Fotometri software

Fora ASTRO-FORUM GENEREL ASTRONOMI Fotometri software

• Dette emne har 6 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 3 år, 6 måneder siden af johnny. This post has been viewed 689 timesb. This post has been viewed 689 timesa. This post has been viewed 689 times
Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Forfatter

johnny.b.a
    Deltager
      • Super Giant

Hej folkens

Efter en længere pause i hobbyen er jeg nu i gang igen med fornyet kraft. Observatoriet har fået en overhaling med
      nye pc´er og windows 10. Min trofaste Pentium 2 kører stadig med Bartelsstyringen men skulle den gå ned er der
      lavet en ny pentium 2 der står klar til at overtage. Monteringen, som har stået stille flere år er klargjort og kører fint
      som da jeg forlod den. Alle lejer har været smurt ind i fedt og det hele har været tildækket.

Spørgsmål omkring fotometri. Hvad bruger i af software? Min gamle windows vista pc kørte AIP4WIN version 2.4.0
      tilbage i 2015 men lider af en HD der synger på sidste vers. Jeg hentede version 2.4.1 da det er den version der er
      tilgængelig på Willmann-Bells hjemmeside. Jeg har siden set at der er en version 2.4.8 som bliver brugt i AAVSO
      guiden men har ikke fundet en sted at hente den. Version 2.4.1 giver mærkelige resultater. Her en gennemkørsel
      af HD189733 AB Data er fra 2014 (EDIT Nå der bliher åbenbart kun uploadet 1 billede selvom jeg sendte 3 med i indlægget)

Bedre gik det med Muniwin 2.1 som faktisk er meget mere brugervenligt efter min mening og ekstremt hurtigere.

Herunder AIP4WIN version 2.4.0 gennemkørsel er fra 2014

hd189733_med_dark

AIP må vel være 20 år gammelt nu så der må vel være kommet nyt til udover Muniwin?

Mvh
      Johnny

Vedhæftninger:

Rudi
      Deltager
        • Neutron star

Jeg bruger Astroart, det er der flere der gør. Du kan se en smule om det her ovre på nabokanalen:
        https://astronet.dk/forum/viewtopic.php?t=1564

Der sker en masse spændende mht fotometri i Astroart, for nylig, blev AA7 SP5 frigivet, som bl.a har nogle nye features for spektrografer.
        Læs lidt mere om det her:
        https://www.astroart-forum.net/forum/viewtopic.php?f=2&p=2129&sid=16ce1c890c384a9633ae1e3c60a28d46#p2129

Hvis du søger lidt på astronet, kan du finde mere om Astroart og fotometri.

/Rudi B. Rasmussen

johnny.b.a
        Deltager
          • Super Giant

Hej Rudi

Tak for svaret, jeg kikker nærmere på Astroart.

Mvh
          Johnny

jens.jacobsen
          Deltager
            • Neutron star

Hej Johnny.

Godt at høre fra dig igen. Log time.

AIP kører faktisk og bruges en del. Det er stadig supporteret og ved problemer svarer Willmann-bell hurtigt, endda hænder det at det er Richard Berry himself der svarer. Så det virker under windows 10 og kører. Jeg har en version 2.4.8 som du siger. Den kunne hentes via den gamle Yahoo liste, men Yahoo er væk nu. Jeg har zip filen, hvis du er interesseret.
            Resultaterne fra AIP stemmer glimrende overens med f.eks Astroart eller IRIS, så hvorfor du har fået problemer må stå hen i det uvisse.
            Muniwin, jeg har prøvet det, men er ikke kommet meget videre. Kunne være man skulle prøve igen..

P.S Hvordan går det med 10″ spejlet? Holder coatningen?

mvh
            Jens

johnny.b.a
            Deltager
              • Super Giant

Hej Jens

Tak i lige måde 🙂 Ja det er længe siden.

Du må meget gerne sende zip filen til version 2.4.8. Jeg sender min mailaddresse til dig på privat besked.

Jeg har ikke haft spejlet til nærmere inspektion men det burde jeg nok lige gøre, det trænger faktisk osse til en vask.

Nå privat beskeder fejler. Du får den her ………………………..

Mvh
              Johnny

jens.jacobsen
              Deltager
                • Neutron star

Er sendt 😉

johnny.b.a
                Deltager
                  • Super Giant

Har ikke modtaget noget. Er det den rigtige mail adresse?

Den ……………………….. findes ikke mere, den nye er ………………………

/Johnny

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
                • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.