› Fora › ASTRO-FORUM › FORUMNYT, IDEER OG FORSLAG › Forum i fremtiden
- Dette emne har 68 svar og 27 stemmer, og blev senest opdateret for 13 år, 3 måneder siden af Bjørn Sandåker. This post has been viewed 1780 times
-
ForfatterIndlæg
-
27. november 2010 kl. 11:06 #50525
mstauningDeltager- Black Hole
Sjovt nok sidder jeg og læser at mange ikke mener at det burde gøres privat…
Underligt, da det er Jeppe som privat person der ejer Astro-Forum! Lyra er så over som sponser, samt et par andre så vidt jeg kan se.Kan så fortælle at vi var et par stykker der prøvede at få oprettet en forening, som så skulle overtage driften af Astro-forum. Alle der havde en profil ville så være medlem, og var i kontakt med flere forhandlere om at få sponsorpenge. Og vi var faktisk rimeligt tæt på at få det til at lykkes, med en vedtægt som tog udgangspunkt i de regler som forum har nu – dog med et par tilføjelser krævet af loven 🙂 Såsom hvordan en bestyrelse vælges (afstemning via en forum tråd, hvordan den samlene bestyrelse kun var der til forummet havde valgt nogle også videre).Ide’en var så som Thomas snakker om, at flytte forum til en billigere server med mere plads i samme omgang. Vi håbede så ikke på at gøre det forhandler uafhængdigt, men entenlig at få flere sponsore ind og at udgiften for dem ville være minimal. Og reglerne ville kunne fastsættes af brugerne. Det er ikke min opfattelse at Lyra ikke vil sponsorer mere, ej heller at Jeppe ikke vil have det mere. Det er nok os der prøvede at undersøge muligheden for at lave en forening, som drev Astro-forum der har sat hele tanken igang.Så den grund ide, der var omkring en forening – var at alle har adgang til forum, og alle kan oprette en profil. Har man en profil er man medlem af foreningen, og da driften så nemt kunne hentes til via bannere ville der ikke være noget medlems gebyr. Man kan jo også vælge at lave en forening, som er baseret på frivillig indbetaling – hvis alle medlemmer giver 6 kr pr år ville det kunne løbe rundt på en billigere server, inkl .SE og .NO.Det var bare min tanke, at det ville måske flytte fokus fra at dette forum ejes af Lyra – som det jo ikke gøres.27. november 2010 kl. 11:08 #50526
Må også lige give Kim ret i, at hvis Jeppe gerne vil forsætte med Forum – så er jeg da helt klart også villig til at give et godt bidrag 🙂 Ikke fordi han gør et godt stykke arbejde, men blandt andet derfor
27. november 2010 kl. 12:03 #50530
2masDeltager- Nova
@MS
Det kan godt være at domænet og hosting står i Jeppe’s navn og derfor, juridisk set er et privatejet forum. Men da udgifterne betales af Lyra og “noget af dagsorden” delvis styres indirekte af Lyra (det skal lige siges at jeg INGEN viden har om dette), så er det jo ikke et 100% privat forum mere…
Når det så er sagt, så har jeg INTET imod at det kontrolleres på denne måde.
Jeg har meget svært ved at se hvorfor forumet’s økonomi skal bruges til at vedligeholde .se og .no domænerne. Det giver ihvertfald ingen mening for mig. Med mindre der er en kommerciel værdi for Lyra?!
Mht. betaling for at være medlem, så synes jeg det er en dårlig idé. Det vil fraholde mange, fra at bruge stedet. Lav evt en “Donate” knap, så kan folk donér lidt, his de har lyst.
For et par år siden, modereret jeg et stort(ca. 20.000 brugere) engelsk forum. Der havde vi også betaling oppe og vende 1000 gange.
Løsningen blev den: Folk kunne frivilligt indbetale et beløb( i dette tilfælde 5 pund), så fik de status på sponsorer. Dette gav dem ikke flere rettigheder eller andet på forumet. Derimod modtog disse frivillige sponsorer nogle lidt ekstra gode tilbud fra de leverandører der reklameret på siden.
Så tænk, at man som engangs ydelse kunne betale f.eks. 20 kr, og derefter kunne man købe lidt udstyr lidt billigere. Jeg snakker ikke om, SPAR 80%. Men nærmere spar 5-10kr på T2 ring til dit kamera, som et eks.!
Hvis dette engangs beløb kunne sponsorer domæne vedligeholdelse, serverdrift, udvikling og fortsat gratis advisering af de leverandører der indgår aftale omkring nogle ekstra særlige tilbud, til sidens private sponsorer, så skulle det økonomiske vist være sikret et godt stykke ud i fremtiden.
@Bjørn,
Hvad er dine argumenter for at skulle beholde .se og .no domænerne?
Hvad skulle der være galt i kun at have et domænenavn, hvis du kunne vælge sprog under dine profil indstillinger?
27. november 2010 kl. 12:56 #50533
holmDeltager- Super Giant
2mas wrote:
Mht. betaling for at være medlem, så synes jeg det er en dårlig idé. Det vil fraholde mange, fra at bruge stedet.
