Fra begynder til fumler af 1. kl,

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Fra begynder til fumler af 1. kl,

• Dette emne har 12 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 9 måneder siden af andreas. This post has been viewed 269 times
Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Forfatter

tommyf
    Deltager
      • Neutron star

En burst til de nye inden for astro……

Ja, syntes jeg ville vise mit første M101 taget for ca midt 2007 hvor jeg næsten lige var startet med astro foto, MS kan fortælle mange historier om mig næsten smide udstyret på jorden og hoppe det, mand det var en hård tid at komme igennemEmbarrassed
      Lærekurven er stejl.

Dette M101 er godt taget med et starshot 1 og under stormagtige forhold og kun 20 sek expo grundet vinden da vi besøgte Rigo en weekend.

Denne er taget efter 2 år trænng og oplæring, udstyret er blevet bedre, ikke pro, men ok.
      Men alene det at jeg nu kan exponerer i lang tid gør en forskel.

Denne M101 er ret ny og viser trods alt at det kan lade sige gøre.

Så om vejen er lang og fuld af knaster for en begynder(Jacob undtagetLOL) så kan det lade sig gøre, også selv for en nød som mig.Thumbs%20Up
      TommyF2009-05-16 18:30:45

hoest
      Deltager
        • Nova

Hej Tommy
        Hvor har du dog ret.Det er s.. svært det der med foto,der er mange ting der skal læres. Når man så synes man har lært det,er der noget af det først der er væk fra h…… hvad er det nu lige det hedder,nå jo demens lightWink

tommyf
        Deltager
          • Neutron star

Ja, men det hjælper kraftigt på sagen at jeg tit har været ude med MS, men erfaring bag sig kommer man lidt lettere gennem puklerne, forum som dette og andre hjælper også godt på sagerne, men den praktiske ude i marken hvor man tager hjem uden foto fordi man har fumlet hjælper meget, for det husker man og set skal ikke ske igen ved næste tur.
          Her glemme vi alle let og elegang Hartman’s maske som har en formidable tendens til at blive glemt på tubus efter fokus er opnået. Cool

2mas
          Deltager
            • Nova

hehehe.. ja, al begyndelse er svær. Jeg ved selv at jeg kommer til at stille en masse dumme ?-mål, når jeg har fået udstyret hjem (har bestilt) Men jeg ved af erfaring at man skal bare blive ved med at prøve samt lytte til de erfarende.

Men Tommy, det er en fed kontrast at vise et “før og efter billed”

mstauning
            Deltager
              • Black Hole

Jeg vil også være med…

Meade DSI-1 Pro noget LX-200 GPS 8″ F3,3. Altså en normal størrelse kikkert til mange penge 😉

Vi skriver her: 14 Marst 2006 og hver sub er 3 sek! Mener der er 200 stks af dem, og en gade lampe der lyser på min korrektor. Men jeg var stolt!

Igen Orion StarShoot 1, LX-200 dog nu med Wegde.

Hver sub frame er hele 30sek, og der er en HEL nat her. Total over 5 timer.. Datoen er 18 April 2006.

Monteringen bliver her skiftet, sammen med kameraet. Så nu er det en ægte GEM med et ST-2000 på, men kikkerten er stadig en 8″ SCT dog nu ved f/6,3.

Vi skriver nu 26 Januar 2007, og dette er ca 4 timer.

Også lige en test fra en aften, ikke noget videre gjort ud af det… Mener jeg nu Embarrassed

Subs er 10min der er bare 3 af hver (120min total) og datoen er 11 april 2009.

Og sidst mit allerførste DeepSky billede, taget med Meade LPI på en lille 114mm ALT/AZM montering på en altan expo tid 0,03 sek mener den kørte i 30min…

Her skriver vi 6 Oktober 2004 og det forestiller M42 !! bare hvis man er i tvivl LOL

Bjørn Sandåker
              Deltager
                • Neutron star

Det siste der er omtrent på det nivået jeg er nå! Bortsett fra at jeg ikke har så flott svart bakgrunn som du har, Michael! Mitt bilde er mer brunaktig… LOL

Men jeg man ser fremgangen hos dere, øker håpet om at jeg skal få til noe bedre etter hvert.

Mvh,
                Bjørn

andreas
                  • Super Giant

Der er dejligt at se at I, med en masse arbejde og øvelse, er kommet langt. Og det vel også det der gør det spændende, altså at man hele tiden kan se resultatet af sine forbedringer. Jeg tog mit første billede I december og har siden da været ude og prøve et par gange, ikke så mange som jeg gerne ville men jeg har da tiden for mig 😉 Og jeg synes bestemt at man har mulighed for at bruge sine kreative evner.

Her er billedet fra forleden aften /der er godtnok noget med stackningen der ikke helt er som det burde men det får jeg nok løst i nærmeste fremtid:

Billedet forestiller M81, M82 & NGC 3077 taget med en 75mm F:1.4 telelinse (54mm i åbning) (62 frames af 8 sek.) På et SLT mount.

mstauning
                  Deltager
                    • Black Hole

Den er ski da blevet god Andreas. Der er jo fine detajler med !

tommyf
                    Deltager
                      • Neutron star

Den er udemærket Andreas, når du så om 1/2 år tager dem igen kan du jo poste det her så vi kan se udviklingen.

Anonym
                        • Nova

MStauning !

Jeg må med hånden på hjertet si at jeg også har et par av de der M 42 bilder Embarrassed

Tror for søren meg noen er av nyere dato også LOL

Det er en vidunderlig hobby man har ! Thumbs%20Up

Mvh Arne Martin

mstauning
                        Deltager
                          • Black Hole

Arne – Ja ikke.. Har faktisk også nogle fra dagen efter hvor man faktisk kan se at par stjerner 😉 Men de er langt fra runde og er svære at genkende.

Anonym
                            • Nova

Så får jeg vise mitt første foto !

Det er tatt ved å holde min Nokia N95 inntil okularet på min 150 mm Mak ! Datoen er 7 Januar 2009

Det er faktisk et av mine favoritt bilder, da det ser ut til å være tatt gjennom vinduet på et romskip !

Mvh Arne Martin

Arne Martin2009-05-18 20:54:39

andreas
                              • Super Giant

Det er faktisk rigtigt, man har den der ko-øje fornemmelse af måne billedet.

Og jeg skal nok poste et billede af M81 & M82 om et ½ til helt år (det er jo nok mest sansynligt at der går er årstid før de står ordentligt igen) og så ser vi hvordan udviklingen er gået.

Fik jeg skrevet at det er taget med et Cosmicar (Pentax) CCTV linse til overvågningskamera, det var noget af det jeg synes er rigtigt sjovt ved billedet. Hvor lidt der egentligt skulle til at få hevet et par galakser ind. Andreas2009-05-19 06:57:14

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
                            • Emnet 'Fra begynder til fumler af 1. kl,' er lukket for nye svar.