› Fora › ASTRO-FORUM › FORUMNYT, IDEER OG FORSLAG › Forum i fremtiden
- Dette emne har 68 svar og 27 stemmer, og blev senest opdateret for 13 år, 3 måneder siden af Bjørn Sandåker. This post has been viewed 1783 times
-
ForfatterIndlæg
-
28. november 2010 kl. 14:35 #50617
michaelDeltager- Giant
og foreninger har ikke samme uenigheder som private forums???
28. november 2010 kl. 17:32 #50630
mortenDeltager- Super Nova
Jeg forstår ikke helt denne diskussion.
Hvis vi skal forholde os til økonomi vedr dette forum, så synes jeg det er fair, hvis vi får nogle klare meldinger. Jeg synes derfor Jeppe må forklare os om ejere og sponsorer ikke længere ønsker, eller kan, drive forum fremover sådan, som det kører nu? D.v.s. er der et krav om en ændring, eller er der bare tale om en prøveballon.Såfremt der skal skaffes økonomi udover hvad Lyra og andre vil eller kan sponsorere, så fortæl og det. Så kan vi lave en støtteforening med et antal medlemmer, som kan hjælpe til med det økonomiske. Måske skulle dette kobles op på en af astronomiforeningerne? Det bør dog ikke være en forudsætning for at bruge forum, at man er medlem af støtteforeningen. Et bidrag på f.eks. 500 kr om året er ikke afskrækkende for mig, og svarer vel til den glæde jeg har af forum.Men: Skån os for flere prøveballoner, hvis der ikke er et behov for en ændring! Hvis der er et behov, så lad os diskutere det, og annoncer efter betalingsvillige medlemmer så vi kan finde en ordning.28. november 2010 kl. 18:46 #50647
leorasDeltager- Super Giant
bliver også gerne betalende medlem, i nuværende form
28. november 2010 kl. 19:21 #50653
mortenDeltager- Super Nova
Bare for at præcisere. Jeg er yderst tilfreds med forum som det er nu. Hvis der skal en støtteforening til, så er jeg parat til det også.
28. november 2010 kl. 19:36 #50654
jeppeDeltager- Super Giant
Sidst, der var ændringer på forum, skabte det en del utilfredshed, at ikke alle syntes, de havde haft mulighed for at komme frem med deres mening. Denne tråd skulle gerne råde bod på det. Nu har alle mulighed for at komme til orde og præsentere deres idéer for, hvordan AF skal være fremover. Kommer der en rigtig god idé – eller viser der sig noget, der er generel stemning for – jamen, så tager vi det da op til seriøs overvejelse.
Jeg er ikke en del af Lyra, og kan derfor ikke svare på, om Henrik i al evighed vil være hovedsponsor for AF. Det aner jeg ikke, om han vil. Det må han selv svare på. Men det er ikke mit indtryk, at han er ved at trække sig. Men økonomien nævnte jeg, da den er en væsentlig del af forum. Det har altid været ideen, at AF skulle være det absolut førende astronomiske forum, der dækker hele Skandinavien. Derfor er der entreret med betalingssoftware, eksterne kodere, webhost af den lidt dyrere slags, domæner for Danmark, Sverige og Norge, samt hyret en grafiker til at designe farver og layout. Den slags koster altså en del. Så derfor skal økonomien overvejes grundigt, hvis der er nogen, der ønsker et andet setup for forum.Det kan selvfølgelig gøres billigere (endda meget, meget billigere), men så ville vi næppe have det forum, vi har i dag, og det ville ærgre mig at se AF reduceret i omfang og målsætning blot for at spare et par tusinde om året.P.S. Til Bjørn: Det er kun nordmænd, der må have et norsk domæne. Derfor skal man som udenlandsk domæneejer betale et firma for at være stråmand. Derfor kan du slippe med godt 100, mens alle andre skal betale knap 1000,-28. november 2010 kl. 19:47 #50655
lindhardDeltager- Super Nova
Jeppe wrote: …
domæner for Danmark, Sverige og Norge……Det er kun nordmænd, der må have et norsk domæne. Derfor skal man som udenlandsk domæneejer betale et firma for at være stråmand. Derfor kan du slippe med godt 100, mens alle andre skal betale knap 1000,-Hvorfor er der tre domæner. Bruger alle ikke det samme? jeg har indtil nu troet, at der kun var et forum, som alle brugte og at alle indlæg kom der??Hvis dk-domænet er det billgste, så kan alle vel bruge det, luk .no og .se (hvis de er selvstændige domæner) , så har du allerede sparet op mod et par tusinde, hvis jeg forstår dine tal rigtigt.Lindhard 2010-11-28 18:47:56
mvh
Lars28. november 2010 kl. 20:20 #50656
Der er lige adgang via astro-forum.no, astro-forum,se og astro-forum.dk. Alle tre domæner er aktive og har samme status.
