› Fora › ASTRO-FORUM › FORUMNYT, IDEER OG FORSLAG › Forum i fremtiden
- Dette emne har 68 svar og 27 stemmer, og blev senest opdateret for 13 år, 3 måneder siden af Bjørn Sandåker. This post has been viewed 1779 times
-
ForfatterIndlæg
-
26. november 2010 kl. 14:01 #50466
jeppeDeltager- Super Giant
Kære alle,
AF har nu været i luften i 2 år. Startskuddet lød i september 2008, og med 657 medlemmer og 65 indlæg i snit om dagen, året rundt, må forum i al beskedenhed siges at være en succes af de større.Intentionen har lige fra starten været, at AF skal være et frit forum, hvor alle er velkomne. Både forhandlere og amatørastronomer. Men her for nylig skete der to ting, der har fået mig til at overveje, om rammerne for AF er optimale. Måske kunne de blive bedre?Den ene ting var, at et medlem blev ekskluderet for manglende respekt for forums regler. Det igangsatte en debat om ytringsfriheden på forum versus moderatorernes indgriben.Den anden ting var, at der blev indført en regel, der skal beskytte forhandlerne mod urimelig kritik, de ikke kan svare igen på. Det var yderligere benzin på bålet i den allerede påbegyndte debat om ytringsfriheden på forum versus moderatorernes indgriben.Jeg mener fortsat, at både eksklusionen og reglen er berettigede, men måske er jeg ikke den rette til at vurdere det? Indtil for et år siden var jeg nemlig en del af Lyra. Selvom jeg ikke længere har økonomiske interesser i Lyra overhovedet, er Lyra fortsat hovedsponsor for forum. Det gør naturligvis både min og Lyras rolle potentielt diskutabel.Så derfor vil jeg gerne starte en debat om forums fremtid. Hvordan skal vi arrangere rammerne omkring forum, så de bliver de bedst mulige, og også samtidig så at der er penge til at drive forum for (det koster ca. 5000,- om året ekskl. udviklingsomkostninger)?Der har været tale om en forening, og der har været tale om et 100% bannerfinancieret forum. Men alle idéer er velkomne. Finder vi i fællesskab den rette løsning, og løsningen forudsætter at Lyra/Henrik/jeg overgiver ejerskabet af AF, jamen så gør vi selvfølgelig gerne det.26. november 2010 kl. 14:27 #50467
Anonym- Super Nova
Hej JeppeMht. til Lyra kan jeg ikke forstå hvorfor man i lang tid ikke har kunnet komme ind på forum via hans hjemmeside. Jeg ved godt at det måske var for at søge lidt beskyttelse for den forhandlerkritik, som har rundet dette forum. Men eftersom han stadig er sponsor burde han have den reklameværdi, der er i at man lige runder hans hjemmeside, før man fortsætter – og så måske tage kritikken med. Jeg havde da førhen stor fornøjelse af at jeg derved automatisk kunne checke tilbudene først!Nogle forretningsfolk og politikere lever fint med kritik, idet de siger at al omtale er bedre end ingen omtale.Det positive ved dette forum er vel nok, at det formentlig er lidt mere folkeligt, hvilket vi også kan se på antallet af inputs. At det så lettere levner plads til revl og krat i mængden, er så bagsiden af medaljen.Den eneste måde at undgå angreb på, er at både moderator og sponsor går foran mht. til at holde sin sti ren og altid virke troværdig over for kundekreds og foramedlemmer.Men jeg er enig i at usaglige og hadske input bør føre til ekslusion.Mvh.26. november 2010 kl. 15:44 #50468
michaelDeltager- Giant
Hvad kræver det rent teknisk… 1 webserver + 1 sql server, 1-2 units? Hvor meget trafik er der? Evt pm info hvis det er bedre.
26. november 2010 kl. 16:04 #50469
tommy.frank- Super Giant
Jeppe-Lad nu være med at forære alt væk bare fordi, at der er folk der tror på millimeterdemokrati. Jeg syntes at i skulle kalde det for “Lyras astroforum” og høste fortjensten af det som i har sat igang. Jeg ved at Henrik er et anstændigt menneske og det virker du også til at være, men med al respekt, gode forretningsmænd, det viser i sgu’ ikke tegn på at være.
Mvh, Tommy Frank
26. november 2010 kl. 17:43 #50472
tommyfDeltager- Neutron star
Ville skrive en del, men Johannes har skrevet det flot, som jeg også mener,,,, Som sponsor må der være link til Lyra, noget skal de da have for deres bidrag…
Jeg ser intet problem i at Jeppe er ejer/bestyrer, overhovedet,,,,
Jeg mener stadig forhandler kritik ikke hører hjemme her, snup den privat med forhandleren.
