Forsøg med Canon 7D og C14

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Forsøg med Canon 7D og C14

• Dette emne har 5 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 2 måneder siden af Torben Taustrup. This post has been viewed 478 times
Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Forfatter

jens.jacobsen
    Deltager
      • Neutron star

Hejsa.

Var lige ude for at teste et Canon 7D på C14’eren. Med Astroart går fjernstyring legende let, og det virkede øjeblikkeligt.

Her lige et par testskud, så må vi se hvor fortegnede de bliver!

Månen er 1/1000 sek eksponering, 5 stk midlet.

Så prøvede jeg også nogle deep-sky, selv om månen stod og lyste tæt på. Jeg kørte nogle serier af 10×1 minut.

M1, croppet.

Merope med sin “ghost-tåge”

NGC2022 i Orion:

NGC2158 i tvillingene, den ved siden af M35:

Torben Taustrup
      Admin
        • Neutron star

Hej Jens

Det kamera tager udmærkede billeder. Farverne virker meget balancerede – men måske med en lille overvægt til den røde på deep sky-billederne, men ikke værre end at det kan justeres på plads.

mvh
        Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

jens.jacobsen
        Deltager
          • Neutron star

Hej Torben.

Farvebalancen er altid meget svær når månen står lige ved siden af og lyser ned i “røret”. Håber på at prøve det mere indgående ved næste lejlighed med f.eks en ED80 Apo.. Der må det da blive fint!

viggo.t
          Deltager
            • Super Giant

Hej Jens.

Flotte billeder med fantastiske detaljer som sjældent ses, da lange brændvidder ikke er særlig moderne at tage billeder med.

Fine farver både i det blå og røde. Er kameraet moddet?

På det første deepsky billede er stjerne på APS-C chippen fine runde helt ude i kanten, hvor du jo ha brugt reduceren. Men på de andre billeder trækker stjernerne. Du har næppe haft kameraet afmonteret mellem det første og de andre billeder, da PA ved platesolve er de samme. Men jeg mistænker T-ringen som du sikkert bruger, da der ikke skal meget berøring til før kameraet tilter bare en anelse hvis pinolskruerne ikke er strammet forsvarligt.

Jeg kan anbefale Baader Protective T-Ring hvor T-ringen ikke vakler, da den er forsynet med 6 pinolskruer, hvor det almindelige er 2-3 stk. Er der kun få pinolskruer har man ( mig ) en tendens til at ødelægge kærven i pinolskruerne. Det sker ikke med 6 skruer, da man fornemmer, at den indvendige ring sidder forsvarligt fast. Svært at forklare men nemt at forstå i praksis.

mvh  Viggo

jens.jacobsen
            Deltager
              • Neutron star

Viggo, det er desværre forum som skalerer billederne..

Alt er rundt i originalt format.

Der er noget at arbejde med!

Torben Taustrup
              Admin
                • Neutron star

Jeg kan da lige oplyse, at der også arbejdes med  billedvisningsfunktionen. Det skal selvfølgelig være muligt at se billederne i fuldt format – og det skal også være muligt at zoome i dem.

Der arbejdes med en funktion, som åbner billeder i et nyt vindue.

mvh
                Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
              • Emnet 'Forsøg med Canon 7D og C14' er lukket for nye svar.