› Fora › ASTRO-FORUM › FORUMNYT, IDEER OG FORSLAG › Forumemner, halter vi bagefter?
Tagget: forum
- Dette emne har 36 svar og 15 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 3 måneder siden af biberadm. This post has been viewed 1514 times
-
ForfatterIndlæg
-
22. november 2017 kl. 15:51 #313945
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Jeg har kommunikeret med Bjarne, som er en særdeles flittig bidragyder omkring videnskabens nyeste opdagelser samt indlæg på den kosmologiske front.
Forum har et emne, Generel Astronomi, hvorunder man kan placere emner af ovennævnte art. Astronomien favner bredt – den drejer sig ikke blot om, hvad man kan se i sit okular, men også om alt det, som naturvidenskaben beskæftiger sig med i dag. Derfor er overskriften måske ikke helt præcis?
Bjarne har foreslået, at der indføres et emne, som hedder, Videnskabens nyeste opdagelser – eller noget i den stil. Det giver god mening, da medlemmerne af Astronomisk Selskab modtager medlemsbladet, Kvant, som er et tidsskrift, der beskæftiger sig med meget andet end astronomi, men som alligevel har en relevans.
Som en udløber af dette bør vi måske overveje, om ikke overskriften, Generel astronomi skal ændres?
Hvad synes I?
Mvh Torben
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
22. november 2017 kl. 16:54 #313947
Mogens.BildsøeDeltager- Nova
Hej Torben (og Bjarne),
med Bjarnes mange indlæg er et forum med den foreslåede heading vel guf- men mon ikke vi fortsat også skal beholde et forum for “Generel Astronomi”? Jeg mener, der er da indlæg af generel karakter, men som ikke just hører til “Videnskabens nyeste opdagelser”?
Bjarnes indlæg går tit hen over mit eget hoved, men de er værdsat og bli’r (næsten) altid læst og forsøgt forstået: Således orienteret om den aktuelle nyhed kan man jo ofte finde lettere tilgængelige links else where, og så blive opdateret der ;-).
Hilsen Mogens B.
22. november 2017 kl. 17:13 #313950
spatzekDeltager- Super Giant
“Off topic” hedder det område, hvis man rammer uden for målskiven på emner, så det er fint dækket ind. Vi behøver ikke at udbrede ikke astronomiske emner til flere steder her på forum
22. november 2017 kl. 17:50 #313953
clauskafDeltager- Nova
Jeg synes også at vi skal bevare:”Generel Astronomi”
22. november 2017 kl. 18:40 #313958
lindhardDeltager- Super Nova
Jeg mener, det er en god ide, at vi opdeler, så vi beholder “generel astronomi” og tilføjer et videnskabsforum (til astronomisk videnskab).
mvh
Lars22. november 2017 kl. 19:06 #313962
nightskyDeltager- Neutron star
Jeg syntes ikke det er en god ide.
Brug Generel Astronomi, lav en post med nyheden, gerne med eget abstrakt, direkte link til kilden og ganske kort om hvorfor man poster. På den måde kan nemt og hurtigt finde ud af om vil vide mere.
Langt de fleste af disse indlæg, hvor relevant informationen end er, er click-bait til at springe over på en blog, hvor der blot er gengivet et “abstract” fra kilden og en kildehenvisning.
Brug helere energien på at forbedre sitet, det trænger stadig….
22. november 2017 kl. 21:49 #313969
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Hejsa.
Lidt tanker om forummet og det nye look.
Generelt syntes jeg ikke forummet virker særligt indbydende mere. Det er svært at få et overblik over hvad der rører sig, hvad der er nyt, og hvor der sker noget. Det er måske blot et spørgsmål om “tilvænning” så jeg giver det en chance. Men udseende af det nye forum lader umiddelbart meget tilbage at ønske. Det er for lysegråt/hvidt, og en anden farveskala ville klæde gevaldigt.
Antallet af områder, tja. Jeg må ærligt sige at jeg godt kan gå flere dage imellem jeg frekventerer det nye forum, simpelthen fordi det er så svært at få overblikket på.
