› Fora › ASTRO-FORUM › ASTROTRÆF OG KLUBSNAK › Fortovsastronomi midt i København
- Dette emne har 2 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 5 år, 8 måneder siden af Erland. This post has been viewed 722 times
-
ForfatterIndlæg
-
5. juni 2018 kl. 01:09 #318083
ErlandDeltager- Planet
Jeg har tidligere forsøgt at afholde et lille arrangement for naboerne, hvor der ikke kom nogen.
Men det har ikke stoppet mig!Her til aften har jeg lavet et lille fortovsastronomi-arrangement her hvor jeg bor.
Jeg skrev på et par beboergrupper ved 21-tiden om at jeg jeg stillede mit udstyr op kl. 23 og et par timer frem, og at dem der havde lyst bare kunne dukke op.
Kl. 23, allerede inden jeg havde alignet teleskopet, stod den første der.
Jeg fik alignet færdigt, og så fik vi kiggget på Jupiter og Venus.
Der dukkede hurtigt flere op, og alle ville gerne se Jupiter, så det var nærmest det objekt vi havde teleskopet pegende på hele aftenen.
Vi prøvede et par deepsky-objekter, men manglende mørke og beliggenheden(I Sydhavnen i København), gjorde at Jupiter bare var det fedeste at kigge på.
Vi så dog M3 og M5, dog som et par uldne klatter, men nok til at der blev googlet på livet løs for at finde ud af hvor langt væk de var og alt muligt andet om dem.
Der var nok 12 forbi og kigge(flere af dem havde forfriskninger med.. og et par var smuttet fra deres fælles date på en restaurant, da de havde opdaget mit opslag…), så det var, i mit hovede, en megasucces.
Jeg måtte love at gøre det igen, da alle gerne ville opleve stjernehimlen på den måde igen.Da de fleste var smuttet, og vi lige ville prøve et andet objekt, gik teleskopet ud…
Jeg fandt ud af at det var ledningen til strømmen der havde en løs forbindelse, så jeg måtte stå og holde stikket på en måde, så der var strøm, og få en af de andre til at få teleskopet lukket helt ned(ellers kan den jo ikke være i kassen).
Så jeg skal lige have kigget på det kære stik imorgen når jeg er frisk igen!En fed aften som jeg helt klart vil gentage!
Hilsen Erland
Erland Kruse Hansen
Meade Telescope ACF-SC 203/2000 LightSwitch 8 GoToASTRONOMI FOR ALLE - En facebookgruppe for alle astronomiinteresserede!
5. juni 2018 kl. 16:25 #318088
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Godt initiativ Erland – dem kan vi godt bruge nogen flere af.
mvh
TorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
23. juni 2018 kl. 22:22 #318300
ErlandDeltager- Planet
Så har jeg afholdt endnu et fortovsastronomiarrangement(langt ord….)
Jeg havde slået det op på de to lokale facebooksider og denn gang også på ‘astronomi for amatører’ på facebook.
Jeg tog mit udstyr og begav mig over på parkeringspladsen lidt i 23.
Allerede da jeg stillede sækkevognen ned, var den første der. Det var Torben, som også havde været med til mit sidste ‘arrangement’. Han havde, ligesom sidste gang, en pose øl med, så der var til dem der havde lyst.
Jeg fik stillet op, og der dukkede to mere op. En af mine naboer og hans søn, som selv havde en stjernekikkert, men gerne ville se Jupiter og månen igennem mit teleskop.
Der dukkede to mere op(en mor og datter.. og hund).
Vi fik kigget på Jupiter og månen. Saturn blev det ikke til, da den gemte sig bag den ene bygning.
Vi fik afprøvet mine nye okularer, så vi kom godt tæt på månen. Det var noget som gav et sug i maven på flere af dem.
Der blev også forsøgt med at tage billeder med mobilen gennem okularet, og det lykkedes fint for dem.
Alle havde en god oplevelse, og efter at have gjort det her 2 gange her hvor jeg bor, så er det ikke sidste gang!
Erland Kruse Hansen
Meade Telescope ACF-SC 203/2000 LightSwitch 8 GoToASTRONOMI FOR ALLE - En facebookgruppe for alle astronomiinteresserede!
-
ForfatterIndlæg
- Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.