I et forsøg på at dokumentere mine fotometrifiltre (BVI, Bessel definitioner i flg. SBIG) og lave kalibreringsfiler, får jeg følgende grafer når Mirfak benyttes som reference:
Graf 1: Plot af Mirfaks spektrum profil uden filter (clear) med overplot af samme optaget gennem h.h.v. blåt (B), grønt (V) og rødt (I) filter. Alle profiler er optaget med samme eksponeringstid (1.5 s).
Graf 2: Samme filtrerede profiler divideret med den ufiltrerede profil.
X-aksen ikke er ikke kalibreret til bølgelængder, men blot angivet ved pix. no. 0. ordens spektret ses omkring pix no., 75-80, 1.ordens spektret starter omkring pix.no 280 og skyglow ses f.eks. mellem disse punkter.
Mit spørgsmål er nu:
1: Burde alle filtrerede spektre ikke ha’ ADU værdier under den ufiltrerede? Hvordan kan B filtret f.eks. vise værdier op til 2.5 gange den ufiltrerede profil ved samme pixel/bølgelængde?
2: På samme måde, hvordan kan det være, at skyglow er næsten 4 gange så høj med I-fitret som uden filter?
QE response er vel uden betydning i den måde, som jeg har lave sammenligningen og jeg mener da, at farvefiltrene altid har lavere transparens en et clear-filter??? Eller, er det ikke så simpelt?
Mogens B2009-09-22 12:19:32