Jeg havde helt ærligt håbet på at vi havde lagt os op af noget a la Cloudy nights, som vinder hands down på brugbarhed og let-læselighed. Men desværre ikke. Min umiddelbare fornemmelse er at det system forummet kører i, mere er beregnet på en blog?? Jeg syntes godt man kunne gøre en bedre udnyttelse af skærmen, istedet for det dumme smalle stykke midt på ens skærm. Det burde dælme være muligt her i (næsten) 2018.
Jeg syntes der stadig mangler nogle features som jeg var glad for på det gamle forum. Man kan ikke længere se hvem der er på. Det var ofte ikke så brugbart, idet man jo godt kan være logget på uden at se hvad der sker. Men det var rart når man kørte parallel-observationer, f.eks af asteroider.
Derudover savner jeg gevaldigt PM muligheden. Hvorfor søren skal vi undvære den? Skammeligt.
Så alt i alt har vi givet afkald på et brugbart, godt, men desværre sårbart forum til noget som i bedste fald er tåleligt.. Æv.
22. november 2017 kl. 23:13 #313971
Hej folkens
Der er flere templates at vælge mellem, men efter et gennemsyn er der ikke rigtigt nogen, som falder i min smag.
Jeg har skiftet til denne – hvad synes I?
mvh Torben
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
22. november 2017 kl. 23:36 #313972
Frank LarsenModerator- Super Nova
Sad på min mobil da du skiftede. Siden med “Nyt” blev meget uoverskuelig i højkant mobil format. Men rigtig fin i mobil bredformat. Jeg var nød til at skalere tekst ned til 60% – så der var et eller andet med tekst størrelsen der ikke var så godt.
I trådene er indlæggene bedre separeret MEN der bruges næsten 25% af skærmbredden på mobil udgaven på tomme ydre og indre marginer. Meget skidt – billeder bliver mikro små.
Uden at kunne huske helt hvor slemt det var før, føles dette ikke umiddebart bedre.
Men nu er det klart udenfor så ud til teleskoper !
22. november 2017 kl. 23:51 #313977
Tilbage på den gamle template. Jeg fandt til min skræk ud af, at der kun var tre ud af fire annoncer på mobilen 😉
23. november 2017 kl. 07:38 #313980
RudiDeltager- Neutron star
Jens, jeg tror ikke du skal regne med at vi kommer tættere på det gamle forum, cloudynights eller andre fora idet WordPress er et blog system og ikke et bb system. Jeg har også skrevet min mening om dette i tråden om indspark til det nye forum.
Jeg er mildt sagt forbavset over at man har valgt WordPress som platform… Og det er ærgerligt at det ikke blev meldt ud tidligere så vi måske kunne have fået de ansvarlige guidet i en anden retning.
/Rudi B. Rasmussen
23. november 2017 kl. 07:40 #313981
Tak for jeres kommentarer. Indtil nu er der overvejende stemning for at bevare de nuværende emner i uændret form. Man kan sige, at hvis der oprettes et nyt emne i en hvilkensomhelst hovedgruppe, så vil information altid poppe op på forsiden.
Hvis man på den anden side opdeler i mere præcist beskrivende overskrifter, så vil det være nemmere at søge på noget specifikt.
Jeg har tjekket Cloudy Nights hjemmeside, hvor man efter min mening er gået for meget i detaljen ved at inddele hovedgrupper i alt for mange undergrupper.
https://www.cloudynights.com/index
Mht. det grafiske layout – jeg mener også, at det gamle forum er mere overskueligt. Til gengæld er indlæg i det nye forum mere læsbare.
Jeg vil se frem til flere indlæg fra jer.
Mvh Torben
23. november 2017 kl. 07:44 #313982
Torben, hvem besluttede at det skulle være blog systemet WordPress?
/Rudi B. Rasmussen
23. november 2017 kl. 13:03 #313987
Hej Rudi
Den beslutning blev truffet i AS-bestyrelsen.
23. november 2017 kl. 13:07 #313988
Har AS-bestyrelsen Web udvilkings/design kompetencer/erfaringer, især på bulletin board området?
/Rudi B. Rasmussen
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Forumemner, halter vi bagefter?' er lukket for nye svar.