Forståelse

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Forståelse

• Dette emne har 12 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 9 måneder siden af mstauning. This post has been viewed 132 times
Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Forfatter

holm
    Deltager
      • Super Giant

Hej Gutter

Et lille fototeknisk spørgsmål:

Er et billede taget med 1 minuts eksponering ved ISO 800 “det samme” som et 30 sek’s ved 1600, eller hvordan..??

Skal vi ha’ Stauning på banen…

dk01888
      Deltager
        • Planet

Hej,

Nu er jeg ikke Stauning, men jeg vover et svar.

Ja, det er det samme, når du fordobler lysfølsomheden (800 –> 1600) og halverer eksponeringen (60 sek –> 30 sek) så får du samme eksponering, i det jeg antager at blænden er den samme i begge tilfælde. Men der vil være mere støj i billedet taget med 1600 ISO.

Mvh, Lars

holm
        Deltager
          • Super Giant

Ok – det er jo interssant..!

Så måske bedre med ISO800 og så længere eksponeringstid, såfremt ens guiding er ok..??

dk01888
          Deltager
            • Planet

Der tør jeg ikke svare på for astro foto, der rækker min erfaring pt. kun til et enkelt billede af Månen. Embarrassed (Som i øvrigt ikke er særlig godt)

Men rent fototeknisk, så jo lavere ISO jo finere ‘korn’ (hvis jeg må bruge et analogt udtryk) og dermed jo skarpere vil resultatet synes.

Mvh, Lars

holm
            Deltager
              • Super Giant

Hej Lars

Det var da en fint udtryk som man kan relatere til..Wink

Det skal afgjort afprøves – måske allerede i aften..!Tongue

norup
              Deltager
                • Super Giant

ISO er for digitalkameraer så vidt jeg ved en forstærkning af signalet, der sker efter udlæsning af detektoren og før digitaliseringen. Da støjen primært opstår under udlæsning vil sige at forholdet mellem signal og støj er uafhængigt af ISO. Da digitaliseringen bestemmer hvor fine bidder signalet opdeles i, er det optimale at signalet i billedet er forstærkest mest muligt, uden at ryge over mætningsniveauet for digitaliseringen.

Altså: skru mest muligt op for ISO, med de begrænsninger som klarhed og eksponeringstid sætter. Men mere eksponeringstid er bedre, da det øger forholdet mellem signal og støj.

mstauning
                Deltager
                  • Black Hole

Uha her kommer vi jo ind på noget følsomt noget…

Der sker flere ting, når du skruer på ISO’en, på et DSLR (og alle digitale kameras, også Astronomiske)

Støjen bliver som sagt også forstærket, men alle kameraer har også en indstilling hvor du opnår dens bedste dynamiske område. Og det er lidt forskelligt fra model til model.

Skal lige finde de links jeg har på hjemme pc’en så skal jeg poste lidt om hvad jeg mener.

holm
                  Deltager
                    • Super Giant

Hej Michael

Det vil være stort..!

mstauning
                    Deltager
                      • Black Hole

Oki først – Alle billeder er tyvstjælet fra dpreview.com !

Men her er lidt om hvad der sker ved forskellige ISO’s:

Først vi snakker jo EV værdier på DSLR, lige hvordan man skal kunne oversætte dem til andet ved jeg ikke…

Men ifølge DPReview, så har et Canon EOS 450D et dynamisk brugbart område der dækker over 8,7 EV ved ISO 100.

Ved ISO 1600 er dette faldet til 8,3 EV.

De har også lavet en graf der detsværre er svær at aflæse:

Men man kan dog se at ISO1600 (gul) først starter ved -4,8 EV o er lidt svært at se men den stopper også før de andre.

Så man påvirker dynamikken…

Og serfølgelig støjen !

Men noget forskelligt alt efter om det er sort, gråt eller farver.

Vi tager lige Grå først:

Den grå linje er EOS450D.

Også sort:

Grå er igen EOS450D.

Og farver:

Grå er igen EOS450D.

Funktionen vi kikker på er støj vs ISO. Og bemærk at den ikke er linær !

Og hvad siger dette så?

Tjoe kikker man på dynamikken, er den bedst på en EOS450D fra ISO 100 til ISO 400.

LUM støj er rimelig op til ISO 400, og farvestøj er mindst ved ISO 200.

Ergo ville jeg skyde ved ISO 200, da der vil være mindst farvestøj og fuld dynamik der.

Anonym
                        • Super Nova

Hej med jer.

Ofte når man frem til samme resultat, hva enten man støtter sig til videnskabelige målinger eller bare finder ud af det per Gefühl. Jeg bruger selv et modificeret canon EOS 450D og næsten altid sætter jeg den til 200 asa. Det giver flotte støjfrie billeder, omend det tager lidt længere tid. Men slutresultatet bliver bedre af at stacke 6 støjfrie billeder end eksempelvis 12 støjfyldte. Men for guds skyld: hold fingrene fra live view mens du optager – det producerer en del varmestøj.

Mvh.

johannes2009-05-15 15:46:08

holm
                        Deltager
                          • Super Giant

Tak for gode råd – det var ret informativt..!

Jeg har f.eks. altid optaget ved ISO 1600 fordi, nå ja, svage objekter høj følsomhed…

Finn
                          Deltager
                            • Neutron star

Holm, brug 1600 ISO til at finde og centre dine opjekte, og fokusere med Thumbs%20Up Finn2009-05-15 18:04:13

mstauning
                            Deltager
                              • Black Hole

Jeg selv optager gerne ved ISO400 men mit er jo også en anden model… Mangler dog at finde ud af om det skulle passe at min dynamik skulle være størst der. Støj vs følsomhed er bedst der på mit. Men hvis jeg kunne vinde mere dynamik ved at bruge ISO 100 ville jeg det.

Og jo MEGA høj ISO til fokus, jeg bruger gerne ISO 6400. Eller rettere ISO3200+2 (noget med at dens ISO indstillinger ikke er helt linære i toppen, så de har valgt ikke at kalde det ISO6400).

MStauning2009-05-16 09:12:55

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
                            • Emnet 'Forståelse' er lukket for nye svar.