› Fora › ASTRO-FORUM › ASTROFOTOS OG -TEGNINGER › foto med alt-azi
- Dette emne har 10 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 12 måneder siden af jesperg. This post has been viewed 200 times
-
ForfatterIndlæg
-
10. marts 2009 kl. 17:48 #12271
jespergDeltager- Super Nova
Jeg må erkende at jeg er håbløst langsom til at få lavet en fast opstilling til teleskopet
Jeg har derfor prøvet om der kunne komme noget ud af et forsøg på M42 med mit alt-azi opstillede NexStar 8 GPS.
Jeg brugte Canon 5D II med høj iso, det er jo ret støjsvagt med Digit4 processor. 75 skud a´ 24 sekunder.
Jeg kan godt se at stjernerne ikke er kønne, fokus er nok heller ikke helt præcis, og farverne er forstærkede ret meget.RAW optagelser er forbehandlet i Aperture, gemt i 16 bit tiff.
Alignet i Photoshop, og stacket i avistack.Link til en udgave i mellemstørrelse:
http://astrophoto.dk/gallery/displayimage.php?pos=-447
Jesper G.
10. marts 2009 kl. 17:57 #12273
palle.b.Deltager- Nova
Smukt er det. efter min opfattelse
10. marts 2009 kl. 19:23 #12276
mstauningDeltager- Black Hole
Er da virkeligt flot lavet du tager noget i syd med en ALT/AZ montering, som ved stik syd kan trække et par sekunder pr expo. Og der tager du så 24 sekunder og stakker det hele, hvor efter du kommer op med så godt et billede.
Det eneste jeg kan udsætte på det er farven… Noget pysc blå i midten – Men jeg er jo også farveblid…. Eller blind
10. marts 2009 kl. 20:40 #12285
tak for kommentarerne.
Din farvebalance er ikke helt skæv Michael, den ER meget blå, det er ikke fordi du har taget LSDJeg ved ikke hvorfor det er så blåt, jeg har ikke mættet den blå farve specielt, blot øget farvemætningen generelt, på de informationer der nu var i optagelserne.
Det er optaget i RAW, farvebalancen er sat til 5000k, de rå optagelser er også ret blå i det.
Jesper G.
10. marts 2009 kl. 21:24 #12289
jesperDeltager- Neutron star
Hej Jesper,
Flot ALT/AZ resultat. Billeder af M42 bliver let lidt for blå med DSLR, på grund af filtret der æder meget af det røde. Et forslag kunne være at prøve at lade være med at øge farvemætningen, men brug i stedet curves til at hive mere af den svage tåge frem.
10. marts 2009 kl. 22:41 #12307
mogensDeltager- Super Nova
Hej Jesper
Flot på så kort tid.-Men en equatorial mount kunne gøre underværker her11. marts 2009 kl. 01:00 #12334
Jesper wrote: Hej Jesper,
Flot ALT/AZ resultat. Billeder af M42 bliver let lidt for blå med DSLR, på grund af filtret der æder meget af det røde. Et forslag kunne være at prøve at lade være med at øge farvemætningen, men brug i stedet curves til at hive mere af den svage tåge frem.
Du har sikkert ret m.h.t. at filteret ved chippen tager meget af de røde bølgelængder, og derfor kommer de blå meget frem.
Det ser jo lidt anderledes ud end billeder taget med astro-ccd kameraer, uden det filter som DSLR kameraer er udstyret med (for at korrrigere chippen til normal farvebalance i dagslys), men den blå farve ER der jo.
En mindre farvemætning generelt vil måske være mere “naturlig”, hvis traditionelle ccd-kameraers gengivelse af røde og infrarøde bølgelængder er målestokken for hvad der er naturlige farver. ?Det er nok svært at få meget mere med af de svage områder, med de korte exponeringer på under et halvt minut. Jeg vil prøve dit forslag, men der skal nok en bedre (EQ) opstilling, og længere exponeringer til
Jesper G.
11. marts 2009 kl. 01:12 #12336
Hej Jesper,
Ja den blå farve er der. Den ses også i astro CCD billeder. M42 er både emissions og reflektionståge, og den blå farve kommer fra reflekteret stjernelys.Hvad der er naturlig farvebalance i astrofotos kan være svært, men Michael har en fin vejledning i G2V måling, som er en god metode: http://messier.flight.dk/Vejled/ Den kan bruges med RGB filtre eller oneshot-color.Har du opdateret firmwaren i dit 5D mk II til v. 1.07? Der var noget med en astrofoto bug der er blevet rettet.11. marts 2009 kl. 09:14 #12341
Hej Jesper.
Ja jeg har hentet den nyeste firmware.
Har du fået dit 5D II ?
I så fald, så vil jeg spørge om det har samme fejl som mit, ved optagelser uden Canon objektiv, så skriver det 50mm brændvidde i exifdata. (filinfo i photoshop) det ses under billedet i linket øverst.
CAV har set på det, kunne ikke rette det, så det er rapporteret til Canon.Hvad der er den korrekte farvebalance er nok svært at afgøre, det handler måske også om hvad man synes er pænt
Jesper G.
11. marts 2009 kl. 10:03 #12346
Hej Jesper,
Nej jeg har ikke fået det endnu. Canon har vist lavet alt for få af dem i første omgang.Exif fejlen skal jeg være opmærksom på når kameraet engang kommer. Kommer den også med ikke-Canon objektiver? Jeg har købt et Sigma 24-70 f2.8 EX DG Macro til kameraet.Farvebalance plejer jeg også bare at lave som jeg synes det ser bedst ud i mine øjne. G2V er nok den mest rigtige måde at gøre det.11. marts 2009 kl. 13:55 #12372
Hej Jesper.
Det eneste ikke-Canon objektiv jeg har (beregnet til Canon) er Sigma 8mm cirkulært fiskeøje, og det viser korrekt brændvidde:Problemet kommer når jeg monterer mit 500mm Mamiya glas, eller eos-T adapter til teleskopet, altså når der ikke er objektivinformation på kontakterne i fatningen.JesperG 2009-03-11 12:59:45
Jesper G.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'foto med alt-azi' er lukket for nye svar.