› Fora › ASTRO-FORUM › FORUMNYT, IDEER OG FORSLAG › Forum i fremtiden
- Dette emne har 68 svar og 27 stemmer, og blev senest opdateret for 13 år, 3 måneder siden af Bjørn Sandåker. This post has been viewed 1781 times
-
ForfatterIndlæg
-
29. november 2010 kl. 23:00 #50720
2masDeltager- Nova
@Bjørn,
Det kan jeg 100% godt forstå
Især dit argument med at det kan være at AF mister nogle mulige brugere, ved ikke at have .se og .no
Michael Bertelsen wrote: Gaaaab!
Michael, sådan tror jeg mange af os har det
2mas 2010-11-29 23:54:04 29. november 2010 kl. 23:31 #50723
michael.bertelsenDeltager- Nova
Bjørn T. Jønsson wrote:
Gaaaab!
Hm?
Kære Bjørn.
Det var altså IKKE DIT indlæg jeg hentydede til. Det var bare sådan generelt set30. november 2010 kl. 00:51 #50725
Bjørn SandåkerDeltager- Neutron star
Jaja, helt i orden. Jeg blev kun nysgjerrig, Michael.
Det udtrykket må være veldig dansk og jeg ved ikke hvad det betyder (man forsøker dog så godt man kan), men under visse forudsetninger kan jeg være enig. Tror jeg.
Neder wrote: Hvad med en poll for at se hvem der vil betale/bidrage til et dk/no/se forum eller kun dk
Hvis man skal diskutere den sagen nu, efter at Jeppe nettop har sagt at han er imod, så må det i hvertfald indeholde et alternativ der ikke er .dk også. Oprindelig forslag var vel .net? Så det må med i pollen. Bagefter må det, efter mit syn, være en diskusion om hvorledes en evt. overgang kan skje i praksis. Det verste som kan skje er at vi har en poll og gør som flertallet mener, uden ytterligere tanker om konsekvenserne.
Neder wrote: Personlig vil jeg gerne betale et årligt gebyr men kun hvis alle betaler, gider ikke at betale for andre kan køre frihjul.
Hvis det blir et frivilligt betalende medlemsskab, så kan du bare la være at betale? Jeg tror ikke det er noget problem at få nok betalende medlemmer, selv om det var frivilligt. Hvis man derimod krever betaling fra alle vil antageligt mange medlemmer forsvinde.
Bjørn T. Jønsson 2010-11-30 00:02:32 Mvh,
Bjørn30. november 2010 kl. 09:34 #50727
Anonym- Super Nova
Hej.
I tråd med Michael kan jeg efterhånden også kun gabe. Dette forum har været det mest folkelige af de to største astrofurummer herhjemme – men desværre har det også medført at det er blevet et ævle kævle forum, hvor man kan koge suppe på den samme suppesten ufatteligt længe.Så derfor skal jeg da også gøre opmærksom på at vi stadig har f.eks. Astro,s forum, som vi selv kan gøre lidt mere folkeligt ved at fortrække dertil. Bare for at nævne at muligheden består!Mvh.30. november 2010 kl. 14:45 #50736
outlookDeltager- Super Nova
Når du nu nævner den anden kanal i denne forbindelse, Johannes, så opfordrer du jo nærmest ævle kævle folket til at smutte en tur derover!! Netop dér vil jeg gerne – og det har jeg også indtrykket af at flere andre vil – have et mere indforstået miljø med større fokus også på mindre og andre områder i astronomien, der her bare forsvinder i den folkekære, men også trættende debat om dit og dat.Vh Leif
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting30. november 2010 kl. 14:48 #50737
jay- Main Sequence
johannes wrote: Hej.
I tråd med Michael kan jeg efterhånden også kun gabe. Dette forum
har været det mest folkelige af de to største astrofurummer herhjemme –
men desværre har det også medført at det er blevet et ævle kævle forum,
hvor man kan koge suppe på den samme suppesten ufatteligt længe.Så derfor skal jeg da også gøre opmærksom på at vi stadig har
f.eks. Astro,s forum, som vi selv kan gøre lidt mere folkeligt ved at
fortrække dertil. Bare for at nævne at muligheden består!Mvh.Heldigvis er ingen tvunget til at læse “ævle
kævle” tråde, men sjovt nok skal dem der har noget imod sådanne tråde
alligevel lige ind og blande sig og fortælle hvor kedelig tråden er,
isteddet for bare at holde sig væk. Så bliver det jo netop kun til endnu
mere “ævle kævle”.jay 2010-11-30 13:51:33 30. november 2010 kl. 15:43 #50738
jesperDeltager- Neutron star
jay wrote: “men sjovt nok skal dem der har noget imod sådanne tråde alligevel lige ind og blande sig og fortælle hvor kedelig tråden er, isteddet for bare at holde sig væk”
Det er også sjovt at du så tit beder folk om at holde sig væk, hvis de har en anden opfattelse af tingene end din.
