› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › Fotografering af solformørkelsen
- Dette emne har 6 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 12 måneder siden af Rudi. This post has been viewed 454 times
-
ForfatterIndlæg
-
9. marts 2015 kl. 09:16 #129651
j.b.- Asteroid
Hej Forum
Jeg vil høre om der er en venlig sjæl der kan svare på hvilken udstyr jeg skal købe for at kunne fotografere solformørkelsen senere på måneden.
Jeg har en Celestron nextar 8SE og et thousand oaks solfilter og et canon eos kamera.
Jeg ved at jeg skal bruge et kameraspicifik T-ring men har brug for ligt indput til hvad der ellers skal bruges
M.V.H. Jan
9. marts 2015 kl. 10:15 #129652
michaelrDeltager- Super Giant
Hej Jan
Du behøver ikke så meget mere. Du kan vælge at bruge en reducer/flatner for at få skarpere billede, da feltet i en SCT ikke er helt fladt. Der er en del coma, som betyder at billedfeltet krummer, så fokus i centrum af feltet ikke ligger samme sted som i randen af feltet. Det betyder ikke noget ved små objekter, men solen vil fylde godt i dit felt. På den anden side får du et mindre billede ved at bruge reducer/flatner, så jeg ville måske leve med, at det ikke er så pivskarpt, som det kunne blive. Måske drukner skarpheden alligevel i seeingen, afhængig af dine lokale forhold.
Opsætningen er også vigtig, så din sol ikke løber ud af feltet. Husk vandret topflade på stativ (brug vaterpas). Find ud af hvor balancen er på tubus med kamera på (læg tubus med kamera på en blyant og flyt til du finder balance punktet. Marker det og centret det punkt i i midten af din holder på SE monteringen). Husk også at skifte tracking rate til solar!
Ellers skal du tænke over at fokusere, f.eks. på randen eller på en solplet, hvis der er sådan een, gerne med liveview og 5x eller 10X forstørrelse, hvis det er muligt.
Du skal også huske at eksponere godt, dvs. fylde dit histogram godt ud uden at overbelyse. Du kan også tænke over, om du vil bruge dine billeder til et slideshow eller timelapse. Hvis det er det sidste skal du bruge mange billeder og de skal ikke skifte for meget i belysningstid (det kan i et vist omfang rettes bagefter, hvis du skyder i RAW). Du kan også lave stiches ret nemt, dvs. sætte flere billeder sammen til eet.
Endelig skal du overveje, om du vil bruge pc til at optage og fokusere osv. Der findes forskellige programmer og det kræver kun en USB ledning og det giver bedre kontrol over hvad der foregår. Ellers kan man bruge en elektronisk fernbetjening, de koster ikke meget og de kan times og styres. Til nød kan du bruge kameraets indbyggede selvudløser, men så skal du stå og trykke hver gang og så er det svært at få lige lang tidsmæssig afstand mellem billederne, dvs. de “springer”, hvis du laver et slideshow eller timelapse.
Du kan også bruge mirror-lock up for at minimere rystelser fra spejlet.
Til sidst skal du overveje dine setting, brug en hurtig tid, men heller ikke for høj ISO, og skyd altid i RAW.
Jeg har til KAF Astro foto workshop lavet en præsentation om at fotografere solformørkelser, prøv evt. at se flere råd der:
9. marts 2015 kl. 10:18 #129653
PS, hvis du bruger PC, så husk en stor papkasse, ellers kan du intet se på skærmen. Hvis du er et sted med andre mennesker, tiltrækker det stor opmærksomhed, at mange kan følge med samtidigt på din PC skærm!
10. marts 2015 kl. 09:01 #129689
j.b.- Asteroid
Hej MichaelR
Tak for dit svar.
Jeg vil lige høre om jer også har brug for en kamera T-adapter
inden jeg bestiller en T2-ring
http://www.kikkertland.dk/kamera_t_adapter__sct-p-806.html
http://www.kikkertland.dk/kamera_t_adapter-p-804.html
VH Jan
10. marts 2015 kl. 10:12 #129691
Hej Jan
Den første er til at skrue bagpå din Celestron, så for du også den rigtige afstand (backfokus) til kameraet (ikke super afgørende, at det er nøjagtigt).
Hvis du vil bruge en reducer skal du ikke bruge sådan en, men tilpasning vil afhængige af reducereN. Celestrons reducer skrues direkte bagpå, mens Starizonas SCT 0.8 SCT reducer sættes på kameraet og derefter i 2″ okularudtræk.
Dims nr. to er til at skrue på kamera og sætte i fokuseren, her er det vist en 1.25″ der vises, den fås også i 2″.
Monteringsmulighederne fremgår også af din brugsanvisning.
Hvis du ikke vil bruge reducer ville jeg købe den første (hvis der ikke fulgte noget med kikkerten) samt en t-ring der passer til dit kamera (f.eks. Canon EOS).
Vh
Michael
10. marts 2015 kl. 10:39 #129692
j.b.- Asteroid
Har lagt et billed op der viser mit setup
så kan du måske bedre se hvad der skal købes
10. marts 2015 kl. 16:01 #129700
RudiDeltager- Neutron star
En god ide kunne også være en lille generalprøve hvis solen skulle skinne en af dagene inden
/Rudi B. Rasmussen
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Fotografering af solformørkelsen' er lukket for nye svar.