Det nægter jeg simpelhen at tro på – hvis ikke folk vil ofre 10,20 eller måske 50 kroner om året til dette forum…
C´mon…!!
Jeg har siden foråret opfordret til at man ændrede konceptet til at betale en beskeden sum og det er helt fint at andre begynder at støtte op omkring dette..
27. november 2010 kl. 13:14 #50537
2masDeltager- Nova
@Holm,
Det kan godt være at jeg er forkert på den. Jeg har bare selv oplevet at forummer bliver til betalingssteder, med konsekvens af medlems fald. Om det samme vil ske her, ja det må tiden vise.
Jeg vil personligt ikke betale for at få adgang til dette eller noget andet forum, så længe der findes gratis alternativer. Jeg vil godt støtte op omkring forummet på anden måde.
Men da jeg mener at der er så mange andre måder, at få dækket driftomkostninger ind på, kan jeg slet ikke se at brugerbetaling kommer på tale.
Men husk på, det er kun MIN mening, og MIN erfaring indenfor forumdrift, som jeg har beskæftiget mig med de sidste 14-15 år
27. november 2010 kl. 13:23 #50538
jay- Main Sequence
Betaling for at være medlem vil fraholde en del fra at bruge side, også selvom det er et meget lille beløb. Sådan viser det sig bare at være. Folk er derimod meget mere villige til at donere frivilligt.
Jeg har set det på mange fora/sites, at folk ikke gider betale medlemsgebyr, men at de gerne donere/sponsorere et beløb friviligt. Jeg kender til flere steder financieret på den måde. Det er også brugt flere steder at dem der har doneret/sponsoreret så får status som sponsor/donator, men dog uden at det
giver nogen ekstra rettigheder.Hvis der begynder at mangle penge, kan man så sætte et banner i toppen
af forum, hvor der står at der mangler x antal kroner for at nå målet
for at dække driften i år.Jeg kan selvfølgelig ikke vide om det vil virke for astro-forum. Jeg aner intet om hvor populær astro-forum egentlig er.
Jeg ville selv ikke betale medlemsgebyr til nogen hjemmeside, men jeg donerer af og til noget til dem, når jeg en gang imellem synes jeg har penge til den slags. Specielt når jeg nogen gange har et lille beløb på paypal, som jeg ikke lige synes er værd at overføre til min konto, men isteddet bliver brugt til at donere til noget på internettet.
jay 2010-11-27 12:33:13 27. november 2010 kl. 13:31 #50539
palle.b.Deltager- Nova
Kunne man ikke lade drop down banner reklame for div. altmuligt tjene pengene hjem. og så evt. lade betalendne medlemmer “kun” se asrtoreklamer i siderne. Så kan alle bruge AF dem der ikke gider se vaskepulver, kontakt og bil reklamer betale en lille sum pr år !?
Ville under ingen omstendigheder undvære AF
27. november 2010 kl. 13:33 #50541
Hele ideen bag en evt betaling, var også at det skulle være frivillig betaling. Som sagt kikker vi lidt på prisen nu: maks 5000,- der er et godt stykke over 600 aktive brugere. Vi siger for sjov skyld, at mange gerne vil betale 10,- pr år, nogle 25,- og nogle mere… Så kommer man altså hurtigt op på selv de 5000,- !
Men frivillig betaling ville være nummer et, da det også gør at mange af de helt unge der kommer her ind – ikke ville blive skræmt væk af at skulle betale noget, som de jo ikke engang kan online 😉Selv ville jeg være klar til at dække hvad der mangler et år i ny og næ, men dog ikke 5.000,- 😉Så jo man kunne jo bare vælge at der kan indbetales x kr til y konto, sådan.27. november 2010 kl. 14:32 #50545
tommyfDeltager- Neutron star
Men er det på tale ??? mener ikke jeg har set sponsoren vil trække sig? indehaveren vil måske trække sig af uafhængigheds årsager, men det er heller ikke sikkert..
Alt i alt ser jeg intet problem som det kører lige nu…27. november 2010 kl. 14:42 #50548
2masDeltager- Nova
Hvis der skal være nogen form for betaling på dette site, kræver det også at ejerne, bringer udgifter ned til et minimum, uden der gås på kompromis med kvaliteten af udbyderen. Der skal også reklameres på siten, så forhandler X betaler X-antal kroner for deres reklame plads. Dette kan baseres på antal visning/klik på deres bannere, eller et simpelt symbolsk årligt beløb.
Jeg kan som oplysning fortælle, at jeg pt har 18 mindre og større sites(som jeg skal lade være usagt her) kørende, udelukkende betalt af reklamer fra Google Adsense. Dette inkl webhosting, domain vedligeholdelse og videre udvikling.
Så det kan altså lade sig gøre, uden økonomisk indblanding fra brugerne.
Jeg ville også MEGET nødigt undvære dette forum, og ikke mindst alle de søde, rare og MEGET hjælpsomme folk herinde.
