Fra et mørkt sted….

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Fra et mørkt sted….

• Dette emne har 13 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 11 måneder siden af tom. This post has been viewed 24 timesa. This post has been viewed 24 times
Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • Forfatter

tom.a
    Deltager
      • Super Giant

Jeg var en tur på den lokale strand i aften, mere præcist stranden ved Tøvelde stenen på sydsiden af Møn. Min plan var at fotografere lidt strandkant og stjerner, men heldigvis er der jo ventetider, når man fotografere, så der blev tid til en masse observationer med det blotte øje.

Luften, må have været usædvanlig klar og ren i aften, for SQM’en målte himlen til 21,77 på stranden, senere målte jeg 21,74 hjemme i baghaven 1½ km fra stranden.

Og hvad kan man så se fra sådan et dejligt mørkt sted?

Vintermælkevejen er jo oplagt, selvom at den ikke længere står optimalt og var lidt for langt nede på nordhimlen, hvor alt bylyset fra Stege og København var. Tiltrods for dette så var vintermælkevejen umådelig struktureret, fyldt med lysende klumper og mørke tåger. Mest struktureret var mælkevejen mellem Perseus og Cepheus.

Det som slog mig mest var udstrækningen af mælkevejen. Mælkevejen strakte sig vinkelret fra Cassiopeia op til Nordstjernen og forbi denne til de to nordligste stjerner i Lille Bjørns kasse, altså mere end 10 grader forbi Nordstjernen. Nordkanten af Mælkevejen forløb nu til Stor Bjørns næse (1 Ursa Major) og forpoter (9 Ursa Major).

Startende 4-5 grader nordfor Epsilon Cassiopeia strakte der sig en stor mørk tåge (formet som et spejlvendt J) halvvejs op mod Nordstjernen.

Generelt var der ingen mørke huller uden stjerner på himlen. Alle steder var der svage stjerner til at fylde hullerne ud.

F.eks. så kunne jeg tælle 8-9 stjerner indenfor Karlsvognens vognkasse, en af disse er af 7,1 størrelsesklasse.

Hvor er jeg heldig at bo et sted med så god en nattehimmel Smile

Tom A2013-04-02 06:50:52

Avnø Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemørket mødes.
      Min blog http://grib-stjernerne.dk/

edbbob
      Deltager
        • Super Nova

Ja Tom. Du er heldig! Tak for din beskrivelse. Jeg kan næsten fornemme, hvordan det så ud.

Til sammenligning stank der her af diesel fra H C Ørstedsværket da jeg hentede kikkerten ind her til morgen…

Vh

Morten

tom.a
        Deltager
          • Super Giant

Jeg har undersøgt hvor langt fra Mælkvejens ækvator, at jeg så Mælkevejens strække sig ud. Og det viser sig at være ca. 40 grader!

Hvis den nu også strækker sig lige så langt ud på den anden side af Mælkevejens ækvator, så vil Mælkevejen være ca. 80 grader bred omkring Cassiopeia – Det er sgu’ næste en fjerdedel af himlen! Shocked

norup
          Deltager
            • Super Giant

Hrmpf! Jeg synes vi skal søge om udviklingsbistand, så landets mørke pletter kan blive ordentligt oplyst.

hoest
            Deltager
              • Nova

Anton er rønnebærene måske lidt sureWink ,jeg ville osse gerne ha det så mørkt hjemme hos mig

nhaagh
              Deltager
                • Super Giant

Tak Tom. Dejlig beskrivelse. Skal snart se at komme på landet med teleskopet.

tom.a
                Deltager
                  • Super Giant

Tak for kommentarerne.

Uanset rønnebærene så kommer sådan en himmel, næsten altid med en pris, især hvis man ikke lige kan finde et ingeniør job i området og dem er der sgu’ langt imellem på Møn! Så prisen er lang transporttid hver dag.

Nå, men jeg har nu lagt en mere detaljeret beskrivelse, inklusiv en skitse af mælkevejens udstrækning, ud på min blog. Og der røg også et par billeder med fra turen på stranden.

En tur på stranden

morten
                  Deltager
                    • Super Nova

Hej Tom

I mit sommerhus har jeg mellem 21.1 og 21.5 (i zenith).

Tager vi 21.4 så er fotonfluxen fra himmelbaggrunden 1.4 gange større hos mig end ved 21.76. TIl astrofoto betyder det at man skal eksponere i 7 timer for at då den SNR man kan opnå på Møn på 5 timer. Visuelt er det en anden sag, der er simpelthen en række ting man ikke kan se hos mig, som man kan se hos dig.

tom.a
                    Deltager
                      • Super Giant

morten wrote: Hej Tom
                      I mit sommerhus har jeg mellem 21.1 og 21.5 (i zenith).
                      Tager vi 21.4 så er fotonfluxen fra himmelbaggrunden 1.4 gange større hos mig end ved 21.76. TIl astrofoto betyder det at man skal eksponere i 7 timer for at då den SNR man kan opnå på Møn på 5 timer. Visuelt er det en anden sag, der er simpelthen en række ting man ikke kan se hos mig, som man kan se hos dig.

Jeg har ikke noget kendskab til fotoflux eller udregning af SNR Smile

Men mine målinger med SQM-L og visuelle observationer af Mælkevejen, fra de sidste 8 måneder har vist mig. At bliver himmelbaggrund blot 0,1 til 0,15 mag. mørkere eller lysere, så kan man tydelig se at mængden af detaljer i og udstrækningen af Mælkevejen ændrer sig!