En forening tror jeg ikke på, det lyder ‘lukket’ i mine øre…
Og man kan ikke skrive hvad som helst her, eller andre steder for den sags skyld.26. november 2010 kl. 19:30 #50478
2masDeltager- Nova
Hej Jeppe,
Jeg synes at forummet skulle “privatiseres”. Dvs. forummet bliver lagt ud til medlemmerne. Dette gør at det er medlemmerne der sætter tonen og dagsorden.
De to ting du nævner som delvis grund for dit indlæg, er jeg delvis enig i.
Den første du nævner, med en ekskludering, grundet manglende respekt for forumregler, går jeg udfra at det var GENTAGNE manglende respekt/brud for/på reglerne!?
Den anden ting synes jeg er blæst alt for meget op. Reglen som blev lavet efterfølgende, på baggrund af “urimelige kritik rettet mod
forhandlere”, er efter min mening unødvendig. Forhandlerne SKAL kunne kritiseres, så længe det foregår på en konstruktiv og saglig måde,
ingen grund til at tilsvine den enkelte forhandler, eller medlemmerne. Vi skal kunne dele vores erfaringer, gode som dårlige. Ej dine ord og stå ved dem!
At det skal koste kr. 5000,- om året at drive dette forum, kommer MEGET bag på mig, da webhosting i dag koster “next to nothing”.
Hvis forummet bliver lagt ud til brugerne, er det også dem, der må stå for udviklingen af forummet, og da der helt sikkert er flere herinde, der kender til programmering (inkl undertegnet), så burde den udgift også kunne nedbringes til et minimum.
Webhosting burde kunne finanseres vha banner indtægter fra andre forhandlere samt f.eks. google ads.
Desuden synes jeg at moderatornes indgriben og synlighed er tæt på ikke-eksisterende. Jeg har til dags dato ikke set en moderator med en løftet pegefinger i en tråd eller flytning af emner som er havnet i et forkert fora. Her kan det godt være at jeg bare ikke har bemærket det, men så kommer synligheden igen ind i billed!
Jeg synes det er alle tiders at du tager dette op til debat. Men alligevel mangler jeg at se noget rygrad fra folkene bag(dette er IKKE personligt ment) dette site. Det er dem der bestemmer og sætter dagsorden. Vi andre (brugerne) har et reglsæt at holde os indenfor, og det synes jeg faktisk også at vi gør langt hen af vejen.
Jeg tager gerne ejerskab over AF, og betaler gerne af egen lomme for hosting og udvikling af siten, men jeg betaler ikke 5000,-
En forening er selvf også en mulighed, men jeg synes også at det lyder for “lukket”.
Det var bare mine 25 øre!
Snowy skies
26. november 2010 kl. 19:35 #50481
palle.b.Deltager- Nova
Jeg er med på at betale en smule…. Evt. via en form for forening.
Så kunne der Fx. være to slags medlemmer, ikke betalendene med et hvis antal muligheder, og betalende med flere mulighedder. – KUN et forslag….
26. november 2010 kl. 21:53 #50487
jeppeDeltager- Super Giant
Her kan I se, hvad der er af faste udgifter til at drive forum:
Domæner:
astro-forum.no NOK 845,75
astro-forum.se DKK 385,00
astroforum.se DKK 385,00
astro-forum.dk DKK 50,00Domain-links:
astro-forum.se DKK 67,50
astroforum.se DKK 67,50
astro-forum.no DKK 67,50Webhotel:
Firesite Pro DKK 2686,50Total DKK 4490,-I øjeblikket betaler Bjørn det norske domæne (rigtig mange tak ), da der gik kuk i fornyelsen. Men det er selvfølgelig ikke holdbart i længden. Ejerskabet bør ligge hos AF.Vi har med vilje valgt at benytte os af eksterne leverandører til at varetage udvikling og hosting. Det kan godt lade sig gøre at skære et par tusinde af udgifterne, hvis man i stedet benytter sig af en privatejet server i et kosteskab, og forlader sig på folks gode vilje til registreringen af de norske og svenske domæner i privat lokalt regi. Men det er en potentielt usikker vej at betræde, hvis noget går galt.26. november 2010 kl. 22:14 #50489
mortenDeltager- Super Nova
Kære Jeppe
Når du poster dette er det så fordi Lyra ikke kan/vil blive ved med at sponsorere?Hvad er formålet iøvrigt med de norske og svenske domæner. Er det en forudsætning for at få de gode inputs fra vores nordiske venner?Det må være muligt at finde en kreds af sponsorer, evt. forhandlere. Hvis der mangler private sponsorer, så er jeg, som tidligere annonceret, villig til at sponsorere en del af udgifterne. Interesserede astronomiforeninger kunne evt stå som ejere?Mmorten 2010-11-26 21:21:09 26. november 2010 kl. 22:23 #50490
2masDeltager- Nova
Jeppe, jeg snakker ikke om en server i et kosteskab, men et professionelt hosting firma.
Jeg kan ikke se nogen grund til at have alle de domæner. Istedet skal brugerne kunne vælge hvilket sprog de vil se forummet i, evt under deres profil indstillinger. Drop .no og .se domænerne og spar 1800+ om året. Web hosting kan gøres for omkring 600-1000 kr om året.
