Forurening?

Fora ASTRO-FORUM OFF TOPIC Forurening?

• Dette emne har 3 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 3 år, 11 måneder siden af claus. This post has been viewed 959 times
Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Forfatter

nfoldager
    Deltager
      • Planet

En sommerdag stod jeg ved teleskopet og så på solpletter. Genboen, en meget rar mand uden så megen uddannelse, kom forbi på sin traktor.
      Jeg vinkede ham ind for at dele oplevelsen med ham.

Jeg: – Kom og se. Der er pletter på Solen.

Genboen: – Nå! Hvordan er de kommet dér?

Mvh
      Niels

outlook
      Deltager
        • Super Nova

Det er da et meget godt spørgsmål, men bortset fra det har Solen jo været kedelig i rigtig lang tid, selvom nørderne siger, at der altid er noget at se i H-alpha. Lad os nu få de pletter. Det er meget bedre, når Solen viser noget temperament.

Hilsen Leif,
        “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

clauskaf
        Deltager
          • Nova

Selv i H-alpha er det begrænset hvad der at se: https://gong2.nso.edu/HA/hag/202003/20200318/20200318082530Lh.jpg
          Og dette er et af de bedre

claus
          Deltager
            • Main Sequence

Fedt foto Claus selvom der mangler lidt solaktivitet.

Hjemmebygget 10" Newton f 5,1 - APM 107 apochromat refraktor f 6,5 - Canon EOS 1100D modificeret til astrobrug, dagslysfiltre fjernet, ingen andre filtre foran chippen. - Hjemmelavet gaffelmontering, RA Drive 270 tænder ved Modul 1, AC synkronmotor og udveksling. Dek. Drive 220 tænder ved Modul 1, DC motor med udveksling.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
          • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.