Fra Fredag aften ved Maglesø

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Fra Fredag aften ved Maglesø

• Dette emne har 39 svar og 10 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 10 måneder siden af mstauning. This post has been viewed 461 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 40 i alt)
  • Forfatter

tommyf
    Deltager
      • Neutron star

Hvor vi jo var 4-5 stykker derude i denne dejlige aften/nat…

Jeg ville prøve noget jeg aldrig har testet før bare et ca blindt skud for at se hvad der er kommer i kassen, det skulle være Ngc 4440, men jeg har måske ikek være helt alignet i Stellarium, så det kan være smuttet lidt, men har du et bedre forslag er jeg meget lydhørt Thumbs%20Up

Også lidt en guide test, da jeg lod den løbe i 15min…

2x900sek og 8x300sek.

Så ideer til korrekt navn ville være alletiders…

Nååå ja,,,

Equinox 120mm og Atik16Hr, guide PHD 1.5sek. Ingen kalibrerings frames, kun rå data.

TommyF2009-04-18 18:30:39

tommy.frank
        • Super Giant

Det ser godt nok, godt udThumbs%20Up Der er styr på sagerne (undtagen hotpixels)Wink Glæder mig til at se fortsættelsen.
        Mvh. Tommy Frank.

tommyf
        Deltager
          • Neutron star

Jo takker da, det er jo nogen svage områder, der skal lange tider til for at få noget frem, bare de 2×900 sek trækker en del ind…

ove
            • Main Sequence
            Du har ret Tommy, det er lidt ved siden af NGC4440 Smile

tommyf
            Deltager
              • Neutron star

Super godt set Ove, kunne ikke fange den selv om jeg har været der på Stellarium.

mstauning
              Deltager
                • Black Hole

Jeg havde en ide om at virklig teste Tommys 114mm Newton.. Men kunne ikke få DSLR’en langt nok ned, til at kunne opnå fokus Cry

Så DSLR’en kom over på den lille Tahashi FS-60’er, og fik så lov til at tage lidt af hvert…

Den første time gik med at lave 1/40 sek optagelse hvert 10min Embarrassed Havde glemt at sætte kameraet over på Bulb. Alle billeder med Nikon D90 er uden flats, darks og bias.

Men fik så taget lidt af Coma hoben, som jeg nok skal have stakket.

Så ville jeg altså se om NGC7000 ikke var noget jeg kunne hive ind, så Goto NGC7000 også bare tage en lang række 3min fotos. Men da guide på CG5 drillede, var der ikke særligt mange af dem der kan bruges. Men her er 7 x 3min af NGC7000, lavet med NikonD90:

Men så var det også blevet ud på de tidlige morgen timer, men ville da lige se om M27 kunne hives ind. Det blev til 4 x 3min gode frames kl 4 om morgen:

Et crop i 100%:

Nu var solen mere eller mindre på oppe, men mon ikke M31 kunne hives ind…?

Og det er jeg igang med at behandle nu, Saturn fra tidligere på aften kommer senere samt hvad CGE’en lavde.

mstauning
                Deltager
                  • Black Hole

Og her er så M31, bare 3 x 3min optaget efter kl 5!

tommyf
                  Deltager
                    • Neutron star

Av, det ser flot ud Michael, sikken nogle flotte små stjerner…Ngc7000 og M27 VF er virkelige en fornøjelse at se på, farver og det hele….

tommyf
                    Deltager
                      • Neutron star

Tror også jeg har hivet som meget ud af dataerne som man kan, dette er data fra vores hyggeaften og lidt fra dagen efter, jeg havde regnet med lidt mere men med mobilt udstyr osv osv osv er der måske så meget der kan drille så jeg bør nok være tilfreds med denne M51 fra Maglesø.

TommyF2009-04-19 23:21:27

mstauning
                      Deltager
                        • Black Hole

Tommy – Hvad er det for et vand filter du har påført M51?

Og her er hvad der kom ud af M104 fra Vest siden, mangler at lave flats til Øst siden:

2 x 10min RGB, 4 x 10min L.

Guidet med AO-8.

Og da M104 gik om bag ved et træ, så gik jeg over på hvad nogle programmer kalder M102 – Spindel eller NGC5688: 4 x 10min L, og 3 x 10min RGB.

Så alt i alt fik jeg ikke meget data med hjem trods det at jeg kom før solnedgang, og først kørte efter solopgang !! Men da M104 jo står meget lavt, var der mange frames der gik tabt.

tommyf
                        Deltager
                          • Neutron star

Ved ikke M, tror der må have været et lag et eller andet i luften på aften 2, dette er fra dag 1,,
                          Men jeg brugte et FTF filter, måske derfor

Men nu har jeg ændret det lidt ifølge din kritik og givet det lidt mere farve, har uploadet det
                          i den første post, måske skal i bruge UPDATE til at se det nye foto…

Mand den er flot den sombreo. Thumbs%20Up

TommyF2009-04-19 18:45:29

mstauning
                          Deltager
                            • Black Hole

Tommy – Meget bedre Big%20smile

Og her er så hvad jeg kan hive ud af det Saturn vi fik hentet ned.

De er bare stakket som de er kommet ind, så en af dem består af 49 frames, en anden af 1189 ! Om den så er bedre end den med få må guderne vide.

Først hvad det er lavet med:

Celestron CG5, SkyWatcher Mak180 Pro, Meade LPI, Optaget med Envisage som FITS. De små i primær fokus, og de store med en TeleVue 2,5 PowerMate i mellem.

Morten Brix har hjulpet med Fokus.

MStauning2009-04-19 18:59:50

mhansen
                            Deltager
                              • Nova

Her er den rigtig NGC4440. Hehe Wink

Billeder er sammensat af 11 x 15 minutters og 1 x 30 minutters. Stacket med SD Mask og kun fratrukket bias.

mstauning
                              Deltager
                                • Black Hole

Har lige fået lavet et par gode udgaver af M104 og M102…

Lad mig høre hvilken udgave i bedst kan lide?

tommyf
                                Deltager
                                  • Neutron star

Og sidste udgave fra mig med M51

Equinox 120mm+Atik16Hr-Guide WO66+SSAG 1.5sek-Sted Maglesø,2 aftener, dughæt
                                  underlag lånt fra MS, 60amp batteri forsyner PC, eq6, og udstyr.

Lum= 12×500/600sek Ha=2x600sek RGB=7×300/500sek

Kan bedst lidt nr 1…

Og fint gået Hr Hansen,,,,, var jo godt klar over jeg var lidt off den aften Embarrassed

TommyF2009-04-20 13:56:21

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 40 i alt)
                                • Emnet 'Fra Fredag aften ved Maglesø' er lukket for nye svar.