27. november 2010 kl. 15:24 #50554
andreas- Super Giant
Hej Alle
Jeg har bl.a. sammen med Michael været inde over mulighederne for at oprette en forening som kan varetage astro-forums interesser. Jeg er ked af at se at alle udelukkende kikker på den økonomiske del af driften, den er naturlig vis nødvendig, men uden egentligt indhold.
Vi har haft kontakt til Holbæk kommune for at finde ud af om foreningen kan registreres der, men vi skal formentlig være en landsdækkende forening hvis det endeligt skal være.
Jeg har fået fortalt at andre har snakket om at lave et alternativt forum fordi der er blevet lavet regler herinde som man ikke synes acceptable. Der er det klart min holdning at vi alle ville ha’ mere gavn af at kræfterne blev lagt i en fælles forening (eller hvad det nu kan blive til) frem for at lave alternativer. Samtidig har jeg ikke fornemmelsen af at Henrik ikke ønsker at sponsorere til forum, men kritikken har til tider været urimeligt hård og substans løs.
Samtidig foretrækker jeg en løsning hvor man ikke er tvunget til at betale for at være med, jeg synes det er fantastisk når folkeskole- eller gymnasieelever skriver ind for at få svar. Så er vi i den grad en folkeoplysende “forening”.
27. november 2010 kl. 16:31 #50557
2masDeltager- Nova
@Andreas,
Jeg synes heller ikke at der skal lægges for meget fokus på det økonomiske, men desværre er det ikke til at komme udenom, da der er meget fokus på brugerbetaling. Men det er langtfra alle der kigger på den økonomiske del. Men nu lægger Jeppe også op til at debattere den del af “forretningen”.
Det er korrekt at der er snakket om at lave et alternativt forum, og det er ikke blevet ved snakken. Det er oppe og køre as we speak
Men er ikke ment som en konkurrent, men som et alternativ. Use it or loose it 😉
Mht. en forening, så kan jeg ikke se hvor den idé kommer ind i billedet, udover at MS har nævnt det. Om det skulle vise sig at være en god idé, skal jeg ikke kunne sige. Dog synes jeg at det virker noget omstændigt, bare for at få et forum til at køre!
Egentlig synes jeg at Jeppe/Lyra – eller hvem der nu står bag dette forum, bare skal tage en beslutning og holde sig til den, trods modstand fra brugerne.
Som TommyF også skriver og jeg kun kan være larmende enig i: “Alt i alt ser jeg intet problem som det kører lige nu…”
Clear skies…. nåå nej
28. november 2010 kl. 12:50 #50608
mr.mox- Nova
Jeg har tidligere været medlem af en forening (Lupo3L) hvor der var to slags medlemmer på forummet, betalende og ikke-betalende. Det var 100% frivilligt om man ville betale. Fordelene ved at betale var at man blev inviteret med på et medlemstræf 1-2 gange om året og kunne stemme i generalforsamlingen. Og så fik man en lille krussedulle på sin profil, så alle på forum kunne se at man var betalende medlem/sponsor. Det virkede rigtig godt.
Jeg vil med glæde betale 100,- om året under de vilkår. Og jeg mener absolut ikke at vi på nogen måder skal gøre betaling obligatorisk, så er det forvandlet til en døende kaffeklub.
28. november 2010 kl. 13:01 #50610
Mogens.BildsøeDeltager- Nova
@2mas: I een af posterne nævner du et alternativt forum, som allerede kører. Undskyld min uvidenhed, men hvad er det for et forum?? Ikke fordi jeg vil fravælge Astro-forum (som jeg synes fungerer fint), men fordi jeg gerne vil følge med i de danske fora, som nu engang findes.
Hilsen Mogens B.
28. november 2010 kl. 13:14 #50611
lindhardDeltager- Super Nova
Det er korrekt at der er snakket om at lave et alternativt forum, og det er ikke blevet ved snakken. Det er oppe og køre as we speak
Men er ikke ment som en konkurrent, men som et alternativ. Use it or loose it 😉
Hvorfor nu endnu et forum??Der er rigtig mange “døde” fora ude i cyberspace, fora som alene er kommet fordi ejeren bare SKULLE have sådan et.Lad os samle kræfterne i de par stykker, vi har, i stedet for at sprede os ud over en række fora, som så bliver enten brugt for lidt eller fyldt med de samme indlæg. Der er vel efterhånden 75% overlapning bare mellem dette forum og Astros ditto.Der er åbernbart en del, som går med en webmaster i maven, men det burde være interessen for astronomien og ikke bare for intenettet, der skulle bære sagen.Jeg har fuld respekt for de retfærdighedssøgende og frihedselskende mennesker, som befolker dette forum, men måske kunne I godt leve med de få begrænsninger, administrator har sat, og jeg tvivler på at I mister nattesøvnen ved tanken om, at den ene eller anden forhandler er et sted i baggrunden (og hvis I alligevel sidder ude og observerer, er det med nattesøvnen jo lige meget)
mvh
Lars -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Forum i fremtiden' er lukket for nye svar.