30. november 2010 kl. 15:46 #50739
leorasDeltager- Super Giant
gab
30. november 2010 kl. 17:21 #50742
mhansenDeltager- Nova
Jeg synes tit ævlekævle tråde begynder at træde frem, når folk begynder at diskutere de andres skrivemåder, sprog og lign. Lad os lige holde os til emnet.
Det forekommer mig også en anelse underlige at Jeppe ikke kan starte en debat om hvordan fremtidens Astro-Forum skal se ud, styres og finansieres, uden at der absolut skal fremføres spekulationer om hvorvidt sponserer m.m. vil trække sig. Var dette tilfældet, ville lyden nok havde været lidt anderledes.
Angående sitet.
Jeg forstår udemærket Jeppe og Co’s tanke om at sitet skal være professionelt fremført og derfor skal det ikke bare være en computer i et kosteskab. Men med den erfaring jeg har indenfor styresystemer, programmer og servere, så bliver det nødvendigvis ikke bedre af at man betaler for det. At man har professionelle programmører og designere ind over, kan jeg sagtens forstå.
Men selve hardwaren. Jeg kan se at Astro-Forum benytter MS Server 2003 og dertil vil jeg da lige komme med et par indspark. De står naturligvis for min helt egen regning.
Eks. er Windows Server linjen på mange måder ret meget ringere end BSD eller Linux server linjen, hvor rigtig mange udgaver kan hentes gratis. De er ihvertfald kendte for at være ret stabile. At opstille en privat server og så måske have en professionel datalog indover kan give akkurat samme gode løsning som hos et professionelt hosting firma. Og i dag kan man sagtens finde en rigtig god maskine, til serverbrug, for et passende beløb. Dertil kan man købe en backup-psu hvis strømmen skulle ryge, opsætte raidhdd i backupmode m.m. Hertil er jeg sikker på at man sagtens ville kunne spare et par kroner. Mig bekendt er der også et par brugere herinde der er uddannede indenfor IT, som ville kunne hjælpe til.
Jeg personligt har haft nogle erfaringer med at opstille en Linux server, dengang med Red Hat 7 systemet, dengang det var gratis. Nu har jeg opstillet en server i min desktop på en separat harddisk, som så kører når jeg ikke benytter den. Kigger man på siden astrophysics.homelinux.com, så er det min server man logger ind på.
Og hvis man absolut ikke vil have en server i et kosteskab, kan man jo investere i et stort serverkabinet. Jeg må dog indrømme at jeg stille mig ret tvivlsom overfor om det gør den store forskel med .no og .se domænet. Ikke at jeg er ude på at revse hverken vores norske eller svenske venner, men blot fordi stort set alle der er på nettet, i forvejen benytter Google eller lign. til at finde rundt. Og derfor kan et domæne hedde .com .org. .cz eller hvadenten det nu er og folk kan stadig finde det. De lande og/eller organisationsspecifikke domæner var rigtig vigtige dengang søgemaskinerne stadig var ganske elendige.
Jeg er også generelt imod brugerbetaling. Jeg ville nok ikke fortsætte som medlem hvis det skete, ikke fordi jeg ikke er glad for AF, men fordi jeg ganske enkelt ikke har råd. Donationer derimod synes jeg er en rigtig god ide.
Jeg mener helt klart at der skal være et klart og tydeligt regelsæt for hvad man må skrive herinde på AF. Jeg er enig i at forhandlere skal kunne tage kritik, sålænge den er sober og saglig. Men jeg mener bestemt at man heller ikke bør tage specifikke sager op i en generel tråd. Dertil har vi private beskeder. I trådene mener jeg kun at man skal stille generelle spørgsmål. Nu har vi “ansat” en række mods til at holde styr på tropperne og det er derfor op til dem at afgøre hvorvidt en tråd er krænkende eller ikke. Og i alt fald, så har vi jo en anmeld funktion (har vi ikk??). Naturligvis skal det ikke være milimeterspecifikke krav, men generelle retningslinjer for hvilken opførsel man ser passende.