28. november 2010 kl. 21:23 #50662
michaelDeltager- Giant
det er med stor undren jeg har læst denne tråd.
Hvor er ambitionerne for sitet? Hvad vil man? Hvad er strategien for at nå dertil? Med alt respekt?
* Foreninger er ikke nødvendigvis løsningen på noget som helst. Der kan opstå akurat de samme uenigheder. og problemer med brugere der smutter fordi der er regler, eller brugere der bliver eksluderet fordi de ikke overholder dem.
* Brugerbetaling vil kun virke såfremt at der ligger en relevant gulerød for den betalende besøgende. Ellers vil det kun virke delvist via private frivillige donationer. og det bliver svært at basere en fremtidig udvikling på. Sitet vil med denne model aldrig udvikle sig. Private donationer bør kun betragtes som “lidt ekstra”
* Regler er regler, det er fløjtende ligegyldigt hvilke regler der er, men det kræver nogle stærke moderators, der gør kort process når det er nødvendigt.
* de 600+ brugere der hele tiden omtales, er kun et tal for hvor mange der over tid har registreret sig. Et realistisk tal er hvor mange der har været logged ind, indenfor de sidste 3 mdr (periode sat i forhold til sitets levetid)
28. november 2010 kl. 21:25 #50663
michaelDeltager- Giant
nå ja… glemte det allervigtigste….
* Glem at diskutere alting med brugerne. Der vil aldrig opstå enighed herinde om andet end ting der er videnskabligt bevist.
28. november 2010 kl. 23:24 #50675
Anonym- Super Nova
Kære allesammen.
Det kunne nu da være sjov at få at vide, om nogen kender til et såkaldt betalingsforum andetsteds, og om de i givet fald fungerer bedre eller ringere. Dem jeg umiddelbart kender til er alle tilkoblet et firma af en eller anden art. De fungerer alle på en for mig tilfredstillende måde. Reklameværdien for de pågældende firmaer er uvurderlig, også selvom brugerne ikke kun stryger med hårene der heller. Denne reklameværdi har Lyra så fravalgt desværre. Men jeg har det sådan, at når jeg kigger efter nyheder på et firmas hjemmeside, checker jeg lige forum bagefter – eller omvendt!Personligt tror jeg ikke på licensbetaling her vil give et bedre forum – tværtimod. Der kan komme noget juridisk fnidder ud af det, hvis forum måske lukker i utide og der henstår indbetalte penge som endnu ikke er brugt. Og iøvrigt skal der føres nøjagtige regnskaber over alt.Mvh.29. november 2010 kl. 01:30 #50685
Bjørn SandåkerDeltager- Neutron star
2mas wrote: Jeg har meget svært ved at se hvorfor forumet’s økonomi skal bruges til at vedligeholde .se og .no domænerne.
Det gør det heller ikke, for .no-domenets angående.
2mas wrote: @Bjørn,
Hvad er dine argumenter for at skulle beholde .se og .no domænerne?
Hvad skulle der være galt i kun at have et domænenavn, hvis du kunne vælge sprog under dine profil indstillinger?
Jeg er bange for at nogen ikke finder Astro-forum lengre, hvis vi fjerner .se- og .no-domenerne. Prinsipielt er jeg ikke imod den løsning du skisserer, ved at man kan vælge sprog under profilindstillinger, men hvis det skal gøres nu, efter at folk er vandt til tre forskellige domener, må overgangen være specielt forsigtig. Jeg er skeptisk til om det velges en rikgtig overgangsproces og derfor er jeg imod at det ændres på dette punkt nu. Om jeg skal ændre mening afhenger af diskutionen fremover. Siden jeg er for din løsning – i princip, holder jeg døren åben for at jeg kan ændre mening på et senere tidspunkt.
Bjørn T. Jønsson 2010-11-29 01:11:40 Mvh,
Bjørn29. november 2010 kl. 18:17 #50703
michael.bertelsenDeltager- Nova
Gaaaab!
29. november 2010 kl. 18:38 #50705
For mig er AF skandinavisk, og derfor er .no og .se lige så vigtige som .dk
At fjerne to af domænerne for at spare penge vil for mig at se være en klar fejl.
29. november 2010 kl. 20:18 #50708
Bjørn SandåkerDeltager- Neutron star
Michael Bertelsen wrote: Gaaaab!
Hm?
Mvh,
Bjørn29. november 2010 kl. 22:27 #50717
nederDeltager- Main Sequence
Hvad med en poll for at se hvem der vil betale/bidrage til et dk/no/se forum eller kun dk
Personlig vil jeg gerne betale et årligt gebyr men kun hvis alle betaler, gider ikke at betale for andre kan køre frihjul.Og jeg vil også gerne betale så at webmaster kan få ‘løn’, med de aktive medlemmer der er kan det ikke være et ret stort beløb fra hver enkelt der skal til at drive forummet vidre i den form det har nu. -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Forum i fremtiden' er lukket for nye svar.