Og jeg vil tro at jo tættere man kommer den perfekte mørke nattehimmel på 22,0 mag., jo mere tæller de små differencer.

Gennemsnittet for min baghave igennem de sidste 8 måneder er iøvrigt omkring 21,5 – har ikke det eksakte tal i hovedet. Værste målinger (som ikke er medregnet i gennemsnittet) er fra fuldmånerne i august og september, her målte jeg 18,0.

Tom A2013-04-03 10:11:03

jesperg
                      Deltager
                        • Super Nova

Flot historie Tom.

Det er godt med mørke steder, selv om de er få.

Det undrer mig lidt, at du kun viser 2 billeder med lysforurening, når det nu er fra et mørkt sted, må vi ikke se nogle skud med deep-sky objekter på – det er da mere interessant Smile

Jesper G.

tom.a
                        Deltager
                          • Super Giant

JesperG wrote: Flot historie Tom.

Det er godt med mørke steder, selv om de er få.

Det undrer mig lidt, at du kun viser 2 billeder med lysforurening, når det nu er fra et mørkt sted, må vi ikke se nogle skud med deep-sky objekter på – det er da mere interessant Smile

Jeg vil mene at den eneste måde du kan tage et billede i Danmark uden at få lysforurening med, er ved tage billedet ud over Vesterhavet. Alle andre steder vil du få lyskupler med fra fjerne byer.

Jeg kan ikke se formålet med at tage billeder af deep-sky objekter, det er da sjovere at se dem med sine egne øjne! Smile

mstauning
                          Deltager
                            • Black Hole

Vesterhavet, er det ikke tildækket med belyste vindmøller, boreplatforme, og en hulens masse overbelyste skibe?

jesperg
                            Deltager
                              • Super Nova

Tom – jeg troede bare, at du ud over den fine beretning, også gerne ville dele synet med os andre, så vi kan se hvad du oplever astronomisk på det mørke sted. Lyskuplerne ses jo kun nær horisonten, så det er da bare at rette kameraet lidt mere opad

Selv uden motor kan man sagtens fotografere en hel del objekter, bare brændvidden ikke er for lang. Det gælder endda også fra steder inde i landet.

….. men det er rent fotografisk nogle flotte lysforureningsbilleder du viser, jeg kan godt li´ det bløde langtidsexponerede vand og kuplerne kan være et fint kompositorisk element i billedet

Michael – der er for langt til olie-områderne i Nordsøen til at man kan se lyset fra vestkysten, jeg har i hvert fald ikke set det.

Skibstrafikken nær kysten er meget beskeden og lanternerne lyser ikke meget op. Et fyrtårn ca. 10 km væk laver dog en lyskegle, men jeg tror ikke at det lyser himlen op af betydning.

Jesper G.

tom.a
                              Deltager
                                • Super Giant

JesperG wrote: Tom – jeg troede bare, at du ud over den fine beretning, også gerne ville dele synet med os andre, så vi kan se hvad du oplever astronomisk på det mørke sted. Lyskuplerne ses jo kun nær horisonten, så det er da bare at rette kameraet lidt mere opad
                                Selv uden motor kan man sagtens fotografere en hel del objekter, bare brændvidden ikke er for lang. Det gælder endda også fra steder inde i landet.
                                ….. men det er rent fotografisk nogle flotte lysforureningsbilleder du viser, jeg kan godt li´ det bløde langtidsexponerede vand og kuplerne kan være et fint kompositorisk element i billedet

Michael – der er for langt til olie-områderne i Nordsøen til at man kan se lyset fra vestkysten, jeg har i hvert fald ikke set det.
                                Skibstrafikken nær kysten er meget beskeden og lanternerne lyser ikke meget op. Et fyrtårn ca. 10 km væk laver dog en lyskegle, men jeg tror ikke at det lyser himlen op af betydning.

Jamen jeg vil skam gerne dele med jer. Men min interesse for astrofoto har de sidste mange år været landskabet i natten, hvor stjernehimlen mere udgør en smuk baggrund for et landskab end de enkelte deep-sky objekter.

Og det var landskabet i natten jeg var taget ud at fotograferer. At der er en del lysforurening fra de tyske byer på billedet kan både være en fordel og ulempe. Kompositorisk og farvemæssigt, synes jeg at det løfter billedet. Hvad lyskuplerne ellers gør være stjernehimlen over byerne vil jeg da helst, at de holder for sig selv på den anden side af vandet!!!

Helst vil jeg bare være ude under stjernerne og kigge op. Og derfor er det da også et svært valg for mig om jeg skal bruge en stjerneklar aften på at tage landskabsbilleder og tænke på kamera, stativ, motivvalg og efterbehandling af billederne eller jeg blot skal blive hjemme og kigge op og måske tænke over om det skal være en HB eller en 2B blyant jeg skal bruge Wink

For det meste vinder teleskopet og blyanterne Smile

P.S.

De vindmøller og skibe som MStauning efterspørger er med på mit billede. De røde prikker på horisonten til venstre i billedet er den tyske havvindemøllepark Baltic 1 og ved siden af er der en skibslanterne.

Tom A2013-04-03 17:25:51

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
                              • Emnet 'Fra et mørkt sted….' er lukket for nye svar.