Foto stativ-gevind?

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER Foto stativ-gevind?

• Dette emne har 4 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 11 måneder siden af nfoldager. This post has been viewed 2158 times
Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter

nfoldager
    Deltager
      • Planet

Det er et gennemgående problem at skaffe skruer/bolte til kameraer og disses stativer, og man hører mange udlægninger af, hvad disse gevind hedder.

Så vidt jeg ved, findes der to størrelser stativ-gevind, og jeg mener at kunne udlede, at de kaldes:

1/4″ 20 tpi og 3/8″ 16 tpi. Om det er Withworth eller UNC varierer vist fra fabrikat til fabrikat.

Hvilke meninger har I her på Astro-Forum?

Aktuelt skal jeg bruge en Unbraco-udgave eller en forsænket. Hvor skaffer I andre den slags fra?

tom.a
      Deltager
        • Super Giant

Teleskop Service har et udvalg:

Teleskop Service – Mekaniske deleTom A2017-04-07 09:14:48

Avnø Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemørket mødes.
        Min blog http://grib-stjernerne.dk/

Rudi
        Deltager
          • Neutron star

Hen til den lokale smed når det bare er en maskinskrue og ikke en eller anden fin fingerskrue.

På Fyn er der tillige Carl Hassing som altid ligger inde med maskinskruer i alskens størrelser. rudibr2017-04-07 09:42:24

/Rudi B. Rasmussen

Lars Malmgren
          Deltager
            • Super Nova

Hej Niels,

Jeg mener at 1/4″ 20 tpi er den mest almindelige.
            Faktisk er jeg ikke lige stødt på den anden størrelse før ifbm. fotogevind.

Jeg har før imperiske størrelse købt skruer og bolte i små antal på en web-side, men det bliver dyrt hvis man skal bruge mange.
            Jeg skal lige grave web-efter adressen.

nfoldager
            Deltager
              • Planet

Nu har jeg så fået løst problemet. Jeg gik ind til Rømerdal på Vestervoldgade, Kbh, hvor jeg før har købt diverse værktøjer.

Han svarede straks, at det drejer sig om Withworth 1/4″ og 3/8″.

Dvs: Whitworth 1/4″, 20 tpi

og Whitworth 3/8″, 16 tpi

Og han havde et større lager med forskellige hoveder og længder. Jeg købte forsænkede udgaver med Unbrako “kerv” (Det måtte så blive UNC i stedet for Whitworth, men det gør ikke noget.)

10 af hver størrelse: 50 kr.

Og ja, 1/4″ er mest almindeligt. Den har jeg f.eks. i bunden af mine kameraer og en prismekikkert holder. Men mine stativ-hoveder af forskellig slags sidder på med 3/8″ gevind.

For at være fremtidssikret købte jeg også snittappe og bakker i de to størrelser.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
            • Emnet 'Foto stativ-gevind?' er lukket for nye svar.