30. november 2010 kl. 17:39 #50745
Bjørn SandåkerDeltager- Neutron star
MHansen wrote: […] stort set alle der er på nettet, i forvejen benytter Google eller lign. til at finde rundt. Og derfor kan et domæne hedde .com .org. .cz eller hvadenten det nu er og folk kan stadig finde det.
Hvor mange er “stort set alle”? Eller, sagt på en anden måde: hvor mange er ikke i gruppen “stort set alle”? Er du sikker på at du ikke overvurderer de tekniske kunnskaber lidt?
Mvh,
Bjørn30. november 2010 kl. 17:44 #50747
michaelDeltager- Giant
@mhansen
Vedr linux/bsd er jeg enig, men som udgangspunkt hvis det valgte OS løser opgaven tilfredstillende, skal det ikke være OS’et der i sig selv er argumentet for at skifte.
At tro at man selv kan opstille en privat server (med hjælp fra en datalog) er direkte forkert. For det første er det ikke en datalog man skal have fat på, og for det andet kan en privat aldrig tilbyde samme muligheder. Det er ikke et spørgsmål om vilje, det er et spørgsmål om infrastruktur.
Nuvel, er man tilfreds med en server i privat regi, uden overvågning, uden ordenligt garanti for backup (og jeg taler ikke om raid her), uden BGP linier osv så fint nok.. men så skal man heller ikke være overasket over resultatet senere, som kan blive fatalt.
Men igen…. Man kan også lave astro photos med grej for 2-3k, men her vil de fleste sige, kan får hvad man betaler for… Det er ikke anderledes hvad angår servere… på ingen måde anderledes.
30. november 2010 kl. 19:31 #50759
jay- Main Sequence
Jesper wrote:
“men sjovt nok skal dem der har noget imod sådanne tråde alligevel lige ind og blande sig og fortælle hvor kedelig tråden er, isteddet for bare at holde sig væk”
Det er også sjovt at du så tit beder folk om at holde sig væk, hvis de har en anden opfattelse af tingene end din.
Jeg har aldrig bedt nogen om at holde sig væk.
30. november 2010 kl. 19:46 #50762
mhansenDeltager- Nova
@Bjørn
Jeg vil gøre den store påstand, at kan man finde ud af at skrive http://www.astro-forum.no, så kan man også finde ud af skrive http://www.google.com. Sagt på en anden måde. De eneste jeg kender, som ikke bruger google, er dem som i forvejen ikke har internet.Jeg vil slet ikke argumentere imod at en stort professionelt firma har en større infrastruktur og deraf, på visse omåder kan tilbyde services, som en privat person ikke ville kunne.
Ang. backup. En backup-server er jo kun nødvendig i det tilfælde at hoved-serveren bryder ned. Men jeg er dertil også ret overbevist om at man for ret få midler ville kunne finde en bsd/linux løsning som vil kunne det samme som den professionelle, til en brøkdel af prisen. Selv hvis man skal have en professionel til at sætte systemet op.Ang. BGP linjer. Ja, det kræver at man har to uafhængige ISP’er, et system der kan linke disse sammen og servere dertil. Men spørgemålet er vel hvor tit man har brug for det? Min server kunne køre i over 1 år uden et eneste nedbrud, hverken på nettet eller maskinen. Nuvel, der var væsentlig mindre aktivitet. Men dengang var alt over 10Mbit internet også forbeholdt firmaer. Jeg har en 50/50Mbit linje hjemme lige nu. Og spørgsmålet er jo om man reelt set har brug for den redundans.
Jeg siger ikke at en privat vil kunne tilbyde nøjagtig de samme services, som et professionelt firma. Slet ikke. Jeg spørger mig måske bare om en privat server ikke ville være nok til at kunne drive AF. Jeg ved jo ikke hvad den gennemsnitlige traffik er på de linjer, som AF har. Og vi ved jo begge ingenting om, hvilke services Jeppe har i forbindelse med siden. Jeg siger ikke at en privat server kan dække AF behov. Jeg stiller det bare som et muligt alternativ og forsvarer tanken lidt.
