiDeltager- Neutron star
Yes. Er igang med IRAS 19597+2258.
Skal prøve fireworks igen, bare for at se om det nyvaskede spejl gør en forskel.
/Rudi B. Rasmussen
24. november 2017 kl. 20:36 #314057
Pis – naboens æbletræ kommer i vejen nu, er nede i 31° højde retning 265°.
Det bliver vist sidste målinger af den variable denne sæson.
/Rudi B. Rasmussen
24. november 2017 kl. 21:05 #314058
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Dejligt at der er nogen ude. Her er jeg for 2 aften i træk plaget af skyer sådan af og til, og så lige en byge i ny og næ. Fint klart imellem skyerne men de forbandede drivende byger…
Hvis der er mulighed for det, vil en god lang serie på 5049 Sherlock være godt. Jeg fik en god lang serie først på ugen af den, så en god lang serie mere vil nok være godt…
mvh
Jens
24. november 2017 kl. 21:14 #314059
Ja ja den er god med sig Jens. Du vil hellere se vild med dans 😀
/Rudi B. Rasmussen
24. november 2017 kl. 21:16 #314060
Yes sherlock it is. Om det bliver en lang serie vil vise sig. Skal lige have lagt datteren til at sove og hat tag mod vest.
24. november 2017 kl. 21:55 #314064
Uha Frank. Det bliver godt.
Jeg kørte 120 sek 2×2 bin og Johnson V på den. Det kan du sikkert også…
Her er det delvist skyet, og der bliver ved med at trække skyer ind fra vest…
Vild med dans….. Pfffft..
24. november 2017 kl. 22:03 #314065
For fanhrelwet, har liget taget en helt serie ogopdahet at jeg har glemt at starte PHD 😡
/Rudi B. Rasmussen
24. november 2017 kl. 22:32 #314066
Vandet driver af det hele, lukker for i aften.
Kollimering har drillet, tror at sekundæren sidder løs (een har glemt at spænde den lige tilpads). Det bliver i morgen i dagslys jeg ser på de.
God fornøjelse til jer der fortsætter.
/Rudi B. Rasmussen
24. november 2017 kl. 23:08 #314068
Tja.
Valgte at bruge aftenen på Alan’s 10″ spejl. Er meget nær sfærisk nu, med en god kant. Det tager faktisk lang tid at få spejlet godt sfærisk efter maskinpolering. Er på polerlap #2 nu… Så meget snart parabolisering.
Vejret, også tja. Her så godt som overskyet, kan lige se Sirius under kanten af skylaget.
Håber Frank har mere held med sig.
25. november 2017 kl. 00:21 #314070
Det spiller. Det er møg klart og møg koldt og stille. Hurra for TeamViewer, kaffe og portvin😉
Har foreløbigt 25x150s i bin 1×1 – svag fætter.
Jens jeg overvejede lidt 2×2, men jeg har haft lidt dårlige erfaringer med det på grund af en del varme pixels og turde ikke. Valgte så 2,5 minut istedet.
Forventer 3-4 timer – fangede den et stykke før meridianen med teleskopet på den rigtige side.
Kan desværre ikke guide pt da jeg kun har SBIG’S indbyggede her til aften og ingen egnede guide stjerner
25. november 2017 kl. 01:12 #314072
Bliver spændende-
Den har en ukendt periode, så vi må se.
25. november 2017 kl. 13:06 #314074
kilaDeltager- Super Giant
Hej Frank.
Godt at se at du er på asteroiderne igen – velkommen om bord!
Hvis du har lyst til at være med på i en fælles lyskurve vil jeg gerne “flette” dine data med Jens og Leifs i Canopus.
Du kan sende et Canopus Export Set eller uploade en zip-fil til vores fælles Canopus Workshop mappe, den samme som vi har brugt tidligere. Jeg har lavet lyskurver af 435 Ella og 184 Dejopeja. De kommer på Forum under hver deres tråd under “Observationer”.
Mvh. Kim
25. november 2017 kl. 20:45 #314084
Hej Kim og Jens – Jeg fik en serie på godt og vel 3 timer. Omkring 70 målepunkter.
Jeg har stadig en smule bøvl med monteringen så feltet drev et halvt felt undervejs (havde glemt at cleare monteringens pointing model efter at have justeret pol alignment) – det skal nok give lidt udfordringer i Canopus. Jeg reducerer data i aften og hælder det i Canopus og dropbox i morgen.
Tager måske en ny serie i bin 2×2 i aften. Er dog ret træt så det ender nok med at jeg vælger dynen.
25. november 2017 kl. 21:37 #314086
Fik godt 2 timer her til aften på Sherlock. Så kom skyerne. Er ved at tage flats så jeg kan få reduceret både aftenens serie samt den fra først på ugen…
Så Dropbox’en kan godt forberede sig!
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Fredag 24/11 – delvist klart' er lukket for nye svar.