› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › Fotos af det man sér i kikkert/ teleskop?-
- Dette emne har 6 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 5 år, 9 måneder siden af astoft. This post has been viewed 1535 times
-
ForfatterIndlæg
-
19. februar 2018 kl. 16:58 #316523
Anders BDeltager- Moon
Da jeg er interesseret i Astrofoto- vil Jeg godt stille et par spørgsmål-
Jeg har en Sky- Watcher Skymax 102 som jeg synes giver et pænt skarpt billede af Måne- planeter- og Pleiaderne- når man bruger et 40 mm Plössl objektiv- det giver en forstørrelse på 32.5- uden Barlow-
Kan man ikke bare taget et foto af dét?-
Hvis man bare monterer en Skymax 102 med Barlow og et spejlrefleks- kamera giver det uklare fotos- hvilken forstørrelse er Skymax 102 med Barlow og et Sony Kamera?-
Hvis man godt vil tage fotos- skal man så bruge specielt grej- teleskop?- der skal være både forstørrelse og jeg vil godt have mulighed for at stille skarpt!-
Hvis man ikke kan tage fotos- må jeg nøjes med at se visuelt ( med kikkert)- men jeg synes at et foto af Månen og Pleiaderne- ( 7- stjerenen) ville være flot- fylder kun 1 billede-
Ser ud som Månen og et Juvelskrin-
Anders B
19. februar 2018 kl. 18:54 #316524
jonas.cDeltager- Super Giant
Hej Anders,
Du kan utan problem ta bilder på månen med en spegelreflexkamera utan några andra hjälpmedel än en teleskopadapter. Detta eftersom du använder korta exponeringstider, exempelvis 1/60-dels sekund.
Det är först när du behöver använda flera sekunder långa exponeringar som du behöver en ekvatoriell, motordriven montering och det är där det blir problem med att fotografera Plejaderna tillsammans med Månen.
Månen i sig behöver väldigt kort exponering. Så kort att Plejadernas stjärnor inte kommer att synas på bilden. Om du vill få fram stjärnorna i Plejaderna, behöver du några sekunders exponering men då betyder det att Månen kommer att bli överexponerad.Det enda sättet du kan ta dig förbi deta är att ta två separata exponeringar. En på Månen och en på Plejaderna och sedan stacka dessa exponeringar, dvs lägga de ovanpå varandra – men då måste du redigera bort eller dra ner ljusstyrkan på månen i Plejadbilden.
Som du förstår är det inte helt enkelt – men slutresultatet kan bli riktigt fint!
Jonas
20. februar 2018 kl. 17:22 #316535
Anders BDeltager- Moon
Hej Jonas!-
Jeg har set på Månen og Pleiaderne hver for sig i min Skymax 102-
Jeg kalder okularer for objektiver- fordi det jeg udskifter på mit spejlrefleks- kamera kaldes et objektiv-
Hvis man er begynder og ser visuelt ( med kikkert) på Månen- Pleiaderne- og også Jupiter med måner- er det måske bedre at anskaffe et Plössl 40 mm- end et overflødigt 10 mm el. 6 mm okular!-
Skarp gengivelse- lille forstørrelse- er bedre end et uklart billede- og stor forstørrelse-
Man skal ikke forstørre 100 gange el. mere- bare fordi det lyder af noget- hvis billedet ikke er skarpt-
Hvad hjælper det et se på Månen justeret på størrelse med en fodbold- hvis billedet er uklart?- hvis man tager 10 fotos kan man ganske vist samle en mosaik af en rund Måne bestående af 10 spejlvendte fotos- en lidt tvivlsom charme ved at være begynder-
Jeg får mine fotos spejlvendt af en fotograf nede i byen- jeg skal huske hvis jeg har 2 stakke fotos- i forsk. gråtoner- at kun den éne stak er Månen- den anden er Månen spejlvendt-
Man kan anbringe foto´ene så der først er en spejlvendt- derefter en retvendt fodbold/ Måne-
Angående dét med at astrofotografere- kan det være at jeg skal anskaffe mig en lille refraktor med passende specifikationer- min Skymax 102 kan jeg håndtere manuelt- en ´red dot finder´ fungere udmærket på sådan én- og åbne stjernehobe er flotte!-
Jeg vil bare godt have fotos af noget af det!- En Celestron- eller Explore- et eller andet-
Anders B.
20. maj 2018 kl. 22:36 #317887
astoftDeltager- Planet
Hej Anders.
Har du et billede af din kikkert?
Det lyder som et rigtigt dejligt instrument.
Det lyder lidt mærkeligt, at du ikke kan få skarpe billeder med DSLR.
Har du en adapter fra 1.25 tomme til f.eks Canon
https://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p7079_TS-Optics-Optics-1-25–Prime-Focus-Adapter-for-Canon-EOS-DSLR.html
Eller har jeg helt misforstået dit problem?