30. november 2010 kl. 21:17 #50772
michaelDeltager- Giant
MHansen wrote: @Bjørn
Jeg vil gøre den store påstand, at kan man finde ud af at skrive http://www.astro-forum.no, så kan man også finde ud af skrive http://www.google.com. Sagt på en anden måde. De eneste jeg kender, som ikke bruger google, er dem som i forvejen ikke har internet.jeg er stort set enig på dette punkt.
MHansen wrote:
En backup-server er jo kun nødvendig i det tilfælde at hoved-serveren bryder ned. Men jeg er dertil også ret overbevist om at man for ret få midler ville kunne finde en bsd/linux løsning som vil kunne det samme som den professionelle, til en brøkdel af prisen. Selv hvis man skal have en professionel til at sætte systemet op.Jeg mente nu ikke en backup server, men backup af serveren – men det er i princippet også ligegyldigt, ingen profesionelle kan sætte de ting op du siger, med ingenting, bare fordi de benytter open source.
Der er simpelthen forskel, uanset om du mener din egen server er ligeså god eller ej, så kan den altså ikke måle sig med proff. udstyr.
MHansen wrote:
Ang. BGP linjer. Ja, det kræver at man har to uafhængige ISP’er, et system der kan linke disse sammen og servere dertil. Men spørgemålet er vel hvor tit man har brug for det?
Min server kunne køre i over 1 år uden et eneste nedbrud, hverken på nettet eller maskinen. Nuvel, der var væsentlig mindre aktivitet. Men dengang var alt over 10Mbit internet også forbeholdt firmaer. Jeg har en 50/50Mbit linje hjemme lige nu. Og spørgsmålet er jo om man reelt set har brug for den redundans.Jeg siger ikke at en privat vil kunne tilbyde nøjagtig de samme services, som et professionelt firma. Slet ikke. Jeg spørger mig måske bare om en privat server ikke ville være nok til at kunne drive AF. Jeg ved jo ikke hvad den gennemsnitlige traffik er på de linjer, som AF har. Og vi ved jo begge ingenting om, hvilke services Jeppe har i forbindelse med siden. Jeg siger ikke at en privat server kan dække AF behov. Jeg stiller det bare som et muligt alternativ og forsvarer tanken lidt.
Yep, og som skrevet tidligere, er der nogen grund til at tage astro foto’s med andet udstyr end til et par tusinde? Der kommer da billeder ud af det?? Det må da være godt nok, ikke sandt?? 🙂
Jeg hører hvad du siger, og forstår dig egentligt godt, jeg har bare set alt for mange gange privat hostede servere og projekter gå i vasken fordi et eller andet skete med boksen 5 minutter efter folk var taget 14 dage til mallorca, fordi de ikke havde styr på sikkerhedspatches og deres boks blev root’ed eller over tid ikke fik opgraderet deres ting ordentligt fordi man ikke ville have nedetid, indbrud/brand så serveren forsvandt helt. Deres IP’er blev blacklistet fordi de ikke havde styr på maildelen (backscatters) og jeg kunne blive ved i en uendelighed 🙂
Set fra en amatør’s synspunkt (amatør som været respektfuld henvisning til vedkommende ikke arbejder prof. indenfor området) kan jeg godt forstå det ser nemt ud – men sådan hænger det ikke sammen efter min (profesionelle) vurdering.
Dertil kommer der så økonomien. Medmindre det er en meget lille boks (med tilsvarende) performance, koster det faktisk en hel del i strøm af have sådan en boks kørende 24/7 – alt dette bøvl og besvære for at spare 100-150 kr om måneden. Det er ikke det værd.
30. november 2010 kl. 22:37 #50785
mhansenDeltager- Nova
Jeg har lige opdaget at jeg har begået en stor fejl. Det koster jo ikke 5000 kr om måneden for hostingen. Det koster 5000 kr om året. Det er jo under 500 kr om måneden. Det trivler jeg meget på at en privat computer vil kunne klare sig under.
Jeg holder stadig fast i at man sagtens kan komme rigtig langt med open source systemet, vel og mærke hvis man gider tage sig tiden til at holde serveren opdateret på alle leder og kanter.
Og jeg synes skam bestemt ikke det er nemt. Det er dagligt noget nyt jeg skal til at sætte mig ind i. Men jeg synes det er spændende og sjovt at rode med. Jeg er nået til at have en Samba, NFS, Web og Mail server kørende
.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Forum i fremtiden' er lukket for nye svar.