Fra Fredag aften ved Maglesø

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Fra Fredag aften ved Maglesø

• Dette emne har 39 svar og 10 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 10 måneder siden af mstauning. This post has been viewed 462 times
Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 40 i alt)
  • Forfatter

tommy.frank
      • Super Giant

Tommy- M51 er rigtig god, bare lidt ærgeligt at der er lidt sort halo omkring nogle af stjernerne. Men ellers…Thumbs%20Up
      Og michael- Det er lidt ondt at bede om at tage stilling til hvad der er bedst….Confused
      For mit vedkommende, så tror jeg at jeg “lægger op” for et stykke tid. Alting driller. Guidingen i maxim laver mærkelige ting, Seltek får prosessorene til at køre 100% og systemet fryser osv. osv. og jeg har ventet et par måneder på en dims der måske kunne løse et af problemerne.
      Og så idag ringer Thor og inviterer mig ud og observere sammen med Henrik R som har taget en ny 12″ med, lige den dag jeg har glemt telefonen der hjemmeAngry Og så bliver dagen lige sluttet af med en overhaling af “den langhårede” fordi hun mener jeg bruger for meget tid på astrohalløjOuch Så her er høsten af fire måneders frossen røv!Cry

AAH, det hjalpSmile Mvh Tommy Frank.

Tommy Frank2009-04-20 00:28:46

mstauning
      Deltager
        • Black Hole

Tommy Frank – Flot Saturn, sjov M51… Hvad i alverden er der sket med farverne?

Og nejda, det er da ikke ondt at spørge om Version 1 eller 2 af mine behandlinger er bedst ? Det ville være ondt at spørge om, M104 er bedre end M102 Evil%20Smile

Nå jeg mangler stadig at gøre noget ved Coma Hoben, ved faktisk stadig ikke om den kom med – Det så ud til det i min søger !

MStauning2009-04-20 08:12:01

wieben
        Deltager
          • Nova

Hej drenge,

Fede billeder. M51 og M104 er særligt lækre.

Ville gerne have deltaget, men det var desværre umuligt denne gang. Jeg tager dog til Maglesø i aften. Der er noget der skal indhentes efter 2 uger.

mstauning
          Deltager
            • Black Hole

Uha ville gerne, men tror hun morder mig 🙂 Noget med en garotte !!!

Prøver lige at se om jeg kan snige mig ud, lykkes det kikker jeg ud Thumbs%20Up

Takker for rosen – Heine, hvilke version af M104 kan du bedst lide ? Den første eller nummer to? Eller er forskellen for lille?

wieben
            Deltager
              • Nova

Michael,

Det er lidt svært af afgøre hvilken version af M104 der er bedst. jeg hælder nok til den første version. Hvis den anden version havde samme “kerne” som den første version, ville det nok være den jeg ville vælge, da skarpheden i “ringen” er bedst.

Hvad syntes du ellers om Nikon D90. Den bruger jo samme sensor som min tidligere D300, som jeg jo var ret glad for.

mstauning
              Deltager
                • Black Hole

Må sige at den er god, har prøvet at lave en 30min dark – Og der er ski ikke meget støj på den. Og den ser ud til at hive noget ned, dog ikke vildt meget Ha men sådan er det jo.

Jeg vil prøve og se om jeg kan lave en med samme skarphed, bare med bedre kerne…

MStauning2009-04-20 10:20:53

tommyf
                Deltager
                  • Neutron star

Ses derude Heine, var der både Freag/Lørdag aften, holdte astro fri i nat, var helt bombet, men tager derud i aften.

wieben
                  Deltager
                    • Nova

Cool Tommy,

Ja jeg gik glip af mange gode astroaftner her på det sidste, men det ser jo ud til at det gode vejr ikke slutter lige med det samme. Metroblue lover helt klart vejr og 4/5 seeing. Fedt.

Glæder mig til selskab i aften ved Maglesø.

Wieben2009-04-20 12:27:06

tommyf
                    Deltager
                      • Neutron star

Er der nok ved 2200, så passer det med opstart 2240, der er det mørkt nok til at lave foto.

mstauning
                      Deltager
                        • Black Hole

Info om Maglesø iaften:

Solnedgang kl: 20:32

Solopgang kl: 05:51

Måneopgang kl: 04:27

Månenedgang kl: 14:51

Tusmørke slutter kl: 23:11

Tusmørke begynder kl: 03:12

Lovet Seeing fra lidt under 2″ til 2,4″.

Så man har helt mørkt mellem kl 23:11 og 03:12 bedste seeing skulle være fra solnedgang til midnat. Vinden lavest i samme tidsrum, dog aldrig noget at snakke om 😉

outlook
                        Deltager
                          • Super Nova

Michael, fint foto af M104 og nærbilledet er det bedste, synes jeg. For at give et indtryk af hvordan M104 ser ud sådan lidt fra oven, så illustrerer dette foto det vist meget godt:

Så ser man hvordan støvet kan være grupperet i M104 lidt ligesom ovenstående foto af Heich-H1 bare noget mere af det og tættere. Sådan synes jeg M104 faktisk vil se ud fra den her vinkel. Rent bortset fra det er det et sindsygt godt foto.

Hilsen Leif,
                          “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

mstauning
                          Deltager
                            • Black Hole

Nærbilledet af M104??? Har jeg lavet sådan et?

mogens
                            Deltager
                              • Super Nova

Hej Michael

Flot billede af M104 og de andre med Nikon-også fine skud af TommyF

mstauning
                              Deltager
                                • Black Hole

Fik lavet noget om på farverne i NGC7000:

Også fik jeg lavet den Coma hob:

http://www.flight.dk/astro/upload/michael_stauning/CG5/Coma%20Hoben.jpg 1mb ! Den skal altså ses i stor, ganske vist er der meget baggrundsstøj på den, men der er vildt mange baggrunds galasker – svageste jeg kan finde er Mag 18. Der er også et par quarsare !!!

tommyf
                                Deltager
                                  • Neutron star

Øv, kan slet ikke se en eneste galakse på min bærbare, prøver lige på den stationære…

Og tak til Mogens…Thumbs%20Up

TommyF2009-04-21 17:21:30

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 40 i alt)
                                • Emnet 'Fra Fredag aften ved Maglesø' er lukket for nye svar.