VenligstSøren Toft - Virum
EOS 200D, 1620mm f/9 Astro Physics eller 200mm f/5.6 Skywatcher AZ-GTI27. maj 2018 kl. 07:30 #317967
Anders BDeltager- Moon
Hej Søren!-
For nogen tid siden da Jeg købte begynderteleskop købte Jeg to forskellige blå teleskoper-
1. Autotracking P13065- Et Newtonian teleskop- tilbud- eldrevet- med batteri-
2. Skymax 90- Maksutov Cassegrain- til nedsat pris med AZ3- stativ-
Et Newtonian teleskop havde Jeg ikke set før- ( stor rulle-)- Jeg havde i tidsskriftet Sky & Telescope set en “Questar”- derfor købte Jeg min Skymax også- så havde Jeg både Don Quijote- ridderen- og Sancho Pancha- hans væbner-
Hvis Jeg sætter mit Sony alfa 450 kamera på et teleskop vha. en T- ring og en Barlow linse kan mine to teleskoper kun give én forstørrelse- svarer vistnok til at man bruger et 6 mm okular-
En Skymax 90 giver forstørrelse mere en de anbefalede 180- maksimum- men man kan tage 2 + 3 + 2 = 7 fotos som dækker Månen- uklar gråtone- og dem kan man lave en retvendt mosaik af- se havene- og hvor Apollo 11 landede-
Konklusion- mit Autotracking 13065 er bedst til fotos- den forstørrer ca. 110- ikke over det anbefalede- Månen kræver 2 fotos-
En Skymax 90 med Red dot finder på AZ3 er god til at stille udenfor og observere visuelt ( med kikkert)- Månen og Jupiter- planeter- Stjerne himlens bevægelse- handy-
Mit Sony kamera købte Jeg- var billigt- før Jeg fik interesse for Astronomi- Astrofotografering- Jeg brugte det på ferier og til Svæveflyvekonkurrencer- når flyene “ankommer” efter en opgave- smider deres vandbalast- flyver 250 km/ t hen over pladsen og “trækker op”– Jeg har været medlem af PFG- Polyteknisk Flyvegruppe- den måde at flyve ankomst på må man iøvrigt ikke længere- sket uheld i udlandet-
Jeg har ikke taget fotos med min Skymax 102- fås kun sort-
Jeg skal muligvis bruge en Focal Reducer-
Jeg har set at alle astrofotografer bruger et Canon- Rebel- er der muligheder for at fotografere med det som Jeg ikke har med et Sony Alfa?- kan man bruge selve kameraet til justeringer?-
Anders B.-
27. maj 2018 kl. 15:10 #317976
astoftDeltager- Planet
Kære Anders.
Det ser da ud til, at du har et dejligt udstyr:
Din Sony Alpha 450 svarer da nogenlunde til min Canon 550D. Når man læser de fine anmeldelser, er der naturligvis altid en, der er bedre end de andre (det er jo derfor, de skriver deres reviews); men det er da pragtfulde billedsensorer, der sidder inderst inde i dem alle sammen. Og det er jo det, det kommer an på ved astrofotografering.
Hvis du har en Skywatcher Maksulov Cassegrain 90 mm åbning på en EQ-3 montering, så har du da et fint instrument (forudsat altså at der er motor på begge akser); og at du har en T-ring, så kikkerten kan fungere som linse for dit kamera.Chippen i Sony alpha 450 er EXMOR CMOS i APS-C størrelsen 23.4 mm x 15.6 mm. Den korte side af billedsensoren er altså d= 15.6 mm.
Din Skymax 90 virker som en “linse” med brændvidde f=1250mm.Så vidt jeg kan se, skulle du kunne få et billede af hele månen uden videre:
Jeg regner sådan:
Månens diameter er omkring 30 ‘ (bueminutter) eller 0.5 grad. Det varierer lidt, men det er deromkring.Når man har dit udstyr, så er der et Field of View (FOV), der er bestemt af forholdet d/f
FOV = 3438′ *d / f = 43′
Da billedet er 43′ på den korte led, skulle der være plads til en måne på 30’.
Men det kræver, at du ikke forlænger brændvidden med en Barlow-linse. Så bliver synsfeltet for snævert.Kan du ikke få et flot billede af månen med det udstyr?
VenligstSøren Toft - Virum
EOS 200D, 1620mm f/9 Astro Physics eller 200mm f/5.6 Skywatcher AZ-GTI27. maj 2018 kl. 15:26 #317977
astoftDeltager- Planet
Hov.
Lige en ekstra bemærkning.
Jeg ser, at du måske har en Skymax 102 og ikke en Skymax 90.
Regnestykket bliver det samme, blot skal brændvidden så være 1300 mm, og det giver en FOV= 41 ‘
Men der skulle stadig være plads til et godt billede af månen.Du skriver, at du får et spejlvendt billede af månen.
Er det, fordi du bruger en 90 graders “star diagonal”. Det burde da ikke være nødvendigt, hvis man observerer fotografisk. Men man skal måske have et forlængerrør, hvis man ikke kan få et skrapt fokus.Clear Skyes!
SørenSøren Toft - Virum
EOS 200D, 1620mm f/9 Astro Physics eller 200mm f/5.6 Skywatcher AZ-GTI -
ForfatterIndlæg
- Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.