Men jeg kan godt se en STOR fordel i at et forum som dette, forbliver på en forhandlers hænder, mest pga stabiliteten ifb med betaling, fornyelse etc.
26. november 2010 kl. 22:24 #50491
rune.cb.Deltager- Super Nova
Jeg ønsker egentlig ikke å blande meg inn i diskusjonen, men hvis det er silk at de nåværende eiere (Jeppe + sponsing fra Lyra v/ Henrik) ikke lenger ønsker å finansiere driften av Forumet, så synes jeg forslaget til Palle høres ganske fornuftig ut.Det kan evt. opprettes en forening (Skandinavisk), der betalende medlemmer er med på å finansiere driften av Forumet. Disse medl. gis da flere rettigheter/muligheter enn ikke betalende medlemmer. Problemet med forslaget over, er kanskje å finne noen som ønsker å påta seg oppgaven til å administrere driften av en slik forening.Som tidl. nevnt, kan noe av driften også finasieres gjennom “reklamebannere” fra astro-relaterte forretningforetagender.Mvh Rune.
Website: www.runecb.com
26. november 2010 kl. 22:32 #50493
max- Nova
Tror ikke det er en særlig god ide at privatisere forummet, med mindre man kun
vil have en ganske lille lukket medlemskreds.
Synes det fungere ganske udmærket som det er i dag og har ikke noget imod lidt
reklamer her og der. Det er trods alt minimalt i forhold til hvis man sammenligner
med mange andre forums.
Det er umuligt at få et 100% neutralt forum. Der vil altid være forskellige meninger
og holdninger uanset hvordan det bliver driftet. Også hvis det bliver privatiseret.
Synes også det er fint at der bliver sat lidt regler og faste rammer op for hvad der
kan diskuteres og debatteres. Ellers kan man nemt få et forum der bliver meget
usagligt og useriøst.VH. Max
27. november 2010 kl. 00:52 #50504
Bjørn SandåkerDeltager- Neutron star
Man skal ikke ændre en success, er der noget der heder. Og jeg tror på det. Vi kan ændre lidt her og der, men jeg er imod at foretage store omveltninger – som f.eks. at nogen anden “der har en server” overtar hele forumet, eller at vi kun har én domeneadresse. Det tror jeg bliver begyndelsen på slutten for et flot forum. For det er det det er nu: et flot forum!
Jeg kan være med og sponse lidt mere og kan tænke mig at betale for et frivilligt betalende medlemsskab. Kald det gerne sponsormedlem eller noget slikt. Så får vi se om det bliver så mange sponsormedlemmer at driften går i balance.
Når det gelder domenet astro-forum.no, som jeg betaler, koster det ikke så meget nu som det Jeppe betalede da det var nyregstreret. Jeg husker ikke eksakt beløpet lige nu, men jeg mener det er rundt en hundrelap pr. år. Domenet kan jeg fortsætte med at sponse, indtil videre.
Mvh,
Bjørn27. november 2010 kl. 01:06 #50506
joergen.kDeltager- Nova
Bjørn T. Jønsson wrote: Jeg kan være med og sponse lidt mere og kan tænke mig at betale for et frivilligt betalende medlemsskab. Kald det gerne sponsormedlem eller noget slikt. Så får vi se om det bliver så mange sponsormedlemmer at driften går i balance.
Lyder tiltalende bjørn,jeg tror ikke det ville blive et problem med sponsorater,der er mange medlemmer der er villig til at hjælpe.
Og hvorfor ændre et forum der er rigtig godt27. november 2010 kl. 10:55 #50523
henrik.schneiderDeltager- Nova
Hvis Jeppe & Lyra(Henrik) ikke har tid eller lyst til fortsat at drive dette forum, som jeg personligt syndes kører riktig godt som det gør nu, så er jeg helt med på at betale et medlems gebyr for at det fortsat skal bestå.
Jeg er egentlig også meget villig til at betale et gebyr til Jeppe for at han fortsætter med at køre forumet.Jeg syndes det er overordentligt vigtigt at forum består i nuværende form da det jo virkelig har vist sig at være en succes.Hvis der indføres gebyr vil jeg foreslå en form for shareware gebyr så vi stadig har et “åben for alle” forum og os der så har mulighed og lyst kan så bidrage økonomisk.Jeg kunne dog godt tænke mig lidt mere interaktivitet fra div. leverandøre på forum, evt. kunne der være en gruppe som netop var tiltænkt dem, så ville der ikke være tvivl om agenda i disse indlæg.Om der er brugt .SE og .NO domaener er vist et “minor issue” som i det store spil ikke gør den store forskel, jeg syndes det er lidt hyggeligt med dette ægte nordiske forum.Jeppe og Lyra, i gør det fantisk godt med dette forum, håber det bliver sådan fremover også. -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Forum i fremtiden' er lukket for nye svar.