Forstørelse i okularer

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Forstørelse i okularer

• Dette emne har 7 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 10 måneder siden af jan. This post has been viewed 676 timesjakobsen. This post has been viewed 676 times
Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Forfatter

jan.jakobsen
      • Planet

Hej

Jeg er ved at kikke på et teleskop 102 refaktor med en brændvide på 600mm http://www.lyra.dk/tubus/linseteleskoper/startravel-102-f-5-refraktor.html til widefield observation der for den lille brændvide. Så den skal bruges ved lave og mellem høje forstørrelser.

Jeg vil godt have nogle okularer af en rimelig kvalitet som 82 Explore Sientific

teleskopet har en max forstørelse på 200 hvordan beregner jeg den forstørrelse et okular giver i det teleskop?

bengt
        • Main Sequence

Bra sida för att förutom se förstoring även se fov. Och slippa räkna ut 500/200=2.5mm okular

Beräkna okular fov

jan.jakobsen
          • Planet

Mange tak Bengt. Den side har jeg ledt efter.

jakob.andersen
          Deltager
            • Super Giant

200x fra den sag der er måske lidt optimistisk. Men der skal vi lige have nogle af de gamle rotter ind over … 😉

astrojensen
            Deltager
              • Neutron star

Jeg vil betragte det som yderst optimistisk… Til wide-field er den derimod fremragende. Jeg ville derfor som det første købe okularer til de lave og mellem forstørrelser, 30x – 100x. 18mm, 11mm og 6.7mm ES82 vil være fremragende til mange slags deep-sky. Ønsker man meget lav forstørrelse (men til det anbefaler jeg hellere en prismekikkert) kan man anskaffe et 26mm ES82 eller sågar et 30mm ES82, men så skal himlen også være virkelig mørk, for at man skal få det bedste ud af det.

Thomas, Bornholm

jan.jakobsen
                • Planet

Den skal kun bruges til wide-field lav og mellem lav forstørrelse, lidt måne og evt. sol med quark (staveplade) Senere vil jeg have en Dob til deep skye, men skal jo starte et sted. Så efter lang tid med prisme kikkert og et stjerne kort vil jeg have et rigtig teleskop hvor jeg kan ændre forstørrelsen.

Passende til at studere de store tåger og stjerne hobe på en AZ montering. Jeg er klar over den ikke er en ED så den har farve fejl ved meget klare stjerne og store forstørrelser.

Det er en indflytnings gave til mig selv, flytter til Spanien Torsdag. Og efter jeg har haft stor fornøjelse af min prismekikkert under rimelige mørke nætter i Egense og omegn i 3 år er det tid at steppe lidt op.

Billig achro 102 mm åbning efter hvad jeg har kunne finde på nettet er det noget af det bedste til wide field. Og min egen økonomi spiller selvfølgelig også ind. Jeg kan have glæde af den mens jeg får lavet en fornuftig samling af okularer, inden jeg køber en Dob.

Som pensionist sætter økonomien jo sine grænser, så det må komme lidt hen af vejen. Og der skal tænkes meget over div. indkøb. Tak for indput til jer alle.

Thomas. Det er dem jeg har kik på. 26 eller 30 er fristende, men ikke før jeg har set min nye natte himmel. Min prisme kikkert vil altid være et must, og en skøn ting at have til et hurtigt kik, wide field.

jan.jakobsen
                  • Planet

Hej Dennis.

Ja det skal være med et fokal forhold som det. Jeg vil kun bruge den til widefield med et stort syns feldt. Jeg vil gerne have et stort fov til de store nebulaer, så jeg kan se hele nebulaen i okularet.

Den skal ikke bruges til store forstørrelser som x200. Til dem vil jeg have en Dobson 12-14 tommer. Meningen er de skal suplerer hinanden så jeg har noget til det hele. Refraktoren skal også bruges til Sol observationer med QUARK – H-Alpha eyepiece.

Som pensionist er pengene ikke så store så der skal tænkes lidt over hvordan de bruges og hvor man får noget der dækker bredt. Det mener jeg jeg kommer til med mine valg af teleskober. Men byd gerne ind med bedre forslag. Tak

jan.jakobsen
                    • Planet

Hej Dennis

Ja jeg har kikket på Barlow specielt jeres 1.5x – 2.0x http://www.kikkert-teleskophuset.dk/product/astro-2x-og-15x-ed-barlow-linse-2-264/s den vil give et okular 3 forskellige forstørrelser, og det er jo kun et stort plus.

Jeg troede fokal reducer kun er beregnet til astro foto lige som en field flater. Og ikke kan bruges til okularer, jeg har kun planer om at bruge det visuelt. der vil nok komme et enkelt eller to 100 graders ind også så jeg får det helt store FOV.

Tak for indspark.

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
                  • Emnet 'Forstørelse i okularer' er lukket for nye